Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förtsöra min laser skrivare med foto papper..

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
änkel fråga rakt på sak hoppas att det blev rätt formu för den här frågan..

Kan jag förstöra min svart vita leser skrivare om jag skriver ut med foto papper..??

Tack sam för svar.

änkel fråga rakt på sak hoppas att det blev rätt formu för den här frågan..

Kan jag förstöra min svart vita leser skrivare om jag skriver ut med foto papper..??

Tack sam för svar.

Det kommer med största sannolikhet smälta fast i skrivare, men det finns speciellt foto papper för laserskrivare, som tål värmen som blir vid fixering av kolpulvret i lasern.

Vet inte om pappret smälter direkt, men däremot så klarar laserskrivare sällan att värma pappret ordentligt så man får kolpulverklet mest överallt.

Blir som en plastmassa ungefär, eller tänk som en utdragen trasig ballong ungefär, och det som inte kommer ut är kvar nånstans inne i skrivaren. Vanliga matta 80g-papper, fotopapper, funkar väl antagligen, men det är ju inte vad vi kallar fotopapper normalt.

/Maverick

Jag har provat HP Laserfotopapper i min xerox färglaser. Bilderna blir helt ok. Dock får man tänka på att tjocka papper kanske inte går igenom alla laserskrivare som normalt har längre och krångligare pappersbana än en bläckstråle.

trumman slits väldigt mycket när man kör tjockare papper, 200gr lär nog köras slut på trumman rätt så snabbt. Sedan ska papperet klara fixenheten som äldar på med ca 300 gr. I fixen är det 2 valsar som en mangel ungefär där papperet går emellan valsarna som ligger mot varandra med högt tryck, där får du också ett slitage när tjockare papper ska pressas igenom. det finns annan konstruktion med keramisk fix med en annan typ av vals, men den är känslig den också.

Varför slits trumman så mycket mer när man kör lite tjockare papper? Den roterar väl i exakt samma takt som pappret passerar? Eller är det för att pappret kommer i kontakt med trumman fast det inte ska?

Exakt, ytan på trumman är känslig och det blir lätt repor i den som sedan toner fastnar i. En gammal regel på fixenheter är max 128gr papper (har gällt t.ex på kopiatorer) Det finns som sagt andra typer av fixar, med keramiska uppvärmningselement. Om printern har snabb uppvärmningstid så har den keramisk fix, värmedelen ligger inne i en så kallad vals med ett klent pappersliknande materlial runt om. Den är ömtåligare än vanliga hederliga fixar. Så lockas inte av printrar med snabb uppvärmningstid, det finns en baksida.

Mycket bra information, tackar!

Det är faktiskt dags att inhandla en ny laserprinter till kontoret nu snart, jag har lyckats reparera den gamla själv två gånger. Gummit i valsarna var det första som gav upp, det torkade och blev så halt att pappersmatningen började strula. Första gången löste jag det med något medel som jag tvättade gummirullarna med, minns tyvärr inte vad det var, men gummit blev fräschare. Andra gången fixade jag det med gummisnoddar runt gummivalsarna :D

Nästa gång den ger upp, och det är snart, så blir det en ny :)

ANNONS