Annons

Extern hårddisk för digitala bilder för fältbruk?

Produkter
(logga in för att koppla)

LapplandMedia

Aktiv medlem
Jag vill hitta en bra extern hårddisk för digitala bilder som fungerar i fält och upp till 40-60 Gb (alltså med batterier i hårddisken). Bra om det är lång livslängd på batterier så det går att tanka ned många Gb bilder. Bra också om samma hårddisk går att fästa till en bärbar dator med USB eller Firewire. Har ni något tips och erfarenhet?

Tacksam för hjälp!

Peter

Hej.

Det finns ju en del medieapparater som stödjer tekniker så som USB2Go idag, vilket innebär att du kan koppla din kamera direkt till, den oftast skärmförsedda hårddisken, och föra över bilderna. Sen finns de ju vanliga hårddiskar, köpte en 40 GB 2,5" hårddisk (Western Digital) för 1000 kr. Det som är bra med denna är att den drivs av strömmen som förmedlas via usbkabeln, du behöver alltså ingen extern ström av något slag, dock måste du ha en mellanstation mellan den och digitalkameran. Typ en bärbar dator. Är väldigt nöjd med denna hårddisk dock då den är gummiklädd runt om och med skydd för alla kontakter så man slipper skit i dessa. Köpte den på komplett.se. Lycka till.

Mitt val föl på en PD70X en bärbar HD drivs av fyra standard AAA batterier har kortläsare för CF kort i sig mina 512 kort tömmer den under minuten och kapaciteten på 40 Gig gör at tjag klarar mig rätt så länge sedan tömmer jag den med jämna mellan rum via USB 2 till min stationära dator.

denna lösning har ingen skärm dvs jag kan inte på något sätt se bilderna jag har för över men priset är betydligt lägre än för de modellerna.

Köpte min på zebramedia.com med extremt bra leveranstid och service.

instämmer med 70 modellen. Ingen skärm som drar ström + att man kan åka till vilket land som helst och bara ta med sig extra batterier eller köpa på platts. Vissa modeller har ju specialbatterier.
Var i Rom och tag ca 850bilder som jag tankade över (6mpxl). Ingen laddning behövdes.
vad som jag kan sakna är en kabel för att kunna visa bilderna på en tv: tex hemma hos vänner, o släktingar.
Men då gäller det bildvisningsskärm, specialbatterier samt kort batterilängd.
Så det är lite ge o ta i frågan.

RosènMedia skrev:
Jag vill hitta en bra extern hårddisk för digitala bilder som fungerar i fält och upp till 40-60 Gb (alltså med batterier i hårddisken). Bra om det är lång livslängd på batterier så det går att tanka ned många Gb bilder. Bra också om samma hårddisk går att fästa till en bärbar dator med USB eller Firewire. Har ni något tips och erfarenhet?

Tacksam för hjälp!

Peter

Jag har i flera år använt en nu gammal Archos jukebox multimedia JMM20.. 20Gb hårddisk osv..

Funkat bra till allt från bildsparande, filmtitttande, mp3spelning, tvbandning osv

i dag skulle jag nog köpa JOBOs störtsta vad det nu är den heter...
Läser och visar alla raw format, inbyggd kortläsare, laddar över och verifierar alla filer på ett kort och väntar sedan på nästa...

/b

Behöver du inte någon skärm utan bara lagring skulle jag också rekommendera PD70X. Jag valde den och det fungerar fint. Snabb överföring och lång batteritid. Fungerar också som batteriladdare och biladapter medföljer.

/Pontus

Tack!

PD70X låter ju intressant. Skärm behöver jag inte, det viktigaste är ju att den är pålitlig och drar lite batterier. Ska kolla upp den.

Tack!
Peter

Har just beställt en 40 gb PD70X från zebramedia. Väntar med spänning..... Verkar helt klart det bästa köpet om man bara vill ha extra lagringsutrymme ute på fältet. Eftersom vi skall ut och resa i ett par månader verkar det vara det klart bästa alternativet.

ANNONS
Götaplatsens Foto