Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felexponerad velvia 50

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag tog en rulle med min bladare, helt övertygad om att det satt Ilford XP2 i den. Det visade sig vara Velvia 50.

Finns det något hopp för den här filmen då jag mätt efter 400? Det är 12 porträtt, så lite synd skulle det vara att slänga det.

Det skulle kräva motsvarande tre stegs pressning. Jag undrar om ens något lab gör det?

Sen är ju inte Velvia direkt någon lämplig film för porträtt ens vid normalt index. Jag tror inte att det är värt det.

Jag misstänkte det. Får väl spara filmen och ha till nåt experiment sen när min lilla mörkrumsgarderob är klar.

En liten reservation: Jag har aldrig prövat. Beroende på vad det är för bilder, hur viktiga de är och vad de ska användas till så kanske det kan funka.

Men det låter mycket. Jag vet att naturfotografer ibland har pressat Velvia 50 ett steg eller kanske i extremfall två steg (tänk Klum eller någon ute i mörka regnskogen). Men tre låter som ett gränsfall och jag har iaf. aldrig hört talas om det.

Jag råkade av misstag exponera en rulle Fuji Provia 100F efter ISO 400. Lämnade in den för pressning 2 steg och bilderna blev helt ok faktiskt. Hård kontrast förstås men fullt användbara.

Testa att lämna in den, det kostar inte så mycket att bara framkalla en rulle.

Ok, ska fråga. Det är inga jätteviktiga bilder, men eftersom det är barnporträtt, så vill man ändå försöka rädda om det går.

ANNONS
Götaplatsens Foto