robarb skrev:
Vill bidra med mina erfarenheter av skrivare och skrivarfunktioner.
Flera av dem som kommenterat denna tråd har talat om viss svårighet att få "färgerna att matcha", "min Epson ger inte alltid klockrena färger", "är det knepigt att justera färgerna med de program som medföljer" osv.
Jag hävdar här att det finns bara ett sätt att få en skrivare att fungera rätt färgmässigt. Det stavas ICC, ICC, ICC.
Om du begär att skrivaren ska återge verkligheten så nära som möjligt MÅSTE du...
- veta hur färghanteringen går från bildfångsten in i PS,
- kalibrera din skärm (hur ska du annars veta om det är skrivaren som ger "fel" resultat eller skärmen)
- kalibrera din skrivare
- i vissa fall kunna konvertera korrekt mellan olika färgrymder.
Detta gäller förstås inte bara Epsonskrivare utan alla skrivare.
En ICC-profil för en utskriftsenhet måste anpassas till ditt exemplar av skrivare och det bläck du använder korsat med det papper du använder. En standardprofil för skrivare/använt papper kan fungera bra, men gör det inte alltid.
Manuella färgkorrigeringar är alltid vanskliga för att inte säga omöjliga. De är varje fall endast en grovinställning.
Jag skulle säga att rätt färghantering är lika viktigt eller viktigare än vilken skrivare man har...men det är klart en state of the art-skrivare kombinerat med korrekt färghantering är oslagbar.