Annons

fastnade bland taggarna

Produkter
(logga in för att koppla)

bforsmark

Avslutat medlemskap
Tänkte tagga mina bilder innan de blir för många (hitills "bara" 4000). Så jag kategoriserar mina djur och naturbilder efter systematikens alla regler och människor efter namn och om de är släkt, familj eller vänner etc och olika eventmang konserter och fester och resor för sig m.m.

Hur gör ni med era taggar? Har ni något smart system eller? Eller kör ni med samma kaossystematik som jag..

Sen undrar jag var taggarna lagras egentligen? De borde ju ligga i källfilen men öppnar man egenskaperna för källfilen så finns ju bara kamerainformationen.. inget om manuellt tillagda taggar..

Hjälp mig loss :)

Vilket program använder du för att tagga?
Det är superviktigt att du använder ett som följer standard och där du kan skriva ner taggarna i bildfilen.

När det gäller vilka taggar du använder, så tycker jag det verkar som om du är på rätt väg. Om du använder t ex Lightroom så kan du ha hierarkiska nyckelord. Om du då lagt hasselmus under gnagare och gnagare under däggdjur och däggdjur under djur, så räcker det att tagga med hasselmus så får bilden alla de andra nyckelorden.

Jag kör elements!

Tyvärr har jag ingen hasselmus i mitt arkiv, men mina andra gnagare är inpetade i ett sånt system, under mammalia, vertebratata och animalia. Det kanske är överseriöst men jag tror det är lika bra att göra rätt från början.

Men det jag inte fattar är riktigt hur det lagras i taggarna.. för öppnar jag en bild (inte i elements) på skogsödla t.ex. och går in på egenskaper och sammanfattning där det står allt om upplösning och exponeringstid m.m. men inget om taggarna jag valt i elements! Visst borde de väl ligga där? Eller är jag ute och cyklar..?

Nu kör jag Lightroom för taggning, så jag kan inte svara på hur det fungerar i Elements.

Men för att mina nyckelord ska sparas ner i bildfilen så måste jag aktivt välja att spara dem. Det borde finnas något liknande i Elements. Kan heta skriva till fil eller exportera också.

Tidigare har denna funktion inte funnits i Elements, men jag har för mig att den gör det numera.

jao jag har hittat två varianter den ena heter "save keyword tags to file.." och den andra "write keyword tag and properties info to photo". Men hur ser jag att taggarna är lagrade i bildfilen sen då?

Tack för att du tar dig tid :)

Öppna filen med något annat bildprogram än Elements. Kör du Mac kan du se nyckelorden i t ex iPhoto.

Eller ladda ner en 30 dagars testversion av Adobe Lightroom och se ifall du inte vill fortsätta att arbeta i det programmet istället ;-)

Och jag tar mig tid därför att andra tar sig tid när jag behöver hjälp. Som en stafett där alla vinner.

Nu har jag grejat färdigt med taggandet för den här gången. Hela systemet låser sig när jag söker på specifika taggar. Kanske har jag för mycket på hårddisken nu.. ska formatera om datorn och installera om elements så kanske det ordnar sig.

Datorer lever hårda liv :)

ANNONS
Götaplatsens Foto