Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstörda bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars S

Aktiv medlem
Har för andra gången hittat några bilder i min PC som blivit förstörda. Se bifogat utsnitt som exempel.

De förstörda bilderna, har nu hittat 5-6 stycken, ligger i samma mapp och är skannade från gamla negativ/dia. För något år sedan hittade jag ungefär samma antal förstörda bilder, också de skannade.

Något tips om vad som kan orsaka detta?

Bilagor

• trasig.jpg
    trasig.jpg
    61.6 KB · Visningar: 541
Har för andra gången hittat några bilder i min PC som blivit förstörda. Se bifogat utsnitt som exempel.

De förstörda bilderna, har nu hittat 5-6 stycken, ligger i samma mapp och är skannade från gamla negativ/dia. För något år sedan hittade jag ungefär samma antal förstörda bilder, också de skannade.

Något tips om vad som kan orsaka detta?

Det är alltså förstörda i efterhand? De såg bra ut när du scannade?

Då har du en hårddisk som håller på att rasa.

Fast skadans art tyder snarare på problem med scannern/scannerprogramvaran.

De kanske alltid varit så men du har ett annat visningsprogram så du har inte sett det förränn nu.

Bilderna var helt OK efter skanningen (gjordes för ett par år sedan), felen verkar ha uppstått "spontant" i datorn.
En av bilderna använde jag och efterbehandlade i Photoshop för något halvår sedan, då var den helt OK. De andra har jag inte efterbehandlat eller använt på något sätt efter skanningen och koll i Photoshop, de har bara legat där i sin mapp.

Jag sätter också en femma på dålig hårddisk. De kostar inte så mycket och är en väl värd investering, fast det är ju lite bökigt att byta förstås. (Inte tekniskt sett men flytt av program och bilder m.m. menar jag.)

Jag sätter också en femma på dålig hårddisk. De kostar inte så mycket och är en väl värd investering, fast det är ju lite bökigt att byta förstås. (Inte tekniskt sett men flytt av program och bilder m.m. menar jag.)

Jag sätter emot. Jag har själv Jpeg-bilder som blivit förstörda på hårddiskar som inte håller på att rasa.
Dessutom är jag lite förbannad på personer som lättvindigt påstår att ens hårddisk håller på att rasa eftersom jag själv fick det "tipset" för drygt 5 år sedan och köpte två nya diskar, med de diskar som skulle rasa snurrar ännu, och de nya har jag ännu inte haft någon som helst användning av. Drygt 2000 spänn i sjön. Tack för det "tipset".

Bilderna var helt OK efter skanningen (gjordes för ett par år sedan), felen verkar ha uppstått "spontant" i datorn.
En av bilderna använde jag och efterbehandlade i Photoshop för något halvår sedan, då var den helt OK. De andra har jag inte efterbehandlat eller använt på något sätt efter skanningen och koll i Photoshop, de har bara legat där i sin mapp.

Något annat du har ändrat? Bytt arbetsmetod? Dator? Uppgraderat programvaror?

Trasiga jpeg brukar inte få linjer. Vad är det för filformat på bilderna?

@ Lars Svanström jag har två hårddiskar till salu, billigt. Vill du ha alternativa felkällor och kanske även tips på hur man fixar korrupta bildfiler (även om jag inte tror på framgång med de fel du och jag har) så har jag googlat lite och funnit dessa två sidor lite informativa.
http://www.ehow.com/how_6594300_restore-damaged-pictures.html
http://www.buzzle.com/articles/how-to-repair-corrupted-files.html
Om du tror på gissningen att fallerande hårddisk är felet så vet du vem som vill sälja ett par sådana. :)

Jag är system ingenjör inom IT (datorer) och det kan visst vara vara diskarna som börjar få förstörda sektorer. Om det är så så bör du köra "chkdsk.exe /f" för att "laga" disken men det betyder inte att disken är helt ok efter det ändå. Om den börjar få dåliga sektorer så kommer den nog att fortsätta få flera även om du fixar de du hade tidigare. Den lagar inte direkt de trasiga sektorerna utan markerar dom för icke användande.

Det behöver inte vara att disken har problem utan kan vara andra faktorer som spelar in och det är svårt att säga vilka. Programmen som hanterar dina filer kan ha haft problem vid tillfälle då den bearbetat dessa filer.

MEN, du har väl backup på alla dina foton så det är bara att återställa. Det vore klantigt att inte ha backup. Själv har jag 4 backup på alla mina bilder då det har hänt mig att 2 diskar gått.

P.S. Jag har haft exakt samma problem med några av mina bilder som du har här. Det var ett tag sen nu dock.

Jag är system ingenjör inom IT (datorer) och det kan visst vara vara diskarna som börjar få förstörda sektorer. Om det är så så bör du köra "chkdsk.exe /f" för att "laga" disken men det betyder inte att disken är helt ok efter det ändå. Om den börjar få dåliga sektorer så kommer den nog att fortsätta få flera även om du fixar de du hade tidigare. Den lagar inte direkt de trasiga sektorerna utan markerar dom för icke användande.

Det behöver inte vara att disken har problem utan kan vara andra faktorer som spelar in och det är svårt att säga vilka. Programmen som hanterar dina filer kan ha haft problem vid tillfälle då den bearbetat dessa filer.

MEN, du har väl backup på alla dina foton så det är bara att återställa. Det vore klantigt att inte ha backup. Själv har jag 4 backup på alla mina bilder då det har hänt mig att 2 diskar gått.

P.S. Jag har haft exakt samma problem med några av mina bilder som du har här. Det var ett tag sen nu dock.

Att sektorer går sönder är normalt, man behöver inte köra chkdsk (el motsvarande på andra operativ), hårddisken/os hittar trasiga sektorer själv och låter bli att använda dessa.

Backuppkommentaren är knappast hjälpsam, om han hade en backup skulle han knappast skriva här.

De filerna du fick samma fel på, var det jpg?

Jag håller med Ratatoskr om att man bör kolla disken för fel, dock skulle jag rekommendera att använda HD-tillverkarens diagnostikmjukvara till det. Gör en in-depth scan och se om det är något fel på disken. Detta kan ta ett antal timmar, så ha inte bråttom.

Om du tar backup kan det vara både din räddning och orsaken till dina problem. Tar du backup på en annan hårddisk kan det lika gärna vara den som håller på att lägga av. Om bilderna på den har blivit korrupta, och om backupmjukvaran gör en synkning åt fel håll (backup till original) så är bilderna borta. Och backup är då inget att ha heller.

Tack för alla kommentarer!
Ja, jag har backup, men de trasiga bilderna finns även på den. Saken är också att jag har två datorer, en jag använder under vinterhalvåret (då jag bor utomlands) och en annan under sommarhalvåret; plus en backup som också används för att flytta filer mellan datorerna.

Problemet kan alltså ha uppstått i vilken som helst av de tre... och bland ca 18 000 bilder är det omöjligt att ha koll på vad och när saker av det här slaget sker. Har dessutom en 4e HD jag kopierar över till före varje flytt, har inte kollat den.

Lyckligtvis har jag negativen/dia kvar och kan skanna om dem, och om en ursprungligen digital bil förstörs har jag raw-filerna på DVD både här och i mitt vinterviste. Men tänk om alla får ränder helt plötsligt..... brrr...

Alla filerna var tiff.

Ska gå igenom alla råd och göra det som kan göras, kanske också byta diskar, ur utrymmessynpunkt klarar de bara ett år till i alla fall.
Diskarna är 2-3 år gamla, hur länge kan man räkna med att en HD håller?

Tack för alla kommentarer!
Ja, jag har backup, men de trasiga bilderna finns även på den. Saken är också att jag har två datorer, en jag använder under vinterhalvåret (då jag bor utomlands) och en annan under sommarhalvåret; plus en backup som också används för att flytta filer mellan datorerna.

Problemet kan alltså ha uppstått i vilken som helst av de tre... och bland ca 18 000 bilder är det omöjligt att ha koll på vad och när saker av det här slaget sker. Har dessutom en 4e HD jag kopierar över till före varje flytt, har inte kollat den.

Lyckligtvis har jag negativen/dia kvar och kan skanna om dem, och om en ursprungligen digital bil förstörs har jag raw-filerna på DVD både här och i mitt vinterviste. Men tänk om alla får ränder helt plötsligt..... brrr...

Filerna var alla tiff.

Ska gå igenom alla råd och göra det som kan göras, kanske också byta diskar, ur utrymmessynpunkt klarar de bara ett år till i alla fall.
Diskarna är 2-3 år gamla, hur länge kan man räkna med att en HD håller?

Mean time to failure brukar vara 5 år. Det beror på om de går hela tiden och hur många uppstarter du gör.

I min egen statistik stämmer det bra, av mina 5-7 år gamla diskar har hälften pajat. Två laptop, tre server.

Tre pajade med förvarning, två utan. När en disk är 3 år är den ekonomiska livslängden över. Då köper man nytt och flyttar över rubbet. (ni vet att alla bilder vi tar kommer vara borta om 100 år pga lagring?)

Men åter till ditt problem, RÄNDER...är verkligen filen paj? Kan du lägga upp en trasig fil? Jag tittar gärna närmare på den.

ANNONS
Götaplatsens Foto