Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Passar på nu när jag ändå är inne på ämnet och frågar en massa.

Jag har hittils bara använt mig av Kodax T-Max och Tri-x. Är nöjd med resultatet av dem, men börjar ändå se mig om efter andra filmer.

Vad säger ni? Har ni ngn favoritfilm ni helst använder?

Ilford Hp5 är en fin s/v iso400 film. Har några bilder på den pressad till 1600 i mitt galleri.

Använde AGFA APX100 förut, den var bra ibland, men jag fick aldrig riktigt koll på den.

Tveklöst T-max 100. Det är även den jag fotat mest med och känner bäst och har goda reciprocitetsegenskaper. Är för tillfället förbannad på Efke PL100 då jag bara får den till att ha en känslighet på runt iso 25 när jag framkallar i D76, men ändå en bit kornigare än T-max 100 (fast så är priset ca hälften av vad T-max 100 kostar i bladfilm).

Senast ändrad:
Tja finns väl egentligen bara en film för mig.. Är inkörd på TriX från början. Provat en massa annat men blir aldrig nöjd då..

Har du börjat använda T-Max och TRi-X så fortsätt med det, det är mitt råd. Tri-X är en av mina favoriter men de 400+ jag framkallat har också varit fina. T-Max 100, som är en T-kornsfilm, kan vara lite knivig att lära sig framkalla rätt men lyckas man blir resultatet väldigt bra. Alternativ till denna kan då vara Ilford FP4 plus. Kodak Plus-X och Efkes KB100 (i småbild) tycker jag är för korniga i förh. till sin känslighet men Efkes KB 50 är mycket bra om man kan leva med den låga ljuskänsligheten. Men det beror ju på vad och hur du fotograferar. KB50 ska nog ses som en stativfilm i de flesta situationer utom klart väder och solsken.

Graal skrev:
Har du börjat använda T-Max och TRi-X så fortsätt med det, det är mitt råd. Tri-X är en av mina favoriter men de 400+ jag framkallat har också varit fina. T-Max 100, som är en T-kornsfilm, kan vara lite knivig att lära sig framkalla rätt men lyckas man blir resultatet väldigt bra. Alternativ till denna kan då vara Ilford FP4 plus. Kodak Plus-X och Efkes KB100 (i småbild) tycker jag är för korniga i förh. till sin känslighet men Efkes KB 50 är mycket bra om man kan leva med den låga ljuskänsligheten. Men det beror ju på vad och hur du fotograferar. KB50 ska nog ses som en stativfilm i de flesta situationer utom klart väder och solsken.

*ler*

Jag svarade dej på "gamla" tråden Nils.
Men vi kanske skall hålla oss här fortsättnings vis :)

T-kornsfilmer är de "nyaste" (från mitten av 1980-talet) typerna av svartvita filmer med en platt kornstruktur (istället för den gamla runda) och som gör att en större yta av kornen träffas av ljus. Detta gör man kan bibehålla känsligheten med en kornstruktur som upplevs mindre och finare. Filmer med T-korn är t.ex Kodaks T-Max filmer och Ilfords Delta-filmer. men även färgdiafilmer som t.ex Fujis Velvia-filmer använder T-korn.

En film som jag rekomenderar alla att testa är Fuji Neopan Acros 100, fantastiskt fint korn och suverän gråskala. Dessutom lätt att framkalla, själv har jag kört D76 1+1 enligt förpackningen med mycket gott ressultat.

Min absoluta favorit är Gigabitfilm som levereras med egen framkallare.
Kostar ca 125 kr per rulle (Småbild) men värd varenda krona.
6 minuters framkallning och sedan 10 sekunders fixering och kontrasten blir sjukt bra.

/ N

125 kr/rulle måste vara väldigt dyrt även om kemi medlevereras. Är gigabitfilm så pass bra att det är värt det priset? Jag är skeptisk............

Jag har hört rykten om att Gigabitfilm och Kodak Technical Pan är samma film? Båda skall väl vara i princip kornfria. (jag hade för mig att jag hade en scan av gigabitfilm med 2880 ppi upplösning som jag fick av killen jag köpte min filmscanner begagnad av, men det visade sig vara technical pan)

Jag är relativt säker på att det inte är Technical Pan. Däremot Agfa Copex, som är en liknande film, dvs mikrofilm.

135 kr är lite billigare än att köra Technical Pan om man vill köra svindyra Technidol, vilket man väl i regel vill. Eller ville, eftersom Technical Pan numera är historia. Barry Thornton hade visst en kostnadseffektivare framkallare som skulle funka lika bra, men eftersom han tyvärr gick bort är väl den också historia.

Ja GIGIABILFILM är värd de pengarna tycker jag. Den finns numera ochså i 110 och 120 format.
Ibland måste man kosta på sig det, till viktiga bilder.

Gigabit och Techical Pan är inte samma film. Ej heller är Agfa Copex densamme. Har bråkat med AGFA om det, och fick klart besked :)

Slutsats: Gigabitfilm är värt priset.Utan tvekan.
Men svår att få tag på, jag får beställa via deras hemsida.

ANNONS
Götaplatsens Foto