Annons

erfarenhet canon 28 f1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Hejsan

Jag skulle vilja veta om det finns erfarenhet av Canon 28 mm f1,8 här. Hur ser den i så fall ut. Jag är primärt intresserad av resultat på full öppning eller nedbändat till 2,8.

Jag har testat några rutor, men vill höra vad ni andra tycker.

pl2se skrev:
Hejsan

Jag skulle vilja veta om det finns erfarenhet av Canon 28 mm f1,8 här. Hur ser den i så fall ut. Jag är primärt intresserad av resultat på full öppning eller nedbändat till 2,8.

Jag har testat några rutor, men vill höra vad ni andra tycker.

Tjena!

Jag har precis fått hem det på posten, skall provskjuta lite imorgon efter jobbet. Har även en 28/2.8 som jag tänkte jämföra lite mot. Intressant att se hur de står sig skärpemässigt mot varandra.

En fråga till dig som har ett 28/1.8: Ska det vara som en slags ram längst fram vid frontlinsen? Har inte sett nåt sånt förut. Ser ditt ut så? (Bifogar en liten bild).

Bilagor

• 28.jpg
    28.jpg
    48.2 KB · Visningar: 613
Japp, "ramen" är på plats på mitt me. Den är nog till för att minska reflexerna inne i optikens olika element. Har nån glugg med en sådan ram på bakersta linsen.

Tycker det är skarpt på full öppning men att det verkar lite känsligt för sol rakt in i frontlinsen. Men är det sol - ja då kör jag med annan optik.

Jag tänkte använda min på en mk3 där den blir en 36:a med f1,8. Ett bra alternativ till 35 1,4L på min eos 5:a och samtidigt en ljusstark 28 på FF huset.

mvh
Peter

EF 28/1.8 har rätt sopig kantskärpa vid full öppning. Bländar man ner några steg blir det mycket bättre. Jag tycker att den fungerar rätt bra som normalobektiv på en EOS med APS-C-sensor.

Avskärmningsramen finns på mitt exemplar också.

Har också Canons 28/1.8 som jag tycker om. Håller med om kantskärpan på f1.8, men normalt när jag använder f1.8 är det reportage, i kyrkan mm och då är inte kantskärpan det viktigaste. Nedbländad till 2.8 är den riktigt bra.

Den har också mindre mörka hörn än tex Canons 28/2.8, bättre känsla vid manuell fokusering och ger bättre färger/kontrast än 2.8:an

Här nedan har jag jämfört 28/1.8 med 12 andra objektiv och poängsatt olika egenskaper. Dom enda jag tyckte var bättre (testad på Canon 5D) var två manuella Nikon 28:eek:r samt två svindyra objektiv från Leica och Zeiss.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    46 KB · Visningar: 526
intressant

När gjorde du en sådan test och för vem? Frilansar du för någon av fototidningarna? Kul att få svar i alla fall av någon som testat lite olika objektiv. Ibland, men jag påstår inte att det är så i denna tråd, kommer det svar som bara återger andras nätåsikter.

Re: intressant

pl2se skrev:
När gjorde du en sådan test och för vem? Frilansar du för någon av fototidningarna? Kul att få svar i alla fall av någon som testat lite olika objektiv. Ibland, men jag påstår inte att det är så i denna tråd, kommer det svar som bara återger andras nätåsikter.

Det var för 1,5 år sedan. Hela testet finns här.

Skulle varit roligt om vi även fått med nya 16-35/2.8L II och 28-105/4L IS men 16-35:an fanns inte då och det var svårt nog att få tag i dom objektiv vi ändå fick med i testet.

Skulle vara roligt att jämföra 28/1.8 med EF-S 17-55/2.8 IS (hmm, har ju båda själv, så man kanske skulle ta en jämförelse någon dag)

Har gjort lite snabba jämförelser mellan min 28/2.8 och 28/1.8. Testade på f2.8 och tyckte att 28/1.8 uppvisade högre skärpa där. Det var lite oväntat. framförallt hade det högre upplösning och återgav detaljer bättre. Fotade med en 5d. Återkommer med lite bildexempel och mer utförlig jämförelse.

mange78 skrev:
Testade på f2.8 och tyckte att 28/1.8 uppvisade högre skärpa där. Det var lite oväntat.

Det var väl snarare väntat? Den är ju nerbländad mer än ett steg vid f/2,8. Eller var det EF28/2,8 som var skarpare?

StaffanW skrev:
Här nedan har jag jämfört 28/1.8 med 12 andra objektiv och poängsatt olika egenskaper. Dom enda jag tyckte var bättre (testad på Canon 5D) var två manuella Nikon 28:eek:r samt två svindyra objektiv från Leica och Zeiss.

Carl Zeiss Distagon 28/2.8 MM är inte så vidare värst svindyr begagnad, jag köpte mitt fina ex tillsammans med en CameraQuest Contax -> EOS adapter för 2000 kr.

Men jag kan bara stryka under ditt test om att CZ 28/2.8 är ett fantastiskt bra objektiv på Canon fullformatare, låg vinjettering, inga färgfel och skarpt från mitt till kant!

En liten jämförelse gjord idag mellan 28/2.8 och 28/1.8.

Tagna med stativ och fjärrutlösare.

Bild nr 1: 28/1.8 @ f2.8

Bilagor

• f28_centrum_nya.jpg
    f28_centrum_nya.jpg
    48.9 KB · Visningar: 345
Ja, det är även min uppfattning. Undrar om det kan ha varit ströljus som ställde till det för 28/1.8. Annars lider den väl av bakfokus/fronfokus. Jag är så förbannat trött på den problematiken, så den skiter jag nog i om det skulle vara det...

Ingen mer som kan dela med sig av lite erfarenheter kring denna glugg? Tråden kanske borde legat i Canonforumet istället, så det blivit lite mer drag i den?

ANNONS
Götaplatsens Foto