Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Extremt noggrann vitbalansering

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
När jag brukar fota brukar jag inte bry mig så mycket om vitbalanseringen, bara bilden ser bra ut i slutändan. Att det ser ut som i verkligheten spelar inte så stor roll men nu har det kommit upp ett projekt där det är väldigt viktigt att vitbalanseringen är perfekt men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Jag har en Nikon D70 och kan därför göra manuell vitbalansering. Hur gör man det? Kan man använda typ ett vitt papper i det ljuset som råder och använda vitbalansfunktionen? En annan idé jag hade var att kanske använda ett vit, grå och svartkort och lägga dom i hörnet av bilden och sedan använda typ Capture One för att ställa in svart, vit och grå punkt. Fast jag kanske tänker lite fel?

Hur gör ni?

FelixSwensson skrev:
När jag brukar fota brukar jag inte bry mig så mycket om vitbalanseringen, bara bilden ser bra ut i slutändan. Att det ser ut som i verkligheten spelar inte så stor roll men nu har det kommit upp ett projekt där det är väldigt viktigt att vitbalanseringen är perfekt men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Jag har en Nikon D70 och kan därför göra manuell vitbalansering. Hur gör man det? Kan man använda typ ett vitt papper i det ljuset som råder och använda vitbalansfunktionen? En annan idé jag hade var att kanske använda ett vit, grå och svartkort och lägga dom i hörnet av bilden och sedan använda typ Capture One för att ställa in svart, vit och grå punkt. Fast jag kanske tänker lite fel?

Hur gör ni?

Om du ska göra något som kräver en mycket exakt vitbalansering är det absolut bäst att fotografera i råformat. Då kan du i efterhand göra en perfekt vitbalansering precis som du skriver och slipper använda den manuella vitbalanseringen på kameran.

Jag förstår att jag kan göra så. Jag använder råformat. Men hur ska jag veta, när jag sitter vid datorskärmen att det blir som i verkligheten? Jag vill ha en vitbalansering som jag litar på och jag litar inte på mitt öga.

FelixSwensson skrev:
Jag förstår att jag kan göra så. Jag använder råformat. Men hur ska jag veta, när jag sitter vid datorskärmen att det blir som i verkligheten? Jag vill ha en vitbalansering som jag litar på och jag litar inte på mitt öga.
Du kan ju fotografera något som är vitt. Därefter kan du justera vitbalansen efter det.

jag använder ett "gråkort" som heter "Qcard" (eller nåt liknande) som har en vit, en svart och en grå yta. Plåtar jag i ljus som inte förändras (t.ex. studio) så tar jag först en bild på "gråkortet", sen skjuter jag alla andra bilder med samma inställningar på kameran.

I datorn så börjar jag med att (i Adobe Camera RAW) ställa exponeringen och skuggorna och sen sätter jag vitbalansen efter den gråa ytan på kortet.

Sen efter konverteringen så kör jag curves som ett justeringslager. Där väljer jag svart, vit och gråpunkt. Jag har ställt in 0.01% clipping på vit- och svartpunkt i inställningarna för kurvor.

Vill man vara ännu nogrannare så krävs det att man kalibrerar hela proccessen. D.v.s kalibrerar och profilerar monitorn (jag kör med kalibrerad skärm), profilerar kameran och profilerar skrivaren.

Walle skrev:
jag använder ett "gråkort" som heter "Qcard" (eller nåt liknande) som har en vit, en svart och en grå yta. Plåtar jag i ljus som inte förändras (t.ex. studio) så tar jag först en bild på "gråkortet", sen skjuter jag alla andra bilder med samma inställningar på kameran.

I datorn så börjar jag med att (i Adobe Camera RAW) ställa exponeringen och skuggorna och sen sätter jag vitbalansen efter den gråa ytan på kortet.

Sen efter konverteringen så kör jag curves som ett justeringslager. Där väljer jag svart, vit och gråpunkt. Jag har ställt in 0.01% clipping på vit- och svartpunkt i inställningarna för kurvor.

Vill man vara ännu nogrannare så krävs det att man kalibrerar hela proccessen. D.v.s kalibrerar och profilerar monitorn (jag kör med kalibrerad skärm), profilerar kameran och profilerar skrivaren.

Tack så mycket för tipset. Men var har du köpt en sån här Qcard? Jag har letat på både Cyberphoto och Scandinavian och hittar bara vanliga gråkort.

QPcard hette det ja :) tack Mikael!

Jag köpte mina på YFO i stockholm.

Kostade nån hundring för typ 10-20 stycken

Jag använder ett vibalanskort kallat WhiBal.
http://www.whibal.com/products/whibal/index.html

Tycker kortet fungerar bra för mig. Kan dock vara svårt att kalibrera rätt i blandljus som tex bilder på människor som är belysta av glödljus, med infallande solljus i bakgrunden, (men det beror ju inte på vitbalanskortet).

Här är en liten förhandstitt på en kommande artikel på www.fotografiska.org som jag filar på som kanske ger dig något tips:
mvh Mattias

"Ett hjälpmedel för att ställa in färgbalansen perfekt i en bild kan vara att använda sig av en referensyta i fotot som är färgneutral. Bäst är grå ytor men i brist på annat kan även vita ytor användas. Om du vill vara riktigt noggrann och saknar en neutral yta kan du ta använda dig av ett vitbalanskort för att kalibrera fotot. Det finns speciella färgbalanskort att köpa. Ett exempel på sådant ser här nedan.

Förutom två grå nyanser innehåller det här kortet även ett svart och ett vitt kort som gör att du kan ställa vit- och svartpunkten i bilden. Kortet använder du så att du tar två identiska bilder av motivet där färgbalanskortet syns på den ena. I datorn kan du sedan använda pipettverktyget och peka på färgbalanskortet för att justera bilden. Spara de ändringarna du gör i kalibreringsbilden och applicera ändringen på den riktiga bilden."

Bilagor

• kalibrering_vitbalans.jpg
    kalibrering_vitbalans.jpg
    24.2 KB · Visningar: 941
Senast ändrad:
Felix: Yfo ligger typ uppe vid zinken. Korsningen mellan ringvägen och...kommer inte ihåg vad gatan heter. Kör/gå på hornsgatan från slussen, sväng höger upp på ringvägen, så ligger yfo på "hörnet" på nästa hus.

FelixSwensson skrev:

Då kan du göra som du tänkt dig, det vill säga lägga in en vit, grå och svart yta och balansera mot dessa. QP-card har nämnts och de korten är bra, men den bästa som jag känner till är GretabMacbeths ColorChecker. Då får du inte bara 6 nyanser av grått, dessutom får du 18 olika färger att kontrollera din färgåtergivning med.

Stefan

P.S Du kan skaffa detta kort på YFO också.

QP-card är ett trevligt litet hjälpmedel.

Men jag är inte så förtjust i att använda dem för att sätta svart och vitpunkt.

I ditt exempel är kortet inte ens den ljusaste delen av bilden, den hittar man på den vita bakgrunden. Magen på den lille är lika ljus som kortets vita punkt.

Kanske var detta inlägg på gränsen till gnälligt (borde nog ta en fikapaus i jobbet) men jag ser brister i att använda den svarta och vita ytan för kontrastjustering.

Bilagor

• vit.gif
    vit.gif
    2.5 KB · Visningar: 900
Walle skrev:
Felix: Yfo ligger typ uppe vid zinken. Korsningen mellan ringvägen och...kommer inte ihåg vad gatan heter. Kör/gå på hornsgatan från slussen, sväng höger upp på ringvägen, så ligger yfo på "hörnet" på nästa hus.

Brännkyrkagatan.

Stefan

mipert skrev:
QP-card är ett trevligt litet hjälpmedel.

Kanske var detta inlägg på gränsen till gnälligt (borde nog ta en fikapaus i jobbet) men jag ser brister i att använda den svarta och vita ytan för kontrastjustering.

Jag kan hålla med dig, Mikael. Den svarta är mer eller mindre oanvändbar. Den vita kan användas om den placeras där ljuset är som starkast.

Och ibland är den svår att använda för vitbalansering. Den vita kan vara för vit. Jag använder ColorChecker-kortet och utnyttjar den ljusaste grå nyansen för vitbalansering.

Mattias Lundkvist skrev:
Jag använder ett vibalanskort kallat WhiBal.
http://www.whibal.com/products/whibal/index.html

Tycker kortet fungerar bra för mig. Kan dock vara svårt att kalibrera rätt i blandljus som tex bilder på människor som är belysta av glödljus, med infallande solljus i bakgrunden, (men det beror ju inte på vitbalanskortet).
I ditt exempel har alla fyra kort olika ton/nyans. De är inte helt neutrala. Beroende på vilken du använder för gråbalansera mot får du helt olika resultat. Kanske det beror på JPEG-komprimmeringen?

Jag brukar själv kalibrera mot det mörkgrå kortet. De svarta och vita korten brukar jag aldrig använda eftersom det ofta finns ljusare och mörkare delar i bilden precis som Mikael skriver ovan. (Tycker inte att du lär speciellt gnällig)

mvh Mattias

Kanske ska förtydliga mig lite (börjar bli trött...):
Det mörkgrå kortet använder jag på jpg-filer för att ställa gråpunkten och färgbalansen i Photoshop.

Det ljusgrå använder jag när jag skall färgbalansera Raw-filer.

mvh Mattias

Men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra rent praktiskt i photoshop. Först ljusmäter jag med det neutrala grå kortet. Sedan sätter jag fram alla tre. Vit, grå och svart tar en bild, tar bort korten och tar en bild till.

Hur ska man sätta vitbalansen i Adobe RAW? Jag vet att man kan sätta svart, vit och grå punkt i till exempel levels eller curves men vitbalansen ska jag väl ändå ställa i RAW-konverteraren?

ANNONS
Götaplatsens Foto