Annons

Förvarings/transportväska

Produkter
(logga in för att koppla)
Kamera & Bild har gjort ett test på olika hårda väskor, du kan läsas deras test här.
QUOTE]

Värt att tänka på, följande är saxat från Kamera & Bilds test:

"EN LITEN VARNING bör däremot utfärdas. Många hävdar att materialet i skumplasten, som finns i alla väskorna utom Lowepro, kan vara skadligt för objektiven om de förvaras i väskorna under längre perioder. Det kan därför vara idé att inte använda väskorna som en permanent förvaringsplats utan något man använder vid transport och vid tillfällig förvaring. Förmodligen går det utmärkt att ha dem liggande i väskorna under några veckor. Alternativet är att köpa en väska med flyttbara avdelare som inredning."

Har lite samma behov och har kikat på den CO väska som länkas till ovan, men även denna serviceväska http://www.clasohlson.com/se/Serviceväska/40-7500 där kan man placera av delarna efter behov och skulle det vara som nämns att skummgummmit kan vara skadligt för grejorna så är ju detta en fördel så kan man lägga något mjukt under och över utrustningen i respektive fack.

Denna kostar ju lite mindre med och är i alu som känns tåligare än plast som ytterhölje, någon som testat den jag länkar till för kameragrejor och kan ge åsikter?

Hmm
Vad kan hända? Och var kan man läsa om detta? Jag hade tänkt mig använda det som permanent förvaring

Har lite samma behov och har kikat på den CO väska som länkas till ovan, men även denna serviceväska http://www.clasohlson.com/se/Serviceväska/40-7500 där kan man placera av delarna efter behov och skulle det vara som nämns att skummgummmit kan vara skadligt för grejorna så är ju detta en fördel så kan man lägga något mjukt under och över utrustningen i respektive fack.

Denna kostar ju lite mindre med och är i alu som känns tåligare än plast som ytterhölje, någon som testat den jag länkar till för kameragrejor och kan ge åsikter?

Är nog samma som denna på Biltema http://biltema.se/sv/Fritid/Vaskor-och-tillbehor/Teknik/Aluminiumvaska-20294/
har också funderat på den. Men den är lite liten....

Ser nu också att jag läst fel på CO. Den är nog i innermått inte så stor som jag trodde för deras största väska.
Men är fortfarande undrande över vad skummet kan göra för skada.

/stefan

Det billigaste och "enklaste" alternativet blir nog att bygga något själv. Hitta en bra låda och köp skumgummi eller annat material att täcka den med. Alternativ att du köper något färdigt som t ex http://www.kaffebrus.com/diy-kameravaska-xxl-for-dslr-4-5-objektiv-1727.html .

En fördel när du använder insatser är att de är lätta att ta ur och sätta i en annan väska. Så när du ska ut kan du bara lyfta ut "insats 1", sätta i en väska och så har du där allt du behöver.

Bygga.... Ska ju kunna transportera det bra sätt också och lite snyggt får det vara för annars springer nog kunden iväg.
Köpa en annan väska typ mindre resväska/kabinväska har också slagit mig. Men då måste jag fortfarande ha innanmätet och väskan i sig kostar en del.

/stefan

Det billigaste och "enklaste" alternativet blir nog att bygga något själv. Hitta en bra låda och köp skumgummi eller annat material att täcka den med. Alternativ att du köper något färdigt som t ex http://www.kaffebrus.com/diy-kameravaska-xxl-for-dslr-4-5-objektiv-1727.html .

En fördel när du använder insatser är att de är lätta att ta ur och sätta i en annan väska. Så när du ska ut kan du bara lyfta ut "insats 1", sätta i en väska och så har du där allt du behöver.

Eller olika B&W insatser, storlek mellan och stor.

Blir inte billigare. En aluminiumväska får man för 180 kr med färdiga fack.
För 300 kr får du en ordentlig väska i plast med inredningsbar skumplast och för 600 får du en sådan stor väska.

/stefan

Vissa plastmaterial (skumgummi) ger långsamt ifrån sig gaser. Gaserna kan orsaka slöjande hinnor på ytor som man helst vill hålla rena. Det kan vara väldigt besvärligt att göra rent.

Ja det var oroväckande dock. Finns det referenser till detta påstående om dessa väskor?

EDIT: Läste mer om recensionerna. Verkar ok i några veckor. Så jag antar det räcker öppna locket på lådan och lufta av partiklarna. Men några veckor är extremt långtidsförvaring. Inget jag räknar med.

/stefan

CO väskan är förvånansvärt solid och för sitt pris så är den kanon! (oslagbar?)
Har en för div skjutbaneateraljer och den är kanon.
Jag har också en vapenkoffert från www.explorercases.com och där kan vi snacka om solid kvalitet. Liksom Pelican - men till skyhöga priser.

Koffert är ALDRIG för långtidsförvaring. I min värld.

/N

Vart och kände på den stora på CO. Fick bli två såna här istället. Helt ok.
u4epudeq.jpg

Så båda väskor rengjorda från "kemikalier" och packade. Time to shoot someone.

/Stefan

Bilagor

• Photo 2013-08-24 12 43 14.jpg
    Photo 2013-08-24 12 43 14.jpg
    51.5 KB · Visningar: 68
  • Photo 2013-08-26 18 35 00.jpg
    Photo 2013-08-26 18 35 00.jpg
    62.6 KB · Visningar: 68
Nej. Men jag behöver inte vattentäta dom. Dessutom krävs det en rejäl regnskur en stund utan att jag bryr mig för vatten att sippra genom.
Väskorna är till för att ha ordning på sakerna på ett effektivt sätt hemma och vid uppdrag bara ta mina 3 väskor (behöver 1 till) och veta att allt jag behöver som prio1 finns där i samt en arbetsväska som jag "laddar" med rätt utrustning när jag är på plats.
Ja det är en Polarie som du ser, ingen häftig vitt kamerahus som någon annan trodde i ett annat forum. ;)

Tvättmaskin ;)
Sen sätter du en skiva på den och ställer dig så mkt vatten pressas ut. Sen torktumlar du det länge även efter den blivit torrt.
Skumplasten alltså. Även den äggformade delen slet jag loss.

ANNONS
Götaplatsens Foto