Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
extender 2x vs. 2 * 1.4x
- Trådstartare bEPH
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Om vi utgår ifrån tex EF300 2,8 som är ett riktigt skarpt objektiv på full öppning så kan jag intyga att skärpeförlusten, vinjetteringen, kontrastegenskaperna och AF,en samtliga blir sämre med en 1,4. Men det är rättsmå skillnader men dock synliga i normala bilder, behöver inte instrument för att mäta med andra ord.
Med nedbländning återfås en hel del av den ursprungliga kvaliteten,
Om vi applicerar en 2x converter så blir alla egenskaper vesäntligt försämrade, det kommer man inte ifrån. Lika lite som man kommer ifrån att det är båda prylarna som bidrar till det sämre resultatet.
Du kan ju tänka som så att de optiska felen som linsen har försämras med 2x + converterns egna optiska fel. Helt klart så är det då en rejäl förlust.
Jag är också tämligen övertygad om att vissa kombinationer är bättre än andra. Individuella prylar som passar andra individuella prylar på olika bra sätt.
Mvh Niclas,
Med nedbländning återfås en hel del av den ursprungliga kvaliteten,
Om vi applicerar en 2x converter så blir alla egenskaper vesäntligt försämrade, det kommer man inte ifrån. Lika lite som man kommer ifrån att det är båda prylarna som bidrar till det sämre resultatet.
Du kan ju tänka som så att de optiska felen som linsen har försämras med 2x + converterns egna optiska fel. Helt klart så är det då en rejäl förlust.
Jag är också tämligen övertygad om att vissa kombinationer är bättre än andra. Individuella prylar som passar andra individuella prylar på olika bra sätt.
Mvh Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Personligen så använder/äger jag ej längre ngn 2x.
MVH Niclas,
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Intressant fråga, problemet är ju att du måste fickla med en mellanring för att de skall fungera/passa ihop.
Jag skulle faktiskt tro att en 2x är bättre, men det är och förblir kanske en gissning.
(Såg nu att Jesper svarade före,,,
Mvh Niclas,
Jag skulle faktiskt tro att en 2x är bättre, men det är och förblir kanske en gissning.
(Såg nu att Jesper svarade före,,,
Mvh Niclas,
Anders Östberg
Guest
Tyvärr har jag inga länkar att referera till men de få tester jag sett på nätet tyder på att 2x är något bättre än 2 * 1.4x. Du får mer glas och linsgrupper mellan kamera och objektiv och det sänker kvaliteten mer.