Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Hemsk distorsion dock, jag föreslår Sigma 12-24, gamla eller nya versionen. Den gamla om man vill slippa distorsion.
Ptlens, sen är det kirrat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hemsk distorsion dock, jag föreslår Sigma 12-24, gamla eller nya versionen. Den gamla om man vill slippa distorsion.
Min är hos Nikon just nu. Men inte heller den låneglugg jag har är helt bra, CA blir tydligare med D800 har jag märkt. Ser fram emot några testbilder.
Ptlens, sen är det kirrat![]()
går det att ladda ner en korrektions profil mot utfrätt oxå? är det så här tydligt det mindre dynamiska omfånget syns?
går det att ladda ner en korrektions profil mot utfrätt oxå? är det så här tydligt det mindre dynamiska omfånget syns?
Vad kör du för rawkonverterare?
En försäkring är nog bättre som skydd ifall man är rädd att tappa sitt objektiv. Har läst att UV filter i vissa fall bidragit till ökad skada till frontelement. Försäkring borde även täcka stöld, vilket inte ett uv filter gör...![]()
Aperture 3 för det mesta.
Kanske det här ska karakteriseras som "dum fråga"?
Att skaffa en Nikon D800 är väl närmast att immuniseras mot urfrätta högdagrar, och helt bortsett från det, har Nikons firmware ganska länge innehållit ett skript som dels sänker exponeringen för att minska urfrätningen av högdagrar och också dra upp skuggorna, när man använder kamerans omvandling till jpeg. Såvitt jag vet har Canon inget jämförbart, så om man är ute efter högsta dynamik får man söka sig till andra fabrikat eller ta flera exponeringar och foga ihop en HDR-bild.
Att ens sträva efter fullt dynamiskt omfång i en nattbild som den här är knappast meningsfullt, om det inte är just HDR-tekniken man vill demonstrera. Inte ens D800 förmår behålla högdagrarna och samtidigt teckna de djupa skuggorna om man inte tar till samma tonseparationsteknik som vid HDR-foto. Ändå kan det behövas två exponeringar om man vill driva det hela extremt. Men sedan är det ju frågan om det är bildmässigt försvarbart, och hur som helst ligger det en bra bit utanför OP:s fråga. Men OP har vad jag har förstått det för tillfället bästa verktyget för att undvika urfrätning av högdagrar.
Kanske det här ska karakteriseras som "dum fråga"?
Att skaffa en Nikon D800 är väl närmast att immuniseras mot urfrätta högdagrar, och helt bortsett från det, har Nikons firmware ganska länge innehållit ett skript som dels sänker exponeringen för att minska urfrätningen av högdagrar och också dra upp skuggorna, när man använder kamerans omvandling till jpeg. Såvitt jag vet har Canon inget jämförbart, så om man är ute efter högsta dynamik får man söka sig till andra fabrikat eller ta flera exponeringar och foga ihop en HDR-bild.
Att ens sträva efter fullt dynamiskt omfång i en nattbild som den här är knappast meningsfullt, om det inte är just HDR-tekniken man vill demonstrera. Inte ens D800 förmår behålla högdagrarna och samtidigt teckna de djupa skuggorna om man inte tar till samma tonseparationsteknik som vid HDR-foto. Ändå kan det behövas två exponeringar om man vill driva det hela extremt. Men sedan är det ju frågan om det är bildmässigt försvarbart, och hur som helst ligger det en bra bit utanför OP:s fråga. Men OP har vad jag har förstått det för tillfället bästa verktyget för att undvika urfrätning av högdagrar.
Stefan har mig veterligen ingen D800 o bilden är antagligen tagen med hans canon kamera. Du såg inte smilyn eller? Jag har inga problem att fota nattbilder o hade jag tagit denna bild hade jag tagit den lite tidigare o fått en snygg mörkblå himmel med mindre utfrätta högdagrar o det hade jag lyckats med oavsett om jag kört Nikon eller canon ;-)
skärpemässigt har jag inga större problem med 14-24 har du kollat din Mats? jag servade min förut när jag inte var helt nöjd efter ett jobb. Om man kollar test så är tom 18mm zeiss något skarpare än 14-24 men 21mm är riktigt bra. Jag kan ta ett par bilder utomhus till helgen med bägge så kan du jämföra själv då kan jag även skicka med bilder med zeiss 85mm. Däremot i motljus så är faktiskt inte 21mm helt perfekt bättre än 14-24 (visserligen inte svårt ;-) men om jag jämför med 85mm som är grym på det så är inte 21 i närheten av den klassen i motljus.
Jo det hände mig. Fast det är förstås svårt att veta vad som hänt om inte filtret satt på. Men fronslinsar bör vara väsentligt robustare och har säkert bättre ytbehandling än de flesta filter. Filtret hjälpte i alla fall inte.
Som sagt, brukar man tappa objektiv är inte UV-filter lösningen på skadeproblenet.
F. d. objektiv läser jag som före detta objektiv. Har det pajat i efterhand?