Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

extender 2x vs. 2 * 1.4x

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Många snackar om att 1.4x är snå mycket bättre än 2x, är det verkligen konverterns fel eller är det objektivets?
Ja, jag har läst att man säger att "visst, båda spelar roll."
Det jag undrar är det nån som har jämfört två CANONS 1.4x mot en CANONS 2x?

Om vi utgår ifrån tex EF300 2,8 som är ett riktigt skarpt objektiv på full öppning så kan jag intyga att skärpeförlusten, vinjetteringen, kontrastegenskaperna och AF,en samtliga blir sämre med en 1,4. Men det är rättsmå skillnader men dock synliga i normala bilder, behöver inte instrument för att mäta med andra ord.
Med nedbländning återfås en hel del av den ursprungliga kvaliteten,

Om vi applicerar en 2x converter så blir alla egenskaper vesäntligt försämrade, det kommer man inte ifrån. Lika lite som man kommer ifrån att det är båda prylarna som bidrar till det sämre resultatet.

Du kan ju tänka som så att de optiska felen som linsen har försämras med 2x + converterns egna optiska fel. Helt klart så är det då en rejäl förlust.

Jag är också tämligen övertygad om att vissa kombinationer är bättre än andra. Individuella prylar som passar andra individuella prylar på olika bra sätt.

Mvh Niclas,

Jag har ägt/äger EF 2x/1.4x och ja, det är stor skillnad om man använder konvertrarna på full öppning. EF2x är i mina ögon bara användbar på full öppning i nödfall, medans 1.4x extender funkar hur bra som helst, även på full öppning.

tack så mycket för svaren de gav bra info, men jag undrar fortfarande om nån kört 2*1.4x istället för 2x och sett skillnad?

flåt.. läste slarvig.. 2x1.4.. det går inte att stacka Canons 1.4x extendrar...om man nu inte använder mellanring i mellan.. vilket då sabbar fokus på längre avstånd.. vilket i sin tur tar bort nyttan med extendrar ;) Men jag gissar på samma eller sämre.. mer glas...

Intressant fråga, problemet är ju att du måste fickla med en mellanring för att de skall fungera/passa ihop.

Jag skulle faktiskt tro att en 2x är bättre, men det är och förblir kanske en gissning.

(Såg nu att Jesper svarade före,,,;)

Mvh Niclas,

Tyvärr har jag inga länkar att referera till men de få tester jag sett på nätet tyder på att 2x är något bättre än 2 * 1.4x. Du får mer glas och linsgrupper mellan kamera och objektiv och det sänker kvaliteten mer.

ANNONS
Götaplatsens Foto