Annons

Exponera med flera negativ på varandra.

Produkter
(logga in för att koppla)

nv02migu

Aktiv medlem
Kan man exponera flera negativer på en och samma papper, alltså framkalla en bild utifrån flera bilder. Blir det sämre kvalité då? Förstörs kontrasten. Jag har tänkt på att fotografera ett visst ställe flera gånger men med olika personer i, så att jag kan få en bild med alla samtidigt. Jag vet att det går med datorn men är detta möjligt i mörkrummet?

Mvh

Min Guan

Kan din kamera köra multipla exponeringar på en och samma filmruta?

Om ja, då behöver du inte göra det i mörkrummet utan kör det direkt i kameran. Observera att du måste underexponera varje bild så att slutgiltiga resultatet ska bli bra.

Har för mig att det finns ett "hack" för att få flera exponeringar på en och samma ruta.

Testa detta:
1. Dra fram filmen och spänn slutaren.
2. Tryck avtryckaren för att ta kortet.
3. Tryck in den lilla spaken för filmåterspolning.
4. Dra fram filmen försiktigt igen. Inga hastiga rörelser.
5. Släpp spaken och ta kortet igen.

Lycka till.

Mörkrummet får någon annan tipsa om.

Smart idé faktiskt. Tack! Men hur kan man vara säker på att man har dragit tillbaka filmen till precis den plats innan? Hur pass mycket ska man underexponera?

Om detta fungerar (osäker men vill minnas att jag läste det någonstans) så flyttas int efilmen alls utan det enda som händer är att slutaren spänns så att du kan avfyra den igen.

Ett trix är ju att framkalla tunna negativ efter en strategiskt vald exponering!!

Normalexponerade/framkallade neg blir allt för tätt om de läggs på varandra,,

Mvh Niclas,

Hej Niclas! Vad ska jag göra för att få tunna negativ? Vad menar du med strategisk vald exponering?

Hur går man till väga?

Tack så jättemycket Darren, när jag experimenterade lite med min kamera och gjorde vad du sa, så gick det jättebra. När jag tryckte in den lilla film-knappen, och när jag drog spaken, så rördes inte filmen alls!

Hur mycket underexponering man behöver, det beror väl på hurmånga bilder man exponeringar man gör på samma negativ? Har du tagit bilder med flera exponeringar?

Testa med detta:

* 2 bilder på samma ruta: 1 steg underexponering på varje bild.
* 4 bilder på samma ruta: 2 steg underexponering på varje bild.
* 8 bilder på samma ruta: 3 steg underexponering på varje bild.

Sen är ju detta en smaksak. Beror mest på hur du gillar dina bilder. Experimentera. :eek:)

3 steg kortare tid blir isf 1/500. (1/125, 1/250 och 1/500).

Du kan även sköta det med filmens ISO-värdet.

Säg att du kör med ISO 100 filmen. För att få 1 steg underexponering, ställ kamerans ISO väljare på ISO 200.

ANNONS
Götaplatsens Foto