Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Extrahera EXIF

Produkter
(logga in för att koppla)

Petny

Aktiv medlem
Finns det något program som klarar av att extrahera EXIF-information från en batch av filer och sedan exportera till textfil?

Jag tänkte använda funktionen för att se vilka brännvidder jag använder mest på mina zoomar.

Kolla in ExifViewer. Det klarar av att exportera till Excel, skapa index, visa statistik över mest använda brännvidder. Dessutom kan det jämföra exif på upp till åtta olika bilder och även belysa skillnader mellan exif i dessa filer.

ExifViewer

Edit: Det är gratis.

Excel kan inte tolka datumen

Har nu testat ExifViewer och det verkar vansinnigt trevligt. Är bara en sak som får mig att slita mitt hår. Vill sortera bilderna i Excel efter datum och klockslag men ExifViewer skriver om datumen till ett sätt som jag inte kan få Excel att känna igen. Tyskt skrivsätt antagligen.
Min kamera (350D) skriver datumen så här:
2005-07-02 20:43:38 och det funkar också i Excel. Men ExifViewer ändrar det till att se ut så här:
02.07.2005 20:43:38
Har nu försökt pinsamt länge att få Excel att begripa att detta är ett datum, med det totalvägrar all form av insikt.
Om någon har ett tips att komma med vore jag MYCKET tacksam. Vill gärna slippa skriva om alla 5300 datum med klockslag manuellt.

/Svante

Re: Excel kan inte tolka datumen

Jalong skrev:
Har nu testat ExifViewer och det verkar vansinnigt trevligt. Är bara en sak som får mig att slita mitt hår. Vill sortera bilderna i Excel efter datum och klockslag men ExifViewer skriver om datumen till ett sätt som jag inte kan få Excel att känna igen. Tyskt skrivsätt antagligen.
Min kamera (350D) skriver datumen så här:
2005-07-02 20:43:38 och det funkar också i Excel. Men ExifViewer ändrar det till att se ut så här:
02.07.2005 20:43:38
Har nu försökt pinsamt länge att få Excel att begripa att detta är ett datum, med det totalvägrar all form av insikt.
Om någon har ett tips att komma med vore jag MYCKET tacksam. Vill gärna slippa skriva om alla 5300 datum med klockslag manuellt.

/Svante

I värsta fall får du göra ett klippo&klistra makro

Ingen riktig hejare på Excel som du kanske förstår av min fråga. Osäker på vad klippa & klistra makro innebär.

Skulle gå rätt fort att göra ny kolumn med datum medan klockslagen är det plottriga. Det bästa jag kan komma på är att göra en sådan datumkolumn och sedan manuellt plocka bort bara datumet ur den gamla kolumnen rad efter rad femtusen gånger medan jag behåller klockslaget vilket sedan Excel kan läsa enskilt. Men jag tycker "liksom" att Excel borde kunna prestera bättre än så och att det är mer troligt att jag inte hittar rätt funktion vilket jag aldrig brukar kunna göra i dataprogram. Eller..?

Jalong skrev:
Ingen riktig hejare på Excel som du kanske förstår av min fråga. Osäker på vad klippa & klistra makro innebär.

Skulle gå rätt fort att göra ny kolumn med datum medan klockslagen är det plottriga. Det bästa jag kan komma på är att göra en sådan datumkolumn och sedan manuellt plocka bort bara datumet ur den gamla kolumnen rad efter rad femtusen gånger medan jag behåller klockslaget vilket sedan Excel kan läsa enskilt. Men jag tycker "liksom" att Excel borde kunna prestera bättre än så och att det är mer troligt att jag inte hittar rätt funktion vilket jag aldrig brukar kunna göra i dataprogram. Eller..?

Jag är ingen hejare på Excel heller men att spela in ett makro är enkelt. Det kanske inte fungerar första gången men det är bara att göra om. Man startar makrot, gör helt enkelt operationen manuellt på en rad, avslutar makrot och när du spelar upp makrot så gör den samma sak på resten av raderna. Har bl.a använt det för att skriva ut hundratals adresser på kuvert från en adresslista. Men det finns säkert enklare lösningar som något Excellproffs kan tipsa om.

Jodå!

Jalong skrev:

Använder inte Excel utan OpenOffice, och där gick det utmärkt att göra ett "custom" datumformat som det du beskriver (DD.MM.YYYY HH:MM:SS). Jag är nästan övertygad om att Excel klarar det också. Maila annars din Excelfil till mig så skall jag konvertera den åt dig.

Re: Jodå!

Cappucino skrev:
Använder inte Excel utan OpenOffice, och där gick det utmärkt att göra ett "custom" datumformat som det du beskriver (DD.MM.YYYY HH:MM:SS). Jag är nästan övertygad om att Excel klarar det också. Maila annars din Excelfil till mig så skall jag konvertera den åt dig.

Jag hittade något sådant men kunde inte få det att funka. Kanske inte var tillräckligt envis? Ska testa igen. Tack annars för erbjudandet att konvertera! Fast jag vill testa lite själv först. Vill gärna kunna detta för framtiden också.

Gör så här:

1. Öppna ditt excelark med bildinfon
2. Tryck Alt+F8 (Makron)
3. Skriv in ett makronamn, t.ex. Nisse
4. Klicka på Skapa
5. Klistra in nedanstående kod mellan Sub Nisse() och End sub

rad = ActiveCell.Row
kolumn = ActiveCell.Column

Do Until Cells(rad, kolumn) = ""
dagen = Left(Cells(rad, kolumn), 10)
tiden = Right(Cells(rad, kolumn), 8)
nydag = Right(dagen, 4) & "-" & Mid(dagen, 4, 2) & "-" & Left(dagen, 2)
Cells(rad, kolumn) = nydag & " " & tiden
Cells(rad, kolumn).NumberFormat = "yyyy/mm/dd hh:mm:ss"
rad = rad + 1
Loop

6. Hoppa tillbaka till excelarket och ställ dig på översta raden med datumformatet
7. Tryck Alt+F8 igen
8. Nisse bör vara markerad nu och klicka på Kör
9. Nu borde alla felaktiga datum i den kolumnen vara korrigerade.

Olsin skrev:
Gör så här:

1. Öppna ditt excelark med bildinfon
2. Tryck Alt+F8 (Makron)
3. Skriv in ett makronamn, t.ex. Nisse
4. Klicka på Skapa
5. Klistra in nedanstående kod mellan Sub Nisse() och End sub

rad = ActiveCell.Row
kolumn = ActiveCell.Column

Do Until Cells(rad, kolumn) = ""
dagen = Left(Cells(rad, kolumn), 10)
tiden = Right(Cells(rad, kolumn), 8)
nydag = Right(dagen, 4) & "-" & Mid(dagen, 4, 2) & "-" & Left(dagen, 2)
Cells(rad, kolumn) = nydag & " " & tiden
Cells(rad, kolumn).NumberFormat = "yyyy/mm/dd hh:mm:ss"
rad = rad + 1
Loop

6. Hoppa tillbaka till excelarket och ställ dig på översta raden med datumformatet
7. Tryck Alt+F8 igen
8. Nisse bör vara markerad nu och klicka på Kör
9. Nu borde alla felaktiga datum i den kolumnen vara korrigerade.

Funkade helt perfekt! Enormt tack! Ren gurunivå!
Bara en fråga. Hur bär man sig åt för att få reda på sådant här? Suttit hela dagen med hjälpavsnittet utan att få Excel att fatta vad jag menar.

Jalong skrev:
Bara en fråga. Hur bär man sig åt för att få reda på sådant här?

Man har fepplat med makron och annat i officeprogrammen sedan början av 90-talet och sedan kan det ha sina fördelar att ha officepaketet som ett arbetsverktyg i sitt dagliga arbete. (c:

När vi ändå är inne på excelmakron och nyttigheten i sådana så har jag gjort denna: http://www.olsin.se/foto/Tips/BytaFilnamn.zip

Med den kan man byta namn på massor av filer i en och samma mapp. Instruktioner finns inkorporerade i excelfilen. Jag har en nyare version som hanterar fler flityper (cr2, tif, nef etc), men jag har inte lagt upp den än och orkar inte göra det nu, så den kommer väl upp under morgondagen.

ANNONS
Götaplatsens Foto