Annons

Pappersgiljotin

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Orkar inte sitta och syssla med trådarkeologi, så jag slänger ut frågan här; Någon som vet med sig var man kan få fatt på en pappersgiljotin (eller liknande), som klarar av att skära papper med en bredd på 17" !? Märke och gärna modell och helst var man kan införskaffa en dylikt. För att (om möjligt) göra det lite enklare är det tänkta användningsområdet att skära ut ark från rulle, så det behövs inte att man kan skära ex-vis 50 blad i hög, på en gång.
 
Senast ändrad:

AWid

Aktiv medlem
Orkar inte sitta och syssla med trådarkeologi, så jag slänger ut frågan här; Någon som vet med sig var man kan få fatt på en pappersgiljotin (eller liknande), som klarar av att skära papper med en bredd på 17" !? Märke och gärna modell och helst var man kan införskaffa en dylikt. För att (om möjligt) göra det lite enklare är det tänkta användningsområdet att skära ut ark från rulle, så det behövs inte att man kan skära ex-vis 50 blad i hög, på en gång.
Med den bredden kostar väl en pappersskärare av lite kvalitet flera tusen papp. Har sett att Amazon har en för ca 4000:- (Finns här)

Har du tittat på en skärmatta med skalpell och stadig stållinjal. Borde kunna komma loss kring 300:- För du ska väl inte massproducera pappersark ;)
 

ebarile

Aktiv medlem
Orkar inte sitta och syssla med trådarkeologi, så jag slänger ut frågan här; Någon som vet med sig var man kan få fatt på en pappersgiljotin (eller liknande), som klarar av att skära papper med en bredd på 17" !? Märke och gärna modell och helst var man kan införskaffa en dylikt. För att (om möjligt) göra det lite enklare är det tänkta användningsområdet att skära ut ark från rulle, så det behövs inte att man kan skära ex-vis 50 blad i hög, på en gång.
Matton har ett stort sortiment.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Med den bredden kostar väl en pappersskärare av lite kvalitet flera tusen papp. Har sett att Amazon har en för ca 4000:- (Finns här)
Ja, den var ju inte gratis direkt, nä.
Har du tittat på en skärmatta med skalpell och stadig stållinjal. Borde kunna komma loss kring 300:- För du ska väl inte massproducera pappersark ;)
Nja, skärmatta och linjal känns inte riktigt 100%-igt och visst skall jag inte massproducera pappersark, men om man har en rulle på 30 meter lär man få ut en icke oansenlig mängd pappersark, allt beroende på storleken 😉.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har sedan ett antal månader en Olympia TR 6712 som klarar 700 mm i breddd. Köper numera papper i A2 och skär till det format jag behöver. Oftast då delar jag arken före utskrift till A3, A4 eller A5. Blir billigare att köpa dessa stora ark än att köpa ark i mindre storlekar. Olympia finns i flera storlekar. A3 verkar vanligast. Här har du en länk till en leverantör: https://www.kontorsgiganten.se/skarmaskin-olympia-tr-4610-a3-p-25?from=gpla&gclid=Cj0KCQiApKagBhC1ARIsAFc7Mc4h2NKhe_8XSIRG6MK1CkTipgt7twtHGvyvV2IHaC441pqzPVTEUAsaAhyhEALw_wcB
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag har sedan många år tillbaka en Hama Rotary Trimmer ProCut 460 (där skäranordningen är en roterande skärtrissa med klipplängd 460 mm) som påminner om denna Dahle hos Matton https://www.mattonbutiken.se/produkt/skarmaskin-dahle-508-skarlangd-46cm (som verkar vara samma som man kan köpa billigare på Amazon enligt post #3 ovan i tråden).

Jag kommer ihåg att säljaren i affären starkt rekommenderade just roterande skärtrissa i st f en giljotin, "ger snyggare och rakare snitt" och att en sådan maskin är stabilare och håller bättre i längden.

IMG_7990.jpg

Jag är väldigt nöjd med min Hama, jag kapar bara ett fotopapper i taget.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
För att de billiga modellerna har problem med att hålla fast papperet.
Men man kan alltid chansa.
Det verkar som att forumisterna Flash Gordon och Cowboy som har var sin liknande maskin som den jag funderar över, är nöjda med resultatet deras respektive pappersskärare ger, och jag kan inte se att dessa bägge forumister uppger att dom har problem med att det inte skulle bli rakt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Där jag jobbar tillverkar vi en maskin som klipper dina ark på en 30 meters rulle på tio sekunder. Rakt blir det också.
Men du vill nog inte betala för den.
 
ANNONS