Annons

Epson p800 fel färg i utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

28704

Avslutat medlemskap
Ursäkta men är det verkligen korrekt. Nu skriver jag inte ut från Photoshop utan använder alltid LR som är bättre på utskrifter. Fast det där med sRGB måste vara fel.

Skall programmet styra skall mamn välja profil för det papper man använder.För bästa möjliga utskrift skall programmet styra förutom i vissa fall vid avancerade svartvita utskrifter. Använder man en Epsonskrivare så finns profiler med för deras papper vid standardinstallationen.
Uppdateringar eller för andra papper kan man ladda ner från nätet.

Blanda inte ihop detta med andra typer av profiler som Adobe RGB eller sRGB. De har inget med utskrifter att göra. Vdi utksrift i färg vill vi utnyttja hela skrivarens maximal färgomfång. Det ligger runt aRGB.[/QUOTE

Jag har en P600 och i den finns inga ”riktiga” profiler ännu, vi har skrivit ut hundratals bilder med den inställning jag föreslår. Antar att Flash Gordon inte har någon nyare Epson-:)
Jo, det finns flera tillverkare som har profiler till P600. Skriver man ut på RC-papper som ex. satin kan man nästan alltid använda Epsons profil (semi gloss eller premium luster) oavsett pappersfabrikat.
 

Sputnik

Aktiv medlem
Det kan inte vara Rendering Intent (kommer inte för min värld på vad det heter på svenska) som spökar?

/Anders
 

Källgård foto

Ny medlem
Hej! väcker denna tråd igen och hoppas någon ser och kan tipsa mig i mitt bekymmer med utskrifter som får fel färg! Jag sitter på en Macbook PRO med sonoma och har en Epson skrivare P800. Kort bakgrund, jag har tidigare haft företag med min pappa som stod för allt detta med utskrifter osv men han gick plötsligt bort för ett par år sedan och jag har inte förens nu kännt att jag kunnat ta tag i detta men är nu väldigt taggad på att djupdyka och lära mig och få till detta. I och med pappas bortgång och omstrukturering av företaget så har jag inte kvar pappas dator utan har nu kopplat ihop den gamla skrivaren med in nya dator. Alla mina bilder blir lila/röda...

Jag har installerat om, laddat in drivrutiner och använt softproofing för att hitta bästa matchande färgprofil till Scanidnavians egna papper SATIN som jag förstått tidigare att det inte finns färdig profil till? Jag har kollat oändliga youtube-filmer och har ett tydlig avvikande fel från alla proffsen där. I utskriftinställningar har jag inte "färgmatchning" och kan inte bocka ur "skrivaren hanterar färger" som photoshop varnar och ber mig göra när jag vill att photoshop hanterar färgerna. Bifogar en bild på min dialogruta.

Är detta mitt största fel? att jag saknar rätt val i dialogrutan?
Eller har jag knas med färgprofilerna ändå?

Jag ska nämna att jag skrivit ut bilder på tryck och är där nöjd med färgerna som levereras så enligt min gissning är problemet på nått sätt skrivaren som inte samarbetar?

Tacksam för alla tips jag kan få!
Med vänlig hälsning,
Felicia

Skärmavbild 2023-11-04 kl. 11.29.05.png
 

AWid

Aktiv medlem
Slår kanske in öppna dörrar, men - jag skulle nog börja felsökningen med en "nozzle check" för att kolla om munstycken och färgpatroner är ok. Där kan du se om något har beckat igen och behöver rengöras.

Dessutom känner inte jag igen dialogrutan för utskriften. Ser ut att vara Macens utskriftsdialog och inte Epsons. Epsons drivrutin har en egen utskriftsdialog där man bl a ställer in typ av papper, utskriftskvalitet, hantering av utskrift (som du inte hittar) mm. Installera om drivrutinen för skrivaren så dyker den nog upp (Kolla manualen) . (Har själv inte Mac så är lite osäker på detaljerna kring drivrutinen och dess dialogruta för äppeldatorer:)
Men du borde hitta en dialogruta som ser ut så här:

1699272679894.png
Under rubriken "Color Mode" ska du kunna stänga av att skrivaren hanterar utskriften.

Dialogrutan från Photoshop ser helt ok ut.

Bruksanvisning för skrivaren kan du hitta HÄR

Ett tillägg:
Om du i din dialogruta i Photoshop klickar på "Utskriftsinställningar
" får du då upp rätt dialogruta (Epsons)?

1699280381693.png
 
Senast ändrad:

elgenper

Aktiv medlem
Jag kör en Epson 600 från min Mac, ofta på Scandinavian Satin. Finns ingen "officiell" profil för det papperet, men det blir mycket bra med Epsons egna profil för Premium Semigloss Photo Paper. Så, välj "Skrivaren hanterar färgen" i Photoshop eller Lightroom, och välj helt enkelt den papperstypen i skrivardrivrutinen, så skall det fungera...

Men då ska för det första din skärm vara kalibrerad (och allt vad variabel ljusstyrka/färgton heter vara bortvalt), och för det andra skall alla skrivarens munstycken fungera. Det sista kollar man snabbt och enkelt på vanligt kontorspapper, via skrivarens egen servicemeny, tar 2 min.
 

Sputnik

Aktiv medlem
Jag skulle ladda ner den senaste skrivar-drivrutinen från Epson. Det ser ut som att du ha den förenklade utskriftsdialogen som tenderar att dyka upp efter diverse systemuppdateringar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej! väcker denna tråd igen och hoppas någon ser och kan tipsa mig i mitt bekymmer med utskrifter som får fel färg! Jag sitter på en Macbook PRO med sonoma och har en Epson skrivare P800. Kort bakgrund, jag har tidigare haft företag med min pappa som stod för allt detta med utskrifter osv men han gick plötsligt bort för ett par år sedan och jag har inte förens nu kännt att jag kunnat ta tag i detta men är nu väldigt taggad på att djupdyka och lära mig och få till detta. I och med pappas bortgång och omstrukturering av företaget så har jag inte kvar pappas dator utan har nu kopplat ihop den gamla skrivaren med in nya dator. Alla mina bilder blir lila/röda...

Jag har installerat om, laddat in drivrutiner och använt softproofing för att hitta bästa matchande färgprofil till Scanidnavians egna papper SATIN som jag förstått tidigare att det inte finns färdig profil till? Jag har kollat oändliga youtube-filmer och har ett tydlig avvikande fel från alla proffsen där. I utskriftinställningar har jag inte "färgmatchning" och kan inte bocka ur "skrivaren hanterar färger" som photoshop varnar och ber mig göra när jag vill att photoshop hanterar färgerna. Bifogar en bild på min dialogruta.

Är detta mitt största fel? att jag saknar rätt val i dialogrutan?
Eller har jag knas med färgprofilerna ändå?

Jag ska nämna att jag skrivit ut bilder på tryck och är där nöjd med färgerna som levereras så enligt min gissning är problemet på nått sätt skrivaren som inte samarbetar?

Tacksam för alla tips jag kan få!
Med vänlig hälsning,
Felicia

Visa bilaga 172204
Hej, jag har printat Scandinavians papper med både deras egna profiler för åtminstone P600 och jag använder Epsons ICC för Semi Gloss nu till detta papper och P900. Det fanns sådana att ladda ner åtminstone till P600 och Windows.

Alla pratar om utskrifter här men innan man kommer så långt brukar ju de flesta som printar (tror och hoppas jag) se till att kalibrera och profilera sina skärmar. Gör man inte detta, så finns ingen fast punkt att utgå från.

Jag antar att din Mac använder färgrymden Display P3. Display P3 är starkare åt det röda hållet än både Adobe RGB och sRGB. Om du profilerat din skärm med Display P3 så kommer du vid redigeringen i Photoshop att förmodligen skruva ned det röda om det stör dig och då ökar förmodligen dina möjligheter att detta blir bättre. Softproofa både med Display P3 för att se hur det ser ut med denna profilen och din skärm. De borde ligga bra om du kalibrerat rätt. Sedan kollar du mot ICC-profilen för valt papper i detta fall Epsons Semi Gloss. Det här ska funka hyfsat då många kör så med detta papper.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Är detta mitt största fel? att jag saknar rätt val i dialogrutan?
Eller har jag knas med färgprofilerna ändå?
Det är ett tillräckligt stort problem som definitivt kan ge bedrövliga utskrifter. I detta fallet har du valt att Photoshop ska hantera färgerna samtidigt som skrivarens drivrutin förmodligen är inställd på någon helt annat gällande mediainställning och profil. Du behöver komma åt P800:s printersettings som du och flera är inne på. Har du någon annan skrivare eller utskriftsprogram installerat som kan störa?

Problemet ovan kan ju också samverka med dåligt kalibrerad skärm, något munstycke som är lite igensatt, fel profil nedladdad osv. Inget av det blir dock intressant förrän du kan göra de inställningar som krävs före utskrift.
 

Källgård foto

Ny medlem
Det är ett tillräckligt stort problem som definitivt kan ge bedrövliga utskrifter. I detta fallet har du valt att Photoshop ska hantera färgerna samtidigt som skrivarens drivrutin förmodligen är inställd på någon helt annat gällande mediainställning och profil. Du behöver komma åt P800:s printersettings som du och flera är inne på. Har du någon annan skrivare eller utskriftsprogram installerat som kan störa?

Problemet ovan kan ju också samverka med dåligt kalibrerad skärm, något munstycke som är lite igensatt, fel profil nedladdad osv. Inget av det blir dock intressant förrän du kan göra de inställningar som krävs före utskrift.
tack för svar och ursäkta sent svar från mig! Skärmen är kalibrerad och jag får bra utskrifter på på en annan epsonskrivare hos en kollega jag testat hos. Men ska djupdyka lite i alla tips jag fått och fortsätta testa mig fram. Tack igen!
 

Källgård foto

Ny medlem
Slår kanske in öppna dörrar, men - jag skulle nog börja felsökningen med en "nozzle check" för att kolla om munstycken och färgpatroner är ok. Där kan du se om något har beckat igen och behöver rengöras.

Dessutom känner inte jag igen dialogrutan för utskriften. Ser ut att vara Macens utskriftsdialog och inte Epsons. Epsons drivrutin har en egen utskriftsdialog där man bl a ställer in typ av papper, utskriftskvalitet, hantering av utskrift (som du inte hittar) mm. Installera om drivrutinen för skrivaren så dyker den nog upp (Kolla manualen) . (Har själv inte Mac så är lite osäker på detaljerna kring drivrutinen och dess dialogruta för äppeldatorer:)
Men du borde hitta en dialogruta som ser ut så här:

Visa bilaga 172207
Under rubriken "Color Mode" ska du kunna stänga av att skrivaren hanterar utskriften.

Dialogrutan från Photoshop ser helt ok ut.

Bruksanvisning för skrivaren kan du hitta HÄR

Ett tillägg:
Om du i din dialogruta i Photoshop klickar på "Utskriftsinställningar
" får du då upp rätt dialogruta (Epsons)?

Visa bilaga 172213
Tack för alla tips! Jag har installerat om drivrutiner igen och plötsligt så får jag upp alla alternativ i dialogrutan som jag tidigare saknade! Nozell check är gjord och rengöring ändå ifall ifall! Har provat nytt papper också med rätt profil till pappret och allt vilket blev bättre men inte helt bra. Ska testa få av skrivaren hanterar färger genom color synk för det har jag inte hittat ännu! Fortsätter prova och tack igen för tips så här långt!
 
ANNONS