Annons

Fördelar med 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag har sen starten undrat vad som är så bra med 4/3, jämfört med existerande DSLR med 1,3x-, 1,5x-, 1,6x- och FF-sensorer.

Sökte på fördelar med 4/3-systemet i google och hittade detta på Olympus USA-sida:

2. What benefits does the Olympus E-System offer professional photographers?

Designed to be digital from the ground up, the Olympus E-System provides professional photographers with powerful advantages in terms of edge-to-edge image quality, durability, speed, and camera and lens size. The E-1 delivers the highest dynamic range, lowest noise levels and best color of any mobile professional camera. The most complex, computerized digital camera built to date, the revolutionary E-1 is designed to deliver the best digital images for professional photographers today and into the future.

Vad menas med "powerful advantages in terms of edge-to-edge image quality?
Jag antar att de menar fullformatskameror, som fått kritik för kantskärpan? Men är den överlägsen även de andra mindre sensorerna?

durability
Alla 4/3-husen är av metall med vädertätning?

speed
De slår Canons/Nikons AF på fingrarna och 10 b/s är småpotatis för 4/3?

and camera and lens size Tycks vara precis lika stora som de andra. Nikon D40, Canon 350D och Pentax med sin Pancake-lins ser ut att vara ganska små i mina ögon.

The E-1 delivers the highest dynamic range, lowest noise levels and best color of any mobile professional camera Jag vet inte om jag orkar gå in på det här. Är det någon som sett det i verkligheten?

The most complex, computerized digital camera built to date Hur mäts detta? Finns det några fördelar, alltså riktiga fördelar, med att en kamera är så datoriserad och komplex som möjligt?

E-1 is designed to deliver the best digital images for professional photographers today and into the future Okej, här verkar faktiskt Olympus vara på rätt spår, men det är lite synd att de andra också kom på det här (och har antagligen gjort det bättre när det gäller brus etc.).

Nu är ju E-1 inte den senaste modellen. Man kan använda LCDn som sökare på t.ex. E-330, men till och med här verkar de andra vara på gång. Fuji och Canon har redan modeller som har tidsbegränsad live view. När de knäckt tidsbegränsningen, om de nu vill, så har ett mycket stort försäljningsargument försvunnit.

Hur är det då med de optiska sökarna? Just 4/3-systemet har väl titeln "branschen minsta sökare" med just E-330.

Priset! Där har vi det! (ska kolla cyber, hold on)...
Ähh, E-400 hus är 300kr billigare än EOS 350D med kitoptik. Inga större prisskillnader heller.

Bildstabilisering i huset? Inte ensamma.
Speciell optik som tilt/shift och macro med 5:1? Nej, inte ens i närheten av att vara mer flexibla med objektivutbudet. Kanske förbättras med tiden.

Om någon kan komma på en riktig fördel med 4/3, så svara gärna i tråden.
 
Tja, på många sätt verkar det ju som ett trevligt system. Bra optik verkar finnas eller vara på gång. Och en del av husen är ju små, vilket kan vara bra.

3:4-proportioner är snyggare än 2:3, tycker jag.

Sen är det kanske en fördel att systemet är designat från grunden efter digitala förutsättningar.

Ingen aning egentligen, men det är kul att de finns.

Nästan lättare att motivera 4/3:s existens kontra övriga tillverkare än t ex Nikon kontra Canon. 4/3 sticker i alla fall ut, om det nu är bra eller dåligt..
 
MattiasL skrev:
Tja, på många sätt verkar det ju som ett trevligt system. Bra optik verkar finnas eller vara på gång. Och en del av husen är ju små, vilket kan vara bra.

3:4-proportioner är snyggare än 2:3, tycker jag.

Sen är det kanske en fördel att systemet är designat från grunden efter digitala förutsättningar.

Ingen aning egentligen, men det är kul att de finns.

Nästan lättare att motivera 4/3:s existens kontra övriga tillverkare än t ex Nikon kontra Canon. 4/3 sticker i alla fall ut, om det nu är bra eller dåligt..

Det är just det här jag försöker förstå. Förutom att bara säga meningen, vilka funktioner är det som är designade från grunden efter digitala förutsättningar? LCDn som sökare är det enda jag kommer på. Om det här "..från grunden" är ett riktigt argument för 4/3, så tycker jag de har tittat väldigt mycket på en film-SLR och haft allmänt dålig fantasi. Jag tror att, med undantag för Leicas DMR, så är de flesta DSLR designade från grunden att vara just digitala.

Angående existensberättigande.. Om t.ex. Canon kan göra en lika liten DSLR, till samma pris, med bättre prestanda etc. Vad spelar det egentligen för roll att (vissa av) objektiven även passar en film-SLR?
 
Du missar lite poängen med fourthirds. Det är ett koncept som gäller både optik och kameror tillsammans, inte var för sig. Och det är inte i första hand en sensortstorlek med 4/3 formatet, fast det ingår.

Det finns hur mycket som helst skrivet om varför systemet uppfanns och gör en sökning på ex. dpreviews Olymps slr forum så komer du att hitta hundratals argument.

Ett exempel på vad du missar.
fourthirds ÄR det snabbaste systemet.
Dert är det enda systemet där du kan göra normala porträtt med en 50mm f2.

Sedan är fourthirds unikt med att det är en öppen standard, Olympus, Panasonic och Leica har redan gjort kameror med samma fattning och Sigma har skrivit under kontrakt men inte gjort ngn kamera ännu.

Som sagt - gör en sökning till :)
 
fiolmattias skrev:
Dert är det enda systemet där du kan göra normala porträtt med en 50mm f2.

Det där kräver en noggrannare förklaring. För det resonemanget köper jag inte. Den mindre sensorn ger i praktiken ett längre skärpedjup och vad är normalt?

Det är ju som att säga att EF 500/4L IS är det enda objektivet som du kan fotografera fåglar med.

Men för att svara på ursprungsinlägget så är det bara superlativ...Alla tillverkare använder det i reklamsyfte.

Däremot så har Olympus fördelar i att de har desinat systemet utan tanke på bakåtkompabiliteten (såsom Canon gjorde med EOS-systemet). Därför har systemet en rad fördelar, men det mesta går att lösa med andra system + DxO.

Olympusanhängarna brukar påpeka (ja, även Olympus själva) att det är det enda systemet som har ett 600/2.8 (300/2.8 + FOV Crop). Men det är ju naturligtvis bara halva sanningen. Skärpedjupet blir naturligtvis inte motsvarande ett 600/2.8, men däremot ljusinsläppet per mm2.
 
Jeppe skrev:
Det där kräver en noggrannare förklaring. För det resonemanget köper jag inte. Den mindre sensorn ger i praktiken ett längre skärpedjup och vad är normalt?

Det är det som är poängen :)
Tack vare det större skärpedjupet kan en fourthirds kamera ha ett större ljusinsläpp utan att ha antingen näsa eller ögon suddiga.
Dvs större ljusinsläpp = kortare slutartid = snabbare :)
 
fiolmattias skrev:
Det är det som är poängen :)
Tack vare det större skärpedjupet kan en fourthirds kamera ha ett större ljusinsläpp utan att ha antingen näsa eller ögon suddiga.
Dvs större ljusinsläpp = kortare slutartid = snabbare :)

Ja, man kan ju alltid vända på myntet så att man får den sida som man gillar bäst, uppåt ;p
 
Fördelarna? är upp till var och en. Men skilnaderna finns även om dom inte är så stora rent praktiskt.

En länk som visar skilnaden hur ljuset faller mot censorn; jag tror det är det olympus avser när dom menar att optiken är konstruerad för digitalteknik.

http://www.olympus.se/consumer/dslr_7045.htm

Så en länk som jag startade för en tid sedan, som har somnat in.
Där försöker jag resonera lite kring hur skärpedjupet påverkar bilden på olika sätt.
Och hur det borde testas i media.

Fördelar eller nackdelar? Alla medaljer har en baksida.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73694
 
Den stora baksidan verkar vara att man inte helt lätt kommer ner i skärpedjup med 4/3. Leica 25/1.4 ASPH motsvarar 50mm för 135, men kommer skärpedjupet ens ner i det som man kan få med EF50/1.8? På crop eller FF, välj jämförelsen själv. Prisskillnad och storleksskillnad på dessa? Leican väger 525g!

Då pratar vi om 50mm bildvinkel, alltså inget vidvinkelmonster precis. Hur smidigt blir ett 17.5/1.4(35mm) eller 12/1.4(24mm) för 4/3?

Lite gatufoto med min EF35/2 på en EOS 5D känns mer diskret, lättare och smidigare än vad ett motsvarande skulle vara på en 4/3.


Att man ens har börjat vinkla det här med längre skärpedjup som ett plus, tyder ju på en del brister i 4/3-systemet. Visst kan det finnas ett plus, men minuset väger tyngre. Du kan ha längre skärpedjup hela tiden..

Man har gjort bajonetten och bildcirkeln stora vilket är bra. Man kan aldrig ha nog med bildcirkel, det har jag märkt, men var är resultaten med bättre bildkvalite? Och ska dessa jämföras med de andra tillverkarnas proffskameror eller är 4/3 menat som ett light-system jämförbart med ingånsmodeller hos de andra?
 
fiolmattias skrev:
Tack vare det större skärpedjupet kan en fourthirds kamera ha ett större ljusinsläpp utan att ha antingen näsa eller ögon suddiga.
Dvs större ljusinsläpp = kortare slutartid = snabbare :)
Och tack vare den mindre sensorn så brusar kameran mer vilket måste kompenseras med lägre känslighet.

Dvs lägre känslighet = längre slutartid = status quo :)
 
Precis så tycker jag med. 4/3-systemets stora nackdel är svårigheten att få tillräckligt kort skärpedjup, inte bruset.
Lyckligtvis är optiken riktigt skarp vid full bländare. Till sklilnad mot Canon´s optik som nästan alltid är väldigt mjuk vid störata bländartalen.

Vilken som är smidigast eller mest deskret beror lika mycket på ljud och snabbhet som på storleken.
Själv gillar jag Olympus för att kamerorna käns tevliga att använda. Canon uppfattar jag som motsatsen. Tur att valet är fritt.
 
paco skrev:

Lite gatufoto med min EF35/2 på en EOS 5D känns mer diskret, lättare och smidigare än vad ett motsvarande skulle vara på en 4/3.

När jag kör gatufoto fokuserar jag på oändligheten, en e-400+mellanring+20mm f/3.5 =420g+20g+70g=510g
Dimentioner 53mm+4mm+20mm = 77mm

Din Eos 5d+EF35/2 = 810g+210g =1200g
Dimentioner 75mm+67.4mm = 142.4mm
Din uppsättning väger prick det dubbla och är nästan dubbelt så lång. Hur diskret är det?
Även med leicas lins 525g och e-400 420g så kommer jag bara upp i 940g. Nästan 3hg mindre än vad du gör :p
 
fiolmattias skrev:
När jag kör gatufoto fokuserar jag på oändligheten, en e-400+mellanring+20mm f/3.5 =420g+20g+70g=510g
Dimentioner 53mm+4mm+20mm = 77mm

Din Eos 5d+EF35/2 = 810g+210g =1200g
Dimentioner 75mm+67.4mm = 142.4mm
Din uppsättning väger prick det dubbla och är nästan dubbelt så lång. Hur diskret är det?
Även med leicas lins 525g och e-400 420g så kommer jag bara upp i 940g. Nästan 3hg mindre än vad du gör :p

Jag var lite otydlig. Vad jag menar med "motsvarande" är givetvis ett objektiv som inte finns. Alltså 17.5mm med största bländare 2. En ljusstark vidvinkel helt enkelt.
 
paco skrev:
Jag var lite otydlig. Vad jag menar med "motsvarande" är givetvis ett objektiv som inte finns. Alltså 17.5mm med största bländare 2. En ljusstark vidvinkel helt enkelt.

Ah, Ok!
Men jag skulle aldrig köra gatufoto vid f2 :)

Men jag förstår din poäng. Det som är fördel för mig är nackdel för dig. Men det är för att vi har helt olika stilar när vi fotograferar.
 
fiolmattias skrev:
Ah, Ok!
Men jag skulle aldrig köra gatufoto vid f2 :)

Men jag förstår din poäng. Det som är fördel för mig är nackdel för dig. Men det är för att vi har helt olika stilar när vi fotograferar.

Det kan behövas ibland. Den här bilden är tagen på f/1,7, Neopan 1600 och 1/30 eller 1/15s.
 
Snygg bild! Är det din?
Men bländare 1.7 går det ju att fåpå en 4/3 också?
Men visst är det tufft med en RF kamera för gatufoto. Är den tagen med Olympus 40/1.7? i såfall väger de kitet mer än första kombon jag föreslog :)
 
ANNONS