Annons

Extern blixt till kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tivendar

Medlem
Är urless på att min kompaktkamera som jag i övrigt är jättenjöd med har så dligt blixt (såsom de flesta kompaktkameror...)
Jag har för mig att min väns pappa använde en extern blixt till sin kompaktkamera för ett tag sen.

Vet någon vad det kostar och vad det finns för några och var det går att få tag i till humana priser?

Samt om det är värt pengarna?

Jag har en Ricoh Caplio 5, som tyvärr iofs har börjat få problem med att fokusera ibland.

Funderar på att skaffa en ny bra kompakt för den kommer jag ha med mig till skillnad från en systemkamera (vilket jag egentligen hellre skulle vilja ta korten med... Men kort som inte blir tagna blir ju inte så bra;))

De jag då funderar på är Samsung (WB600 el WB500) eller Fujifilm Finepix (F72EXR el F70EXR).

Det spelar alltså roll vilket märke osv man har för att kunna skaffa en extern blixt till kompaktkamera?

Vissa kompaktkameror (t.ex. Canon G11/G12 och Nikon P7000 och säkert fler) har en blixtsko på sig så att man direkt kan köpa det kamerafabrikatets egna blixtar som normalt används på systemkameror. Det är enklaste sättet.

Alternativet är att skaffa en "slavblixt" som känner av när kamerans inbygda blixt blixtrar och sen hjälper till. Problemet är att en del kompaktkameror i standardläget kör med lite förblixtar för ljusmätningen och kan då lura de enklare slavblixtarna att lösa ut i förtid.

Tyvärr känner inte jag personligen till just din kamera så väl att jag kan ge råd.

Det spelar alltså roll vilket märke osv man har för att kunna skaffa en extern blixt till kompaktkamera?

Ja, olika tillverkare har olika system för blixtautomatik. Steg ett är att kameran har en tillbehörssko för blixt ovanpå kameran. Samsung TL500 / EX1 är en. Panasonic DMC-FZ100 och DMC-LX5 är två andra. Canon G12 och Nikon P7000 är ett par till. Kolla upp vilka blixtar respektive tillverkare har att erbjuda som passar till respektive kamera.

Bilagor

• Hotshoe-001.jpg
    Hotshoe-001.jpg
    11.9 KB · Visningar: 780
  • LX5.jpg
    LX5.jpg
    70.8 KB · Visningar: 757
  • G122.jpg
    G122.jpg
    47.8 KB · Visningar: 769
  • G12.jpg
    G12.jpg
    74.8 KB · Visningar: 810
Senast ändrad:
Det är sk slavblixt jag är intresserad av då. Märken, var det finns att få tag på, hur bra de är osv?

Utan att exakt veta misstänker jag att det kan bli lite lurigt. De flesta kameror (alla?) skickar som nämnts tidigare ut förblixtar (för att mäta ljuset) som lurar slavblixten att avfyra på förblixten istället för huvudblixten. Jag skulle nog, för enkelhetens skull, välja en kamera med blixtsko i vilken du kan sätta en originalblixt direkt på, eller via förlängningskabel så att du kan hålla blixten lite vid sidan av om du vill. Viktigaste egenskapen med en större blixt är att du kan vrida/vinkla/studsa ljuset i taket/väggen och att den har mer power förstås. Om den gör detta behöver du inte nödvändigtvis ha den "off camera".

Din nästan fem år gamla minikompaktkamera var aldrig avsedd att användas med mer blixt om vi skall vara ärliga. Att hänga på någon slavblixthistoria till den nu verkar väldigt udda. Är det inte vettigare att du köper en ny kamera med blixtsko där du kan få som du vill ha det.

Att slavblixten tänder på förblixtarna är inte alltid ett problem. Det är många slavblixtar och slavutlösare som har möjlighet att ställa in om den ska trigga på 1:a, 2:a eller 3:e blixten tex, eller så har de en inställbar fördröjning.
Det som JAG skulle se som ett större problem är att det kan vara trixigt att få till konsekventa exponeringar. Om man använder slavblixten handhållen och/eller motivet flyttar sig i förhållande till kameran så kommer ju avståndet att ändras och då måste man ändra styrka på blixten. Om man fotar stilleben eller liknande och har slavblixten på stativ är det ju inte något problem, men...

Utav den anledningen är det enklare att använda en blixt som sätts i blixtskon och som använder samma blixtsystem som kameran ifråga, då anpassas blixtens styrka automatiskt.

Canon G12 med en Speedlite 270EX eller en Panasonic LX-5 med DMW-FL220 kan ju vara två vettiga alternativ. (Eftersom du ändå funderar på ny kamera.) Dessa är ju dock en hel del dyrare än de kameror ju kollat på.

Väljer du ändå att gå på slavblixtalternativet så kan ju en sånhär kanske vara något (iaf förutsatt att kameran har stativgänga och du tänkt använda blixten handhållet):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58290
Sedan man du köpa i stort sett vilken blixt som helst, men det är kanske inte helt fel om blixten har ett sk autoläge och själv känner av hur mycket ljus den får tillbaka. Dock är det en fördel om man kan välja inställningar manuellt i kameran för att en sådan funktion ska fungera tillförlitligt (blixten måste veta ISO-tal och bländare som man då ställer in både i blixten och kameran).

Din nästan fem år gamla minikompaktkamera var aldrig avsedd att användas med mer blixt om vi skall vara ärliga. Att hänga på någon slavblixthistoria till den nu verkar väldigt udda. Är det inte vettigare att du köper en ny kamera med blixtsko där du kan få som du vill ha det.

Nu ska vi inte underskatta billiga ful-lösningar! :)
Om jag var TS och inte ville spendera tusenlappar skulle jag tjacka någon billig slavblixt av kufisk modell från asien och trigga med den inbyggda blixten.

Är urless på att min kompaktkamera som jag i övrigt är jättenjöd med har så dligt blixt (såsom de flesta kompaktkameror...)
Jag har för mig att min väns pappa använde en extern blixt till sin kompaktkamera för ett tag sen.

Vet någon vad det kostar och vad det finns för några och var det går att få tag i till humana priser?

Samt om det är värt pengarna?

Hej!

Metz 28 CS-2 kostar 1390:- på cyberphoto. Kolla in den om det är intressant.

Hans

Om du inte vill köpa en systemkamera för att du då inte kommer att ta med dig den, tror du då verkligen att du kommer att ta med dig en lös liten blixt till en kompaktkamera? Det låter som en klumpig lösning som inte är särskilt bra, om jag ska vara ärlig :)

Ett alternativ skulle kunna vara en Olympus Pen E-PL1 som sägs ha möjlighet att slå den lilla blixten i taket. Just nu är den riktigt billig:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558281

Jag använde en Ricoh Caplio RR30 tillsammans med en Nissin 360TSO (ledtal 36 vid ISO 100) och en enkel optisk utlösare 2003 - 2005 med gott resultat. Det fungerade eftersom Ricoh inte använde förblixt för att fastställa exponeringen utan tydligen fixade det under själva exponeringen. Om frågeställarens Ricoh använder samma teknik är det alltså möjligt att använda någon gammal blixt i kombination med en optisk utlösare. Anti-röda-ögon-blixtrandet måste naturligtvis vara inaktiverat.

Den här kombinationen funkade bäst om jag slog blixten rakt upp i taket, eller riktade den bakåt mot en ljus vägg eller hade den bara något tippad framåt. Nissinblixen ställdes in på traditionellt sätt på baksidan och skötte ljusdoserandet på egen hand.

Det fanns naturligtvis de som undrade om det funkade men slutade med det när de såg bilderna. Blixten var ju dessutom ungefär dubelt så stor som kameran.

Jag använde en Ricoh Caplio RR30 tillsammans med en Nissin 360TSO (ledtal 36 vid ISO 100) och en enkel optisk utlösare 2003 - 2005 med gott resultat. Det fungerade eftersom Ricoh inte använde förblixt för att fastställa exponeringen utan tydligen fixade det under själva exponeringen. Om frågeställarens Ricoh använder samma teknik är det alltså möjligt att använda någon gammal blixt i kombination med en optisk utlösare. Anti-röda-ögon-blixtrandet måste naturligtvis vara inaktiverat.

Den här kombinationen funkade bäst om jag slog blixten rakt upp i taket, eller riktade den bakåt mot en ljus vägg eller hade den bara något tippad framåt. Nissinblixen ställdes in på traditionellt sätt på baksidan och skötte ljusdoserandet på egen hand.

Det fanns naturligtvis de som undrade om det funkade men slutade med det när de såg bilderna. Blixten var ju dessutom ungefär dubelt så stor som kameran.

Jag har en Nissin 360TSO Blixt och undrar om den fungerar med en Canon G10.

Tack på förhand

ANNONS
Götaplatsens Foto