Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förinställningar 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Vore kul om ni kunde berätta om era favoritinställningar gällande...
* Konturskärpning
* Kontrast
* Färgton
* Färgmättnad

Har precis skiftat från Neutral (= mer jobb i Photoshop) till 3/1/0/1 vilket jag är rätt nöjd med.

Jag tycker det blir ett jäkla pillande och ej helt nöjd med någon inställning, så jag kör råformat istället (så länge det finns bra med plats på minneskortet). Ska det vara jpeg så kör jag mest på bilstilen som heter Neutral.

Samma svar som ovan . neutral med kontrastinställningarna i botten pga att annars beckar skuggorna igen.Överhuvudtaget så har kameran märkliga tonkurvor vilket kan ses i direkt jämförelse med d2x eller rawfiler .
Jpg överhuvudtaget är ingen hit med denna kamera om man jämför med Nikon pga sämre AWB. Röda nyanser och färger överdrivs, dras mättnaden ner i det röda så blir bilden ohjälpligt tråkig.Rött är inte Canons starka sida men med raw och höga iso är Canon oslagbar just nu.

Mikael

Senast ändrad:
Artificiell skrev:
Vore kul om ni kunde berätta om era favoritinställningar gällande...
* Konturskärpning
* Kontrast
* Färgton
* Färgmättnad

Har precis skiftat från Neutral (= mer jobb i Photoshop) till 3/1/0/1 vilket jag är rätt nöjd med.
Canon Raw Image Task 2.2 som du hittar under Tools i menyn i Zoombrowsern presenterar dina bilder med dom inställningar som du gjort i förvalet i kameran det snabbar upp RAW-hanteringen rätt mycket . Du kan också ändra dom förståss och även göra global ändring på alla bilder du just tagit.

Jag brukar använda den när jag kommer hem med 100 fotbollsbilder i RAW. Då sållar jag först i Zoombrowsern ner till cirka 15 och sedan gör jag en global justering på dom bilderna i Rawe Image Tasken och trycker på på SAVE så görs konverteringen.

Jättesnabbt sätt att jobba med många bilder.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto