Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson R2400

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på en Epson Stylus Photo R2400 Någon som har erfarenhet och kan rekommendera den?

Mvh
/Tomas

Splanky skrev:
Hej!

Funderar på en Epson Stylus Photo R2400 Någon som har erfarenhet och kan rekommendera den?

Mvh
/Tomas

Jag har en Epson Stylus R1800 som också är en A3+ skrivare med upplösning 5760 x 1440 dpi. R2400 skiljer sig inte i det avseendet från R1800. Jag är verkligen imponerad av utskriftkvaliteten från R1800 både när det gäller färg och svart/vitt och den har aldrig krånglat även om jag inte skrivit ut på ett tag och man kunde befara intorkat bläck i patroner och skrivhuvuden.

Det som främst utmärker R2400 i en jämförelse med R1800 är att den har en nytt system med 3 olika svarta bläck "Black, Light Black and Light-Light Black". Så den skrivaren är bättre på att återge nyanser i svart/vitt bilder medan R1800 är optimerad för färgutskrifter på blankt papper (speciellt gloss ink). Jag har aldrig sett en utskrift från denna skrivare men undrar hur det ska bli väldigt mycket bättre än från den skrivare jag redan har.

En annan viktig skillnad mellan R1800 och R2400 är priset. Idag tar Dustin 5452:- för R1800 och 8195:- för R2400.

Har en R2400 och hittills har jag inte hittat några direkta problem.
Enkel installation och uppstart.
Det enda som jag reagerat på är att Epsons programvara inte ger möjlighet att skriva ut flera bilder på samma papper.
T.ex om jag vill skriva ut fyra provbilder på ett A4 så måste jag använda PS utskriftsfunktion för att klara detta.

Jag skriver mest i sv-v och då är det lite knöligt med två olika fönster för inställningarna men det är nog mest en vanesak.

Antar att du behöver A3-formatet annars är ju motsvarande A4-skrivaren betydligt billigare.

Bläckkostnaden är hög, men det inte bara inköpspriset som påverkar, utan även förbrukningen men den är det svårt att uttala sig om man inte kan jämföra med andra skrivare.

Råd jag fått av andra användare är att stäng av skrivaren om du inte använder den, annars startar den automatiska rengörningen och den kostar bläck.
Också att byta bläckpatron när skrivaren säger att det är slut. Annars kan man få in luft i skrivarhuvudet vilket kan ge problem.

Om du handlar i Sverige får du räkna med 140-150 kr/st för färgpatronerna.
Det följer med en uppsättning (9 st) med skrivaren.

Hej,

Har haft lite bekymmer med att ställa in 2400.
Broman, du skrev att du skriver ut mest sv...
Har lite fårgor... :)

Vad använder du för papper? (matt/glans Epson eller andra märken...)

Använder du andra ICC profiler?

Hur ställer man in för att få en bra utskrift?
(Nått spec. att tänka på... eller är det bara att testa testa och testa lite till...)

Jag har använt matt papper med matt black patronen med specifika ICC profiler för det pappret/patronen och har följande problem:
Svärtan känns utbränd...
Grönstick i närheten av starka kontraster...
Lite rödstick ibland och även lite gul/grön stick...

Går det att få skrivaren att endast använda dom svarta patronerna till sv utskrifter?

mvh Micke

Jag har mest använt Epsons "matt paper heavyweight".
Använder ingen annan profil.
Du ska absolut inte få några färgstick när du skriver ut sv-v.
För att "komma åt" Advanched B&W photo måste Best photo vara vald se bif.bildex.
Då väljs enbart svarta patroner.
Jag tror ocks att man måste ha den patronen som är avsedd för matt papper i skrivaren för att man ska kunna välja detta papper.
Via knappen Settings kan du göra bilden varmare eller kallare eller med lite sepiaton. + en massa annat som jag inte testat ännu.

Det enda blanka papper jag provat är ett HP-papper, Glossy. Ett standardpapper vad jag förstår.
Men trots detta så fick jag en fin svärta och med fina detaljer i de ljusa partierna.

Bilagor

• epsonkonfig3.gif
    epsonkonfig3.gif
    25 KB · Visningar: 1,345
- Micke
Glömde att säga att när det gäller urfrätta och livlösa bilder är det väldig skillnad
på hur man framställer sina sv-v bilder.
1.Fota sv-v direkt i kameran; nja, inte så bra.
2. Scanna sv-v neg; scanna då helst som ett färgneg eller prova att scanna som sv-v positiv.
3.Dra ner mättnaden i PS men behåll möjligheten att ändra nivåerna för varje färg.

inga problem

Det viktiga är att du har rätt profiler.Jag använder ett program som heter Image print o med det får du profiler till så gott som varje papper du kan tänka dig.Utskrifterna blir garanterat färgsticksfria varja gång du kör svartvita utskrifter.

Finns till din skrivare men kostar 5000+ moms.
Det är www.profiler.se som säljer programvaran.

Vilken typ av papper man ska köra är en smaksak men gillar du svartvitt så är akvarell pappret Photo Rag en höjdare det kommer från tillverkarn Hahnemuhle.
Om du vill ha svartvitt med pärlemor yta (lite blankare,som halvblankt) så är Akvarellpappret Fine Art från Hahnemuhle riktigt snyggt.
Bla Yfo säljer dessa papper men dom är alltid dyra så jag brukar köpa ifrån Micke på Phots shop.
Jag har även testat Epson matta papper o dom är inte i klass med Hahnemuhles papper.

QuadTone RIP

För alla er som skriver ut i svartvitt och inte riktigt är nöjda kan jag bara rekommendera att ladda hem QuadTone RIP, ett litet program som är helt gratis, man kan även betala men det är inget tvång. Med det så blir de svartvita utskrifterna helt perfekta, viss det finns säkert de som hävdar att det kan bli ytterligare lite bättre men inte till det priset! Programmet finns på http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html

Jonas

Re: QuadTone RIP

jonasandersson skrev:
För alla er som skriver ut i svartvitt och inte riktigt är nöjda kan jag bara rekommendera att ladda hem QuadTone RIP, ett litet program som är helt gratis, man kan även betala men det är inget tvång. Med det så blir de svartvita utskrifterna helt perfekta, viss det finns säkert de som hävdar att det kan bli ytterligare lite bättre men inte till det priset! Programmet finns på http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html

Jonas

Jag testade detta program men jag misslyckades totalt med mitt första testskott. Hela utskriften blev totalt svart! Blir dyrt detta tänkte jag, hela min photoblack ryker på första skottet! :)

Vad gjorde jag för fel tro. Tycker inte det var så mycket att välja i menyerna. Tämligen simpelt utskriftsprogram.

Re: Re: QuadTone RIP

Sten-Åke Sändh skrev:
Hela utskriften blev totalt svart!

Tämligen simpelt utskriftsprogram.

Simpelt är nog inte rikigt korrekt, väldigt kraftfullt men med ett något simpelt gränsnitt är nog mer korrekt. QuadTone RIP är väldans bra på att göra svartvita utskrifter. Jag förstår faktiskt inte hur det kan bli en helt svart utskrift. Vad är det för filformat du använt dig av? Såg du bilden i QuadTone RIPen, hur såg den ut där?

Det man kan välja är typ av bläck, typ av papper, detta styr bläckmängden, och sedan vilka kurvor och balansen mellan kurvorna som ska anävndas. Busenkelt men kraftfullt!

Kanske har du valt fel bläcktyp coh på så vis endast fått tillgång till "felaktiga" kurvor? Det är näst intill omöjligt att ge dig några tips eftersom jag inte har den blekaste aning om vad du gjort för inställningar. Ett tips som alltid funkar, men som är riktigt torrt och tråkigt, är att tanka hem och läsa manualen till programmet.

Får du inte rätt på det så skriv lite mer i detalj vad du gjort för inställningar så kanske jag kan hjälpa dig. Just det, en viktig sak, kör du Mac eller PC? Det är bra att veta för det skiljer lite i hur programmet fungerar för de båda versionerna.

Hoppas att det löser sig och att dina bläckpartoner inte tar slut pga misslyckade utskrifter!

Jonas

Splanky skrev:
Fråga!
Hur mycket rymmer en färgpatron?
Och vad räknas som en "normal" kostnad för färgutskrift per A3?

Om man börjar med pappret:
EPSON Premium Glossy Photo Paper A3 - 255g/kvm; 20 ark/fp kostar kanske 350 kr=17,50 per ark

En färgpatron väger 62 g och hur mycket som går åt varierar starkt med motiven så klart. Ingen aning om vad det kan kosta per A4 egentligen (se nedan för officiella siffror). Pris i Sverige Dustin 140:- och Cyberphoto 149:-.

Vid SW 440 A4-sidor vid 5% täckning.(enligt Dustin)
Vid färg 520 A4-sidor vid 5% täckning.(enligt Dustin).

Delar man detta i hälften så borde det bli 220 SW A3 vid samma villkor och 260 A3 i färg.

Tror du på de officiella siffrorna, så ger det 17,50 + cirka 4 spänn= 21,50 om vi utgår från att de 8 patronerna kostar c:a 1000 spänn (man kan köpa paket om 8 patroner billigare än styckpriset).

Sen tror ju jag att det går mer färg än det tillverkare/återförsäljare vill få oss att tro och jag vet att man kan köpa billigare papper och bläck från andra tillverkare. Köper man orginalbläck på nätet så fick jag vid första träffen ett pris på 9$, vilket med tull och frakt kan bli en 85 spänn. Bläck är hutlöst dyrt men jag föredrar orginal framför pirat för det var för det åldringsbeständiga pigmentbläcket jag köpte min Epson.

Att skriva ut på egen skrivare är ingen sparbössa. Det är inte därför jag gör det, utanför att jag får tidsbeständiga foton skrivna med pigmentbläck. Det är väldigt smidigt och man för koll på hela flödet från knäppet till färdig bild. Det är ju också värt några spänn.

Bläckkostnad

Jag har visserligen inte någon 2400 skrivare utan en 2100 men bläckåtgången är nog den samma. Jag brukar räkna att det kostar lika i mycket i bläck som i papper, verkar stämma ganska bra. Olika papperstyper "behöver" olika mycket bläck så skillnaden i kostnad mellan olika papper avspeglar hyffsat bläck åtgången. Visst, använder man ett dyrt art papper så är papperskostnaden högre än bläckkostnaden men som grundregel funkar det bra.

Ang kostnaden för bläck så har jag nu gått över till Inksupplys MIS Pro bläck. Arkivbeständigheten ska vara nästan lika bra som Epsons OEM bläck, färgåtergivningen är mycket mycket bra, och kostnaden ca 1/10-del av originalbläcket. Så nu har mina utskrifter blivit betydligt billigare men jag skriver ut betydligt mer så totalkostnaden är nog den samma ;-) Men mervärdet är betydande, fler utskrivna bilder!

Re: Re: Re: QuadTone RIP

jonasandersson skrev:
Simpelt är nog inte rikigt korrekt, väldigt kraftfullt men med ett något simpelt gränsnitt är nog mer korrekt. QuadTone RIP är väldans bra på att göra svartvita utskrifter. Jag förstår faktiskt inte hur det kan bli en helt svart utskrift. Vad är det för filformat du använt dig av? Såg du bilden i QuadTone RIPen, hur såg den ut där?

Det man kan välja är typ av bläck, typ av papper, detta styr bläckmängden, och sedan vilka kurvor och balansen mellan kurvorna som ska anävndas. Busenkelt men kraftfullt!

Kanske har du valt fel bläcktyp coh på så vis endast fått tillgång till "felaktiga" kurvor? Det är näst intill omöjligt att ge dig några tips eftersom jag inte har den blekaste aning om vad du gjort för inställningar. Ett tips som alltid funkar, men som är riktigt torrt och tråkigt, är att tanka hem och läsa manualen till programmet.

Får du inte rätt på det så skriv lite mer i detalj vad du gjort för inställningar så kanske jag kan hjälpa dig. Just det, en viktig sak, kör du Mac eller PC? Det är bra att veta för det skiljer lite i hur programmet fungerar för de båda versionerna.

Hoppas att det löser sig och att dina bläckpartoner inte tar slut pga misslyckade utskrifter!

Jonas

Ursäkta, du har rätt i din karaktäristik av detta program : "Simpelt är nog inte rikigt korrekt, väldigt kraftfullt men med ett något simpelt gränsnitt är nog mer korrekt."

Jag kunde bara använda TIFF och det är ju det man ska använda eller hur. En JPG sågs ej av programmet så därför gjorde jag en TIFF istället. Ska den verkligen klara JPG också, kunde inte se det i manualen?

Ska göra ett nytt försök efter ominstallation när jag får lite tid över. Jag har självklart tankat ner manualen och läst den.

Jag måste ha valt fel "Printing Model" för jag fick inte upp de papper jag hade förväntat mig. Jag måste ju kunna välja annat än matta papper även för SW utskrifter.

Får väl experimentera lite med kurvorna och se om jag kan få till det.

Tack så länge!

Re: Bläckkostnad

jonasandersson skrev:
Jag har visserligen inte någon 2400 skrivare utan en 2100 men bläckåtgången är nog den samma. Jag brukar räkna att det kostar lika i mycket i bläck som i papper, verkar stämma ganska bra. Olika papperstyper "behöver" olika mycket bläck så skillnaden i kostnad mellan olika papper avspeglar hyffsat bläck åtgången. Visst, använder man ett dyrt art papper så är papperskostnaden högre än bläckkostnaden men som grundregel funkar det bra.

Ang kostnaden för bläck så har jag nu gått över till Inksupplys MIS Pro bläck. Arkivbeständigheten ska vara nästan lika bra som Epsons OEM bläck, färgåtergivningen är mycket mycket bra, och kostnaden ca 1/10-del av originalbläcket. Så nu har mina utskrifter blivit betydligt billigare men jag skriver ut betydligt mer så totalkostnaden är nog den samma ;-) Men mervärdet är betydande, fler utskrivna bilder!

Rätt person! Har sett detta tidigare med fristående bläcksystem, detta är inte det enda på marknaden, men inte riktigt vågat efter alla rapporter om förstörda skrivarmunstycken etc. Har du inga problem alls med detta i jämförelse med orginalbläcken?

Tidgare har ju annars bl.a. Epson fått mycket kritik för torkande bläck och igensatta munstycken t.o.m. med orginalbläcken (generationen före R800/R1800. R1800 som jag ju har har funkat så otroligt bra för mig. Har inte haft ett enda problem med den ännu och jag vill verkligen inte ha några heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto