Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fake eller inte, Ansiktsavtryck i snö

Produkter
(logga in för att koppla)
man kan nog inte lämna så bra avtryck i kall snö kolla bara tänderna är ju helt synliga det är för bra för att vara sant.

100% fake!

Vissa bilder i de andra länkarna verkar vara autentiska, men i detta fall har nog fotografen "hjälpt till" lite för mycket. På ett dåligt sätt dessutom.

Jo att det är fake råder väl inga tvivel om. Konvex bild med alldeles för mycket detaljer. Konstigt att VLT inte har någon som ser det.

Inte något jättegrej men jag förstår ju att det kan sticka i ögonen på andra deltagare som hade förhoppningar om att vinna veckans bild ;)

kasst försök

Den är bakvänd ljusmässigt, nästip & annat som ligger djupt i snön (längs ifrån kamera & ljuskälla) & borde vara mörkast är istället ljusast....

Den är bakvänd ljusmässigt, nästip & annat som ligger djupt i snön (längs ifrån kamera & ljuskälla) & borde vara mörkast är istället ljusast....

Fast det stämmer ju inte. Avståndsskillnaden har enbart en minimal påverkan på hur ljus ytan ser ut att vara. Det som avgör är vinkeln i förhållande till ljuskällan och kameran. Ytor som har snäva vinklar i förhållande till blixt och kamera reflekterar inte lika mycket ljus tillbaka till kameran, därför blir de mörkare. Ytor som däremot är mer eller mindre parallella med blixt och kamera reflekterar tillbaka betydligt mer ljus.

Alltid lika kul att se hur många det är som är såååå säkra på att det är fake eller photoshopat. men som egentligen inte har en aning alls om hur det ligger till.

Bara för att man kan göra väldigt mycket i ex. PS så betyder det inte att alla gör det, och det har genom tiderna funnits en uppsjö med kort som sett "annorlunda" ut men inte är manipulerade, det kan handla om hur ögat uppfattar ljuset, hur ljuset faktiskt är, vinklar mm mm.

Det är faktiskt ofta som sådan här avtryck kan se ut att vara konvex fast dom inte är det tex.

Kan inte fatta hur man kan kasta ur sig och hävda spnt utan att ha mer att komma med än .. det ser ut så, att misstänka är en sak, att anklaga någon för att "fuska" är något helt annat, och i vissa fall kan det nog även handla om ren svensk avundsjuka.

bara som exempel
http://www.roumazeilles.net/news/en/wordpress/wp-content/uploads/optical_illusion_04.jpg

En målning som i rätt vinkel får en himla effekt men från alla andra vinklar lir helt annat.

Alltid lika kul att se hur många det är som är såååå säkra på att det är fake eller photoshopat. men som egentligen inte har en aning alls om hur det ligger till..

Testa själv hur det "ligger till" om du vill - gå ut i närmsta driva, gapa så stort du kan och kör ner ansiktet i snön. Ta sedan en bild med blixtljus rakt på, och se om den uppbuktning som din gapande mun åstadkommit är den mörkaste delen på hela fotot. (lägg gärna upp bilden här i tråden också!)

Far åt skogen!! (..och ursäkta Mathias!)
Nappade på min egen uppmaning och tog med mig kompaktkameran ut i snön - nu är jag inte alls lika övertygad att utsprungsbilden är fake.. Festligt nog framgår ju ansiktet inte alls lika väl när man bara tittar ner i gropen efteråt, men jag blev riktigt paff när jag såg bilden!
Kom nu bara inte å säg att min bild är fake oxå, i alla fall inte utan att först ha gått ut o testat själva! :D

[Lumix DMC-FT1, endst nivåjusterad:]

Bilagor

• face.jpg
    face.jpg
    16.9 KB · Visningar: 1,138
Alltid lika kul att se hur många det är som är såååå säkra på att det är fake eller photoshopat. men som egentligen inte har en aning alls om hur det ligger till...

Anledningen till att PS nämns är väll att det är enklaste vägen att skapa ett intryck på digital väg.

Det folk reagrerar på är ju att ansiktet är fel i förhållandet till påståendet. Det finns bra mycket mer som talar emot att bilden är äkta än det finns för.

Jag har gärna fel och jag ska själv prova, men för mig är den inte mindre fake för att någon säger att det inte är det när det för mina ögon ser fake ut.

Läste för ett tag sedan om vad man kan göra för att avslöja bilder, vet dock inte var den är men jag drog lite i kurvor o se resultatet.

Bilagor

• 3619446547.jpg
    3619446547.jpg
    12.5 KB · Visningar: 1,151
Alltid lika kul att se hur många det är som är såååå säkra på att det är fake eller photoshopat. men som egentligen inte har en aning alls om hur det ligger till.

Bara för att man kan göra väldigt mycket i ex. PS så betyder det inte att alla gör det, och det har genom tiderna funnits en uppsjö med kort som sett "annorlunda" ut men inte är manipulerade, det kan handla om hur ögat uppfattar ljuset, hur ljuset faktiskt är, vinklar mm mm.

Det är faktiskt ofta som sådan här avtryck kan se ut att vara konvex fast dom inte är det tex.

Kan inte fatta hur man kan kasta ur sig och hävda spnt utan att ha mer att komma med än .. det ser ut så, att misstänka är en sak, att anklaga någon för att "fuska" är något helt annat, och i vissa fall kan det nog även handla om ren svensk avundsjuka.

bara som exempel
http://www.roumazeilles.net/news/en/wordpress/wp-content/uploads/optical_illusion_04.jpg

En målning som i rätt vinkel får en himla effekt men från alla andra vinklar lir helt annat.

Jag sitter här och kliar mig i ögonen efter att fått en allergisk damm-reaktion, vad är det man ska se på den lilla bilden?

Det här var ju skitkul, men nu börjar jag bli lite kall om näsan..

Bilagor

• face2.jpg
    face2.jpg
    15.6 KB · Visningar: 548
Jag sitter här och kliar mig i ögonen efter att fått en allergisk damm-reaktion, vad är det man ska se på den lilla bilden?

Allt är målat, vattnet, slangen och hållaren. Ser man det från fel position så stämmer inte perspektivet. Människorna på andra sidan kan inte se att han sprutar vatten med en slang.

Ahh, tusan, en till då innan männen med de vita rockarna som grannen ringt efter kommer:

Bilagor

• face3.jpg
    face3.jpg
    17 KB · Visningar: 502
ANNONS
Götaplatsens Foto