Annons

Fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sagan

Avslutat medlemskap
Jag använder den mest tillsammans med enbensstativ..där IS är oersättligt!

Använder den en del handhållet oxå..men inte så mycket.

Handhållet är 100-400:an med IS garanterat skarpare iaf :) så även med enbensstativet och längre slutartider.
 

.Z.

Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag använder den mest tillsammans med enbensstativ..där IS är oersättligt!
När vi ändå drivit iväg tråden så fortsätter jag fråga: Ska köpa ett enbensstativ till min bladare, kan man gå på budgetvarianterna eller är det nån större skillnad på ett dyrare?
 

maritha

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Använder man sådana handhållna så ofta? Tänkte mest på hur stort behovet av IS är...
Även jag som en liten tjei kan utan stora problem handhålla den, men man måste få inn vanan. Is är ett fantastisk stöd för att få skarphet, anbefalar det på det varmaste. Det er rett många som handhåller den, jag tycker det blir mycket rörligare.
Mvh Maritha.
 

sagan

Avslutat medlemskap
INJUREDMOOSE skrev:
Testa en Gammal Nikkor Ais 180ED MF på en D100 så kastar du snart alla dina zoomar.
Fast den saknar alla relevanata egenskaper som jag eftersträvar så skulle jag byta den mot mitt telezoom?

Den är bara ytterst marginelt skarpare än 100-400:an:

180:an:
MTF for 180 mm: f2,8 0,75, f4 0,81, f8 0,83

100-400:an:
MTF for 180 mm: f5 0,77, f8 0,82

http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

D100:an ger dessutom sämre skärpa än 10D så det jämnar ut sig :)
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
INJUREDMOOSE skrev:
Ja precis, jag kan ju ha haft binde sträcken på fel avstånd, eller möjligen för många punkter??.
Om du oroar dig för det så kan du ju länka direkt till produkten..så slipper du det problemet.
 

niklasl

Aktiv medlem
maritha skrev:
Er det sånt här du skriver som forumvärd for å holde opp stemningen? Det er vel ikke särlig professionellt. Kim er vel den som i denne diskutionen blir angrepet personlig. Dette er jo alle mot en !
Bästa Maritha! Den här diskussionen urartade för ganska många inlägg sedan. Läs första inlägget och fundera på om det var detta frågeställaren var ute efter! Jag kan inte annat än hålla med forumvärden.

Det är ingen som angriper Kim personligen, men att Kim skulle kunna känna sig personligt angripen, vilket jag inte vet om han gör, det är en annan sak. Däremot tycker jag sättet att driva diskussionen är märkligt. Att diskutera sakfrågor är en sak, då kan man (oftast) visa att en ståndpunkt är riktig. Men när man diskuterar åsikter måste man vara lyhörd för motparten. Här finns ju inget rätt eller fel, bara olika sätt - och sätten är många bland Fotosidans medlemmar. Tyvärr tycker jag att den lyhördheten många gånger har saknats här och att argumentationen har drivits som om det vore fullt allvar, med allt mer absurda "argument" för att kunna hävda att man "har rätt". Och, visst, kanske upplevs det som fullt allvar för vissa, men då kanske man ska avhålla sig från att delta i en (allmän) diskussion av detta slag om man reagerar så. Att t ex som i det här senaste fallet hänga upp sig på ett skrivfel i en jämförelseartikel, som inte visar det man själv vill hävda, tycker jag är mycket barnsligt och leder ingen vart alls. Vad är det för sätt att diskutera?! Det gör att man helt tappar lusten att delta...
 

sagan

Avslutat medlemskap
niklasl skrev:
Att t ex som i det här senaste fallet hänga upp sig på ett skrivfel i en jämförelseartikel,
Jag anser att det ger ett oseriöst intryck..jag tror faktiskt många instämmer i det!


niklasl skrev:
som inte visar det man själv vill hävda, tycker jag är mycket barnsligt och leder ingen vart alls. Vad är det för sätt att diskutera?! Det gör att man helt tappar lusten att delta...
Jag har inte på något sätt hävdat att det fasta objektivet inte skulle vara skarpare..tvärtom faktiskt:

sagan skrev:
Ja, än mer så eftersom det fasta objektivet är skarpare..enligt alla tester jag sett.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har stängt tråden. Den förlorade, som Niklas skriver, sitt berättigande för länge sen. Var snälla och försök ta såna där meningslösheter per privat e-post istället. Eller varför inte i chatten?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS