Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pappersgiljotin

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Varför inte gå all in och köpa rulle, om målet är att hålla kostnaderna nere. På så sätt blir det mer pengar över till bläck 😉.
Nä, det är bäst att man vet var man har fingrarna innan man tjoffar ner 😮. Men A3 räker väl inte till ett papper som är 17" !?
Ursäkta men vad är tjofffar ner. Att ge barnen mat eller har det med papper att göra överhuvudtaget. Kanske är det småländska.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jo om man som jag skär a2 i a3. Ett a2 på bredden är ju 420mm. Det går nog även med 17 tum som bara är något större på bredden 431,8mm. Kan kolla när jag kommer hem för säkerhets skull men har för mig att det fanns lite marginal.
Det finns utrymme för att skära även 17”.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det finns utrymme för att skära även 17”.
Ok, jag får tänka och överväga noga innan jag bestämmer mig, prismässigt ligger den nära en med skärtrissa och det senare förefaller att vara att föredra, om man inte skall använda kniv och linjal.

Många bra och intressanta förslag och synpunkter på ursprungsfrågan, det blir att lägga pannan i djupa veck.

Får väl avsluta med att jag verkligen uppskattar all feedback, även om det gör det svårare för mig, då jag lider av svårartad beslutsångest.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ok, jag får tänka och överväga noga innan jag bestämmer mig, prismässigt ligger den nära en med skärtrissa och det senare förefaller att vara att föredra, om man inte skall använda kniv och linjal.

Många bra och intressanta förslag och synpunkter på ursprungsfrågan, det blir att lägga pannan i djupa veck.

Får väl avsluta med att jag verkligen uppskattar all feedback, även om det gör det svårare för mig, då jag lider av svårartad beslutsångest.
Du ska skära papper till eget husbehov och alla sätten fungerar. Välj det som lockar mest av tipsen du fått och spara nojandet till något som är värt att noja över😃. Känner du att skärtrissa verkar bäst så kör på det👍. Den kommer att göra jobbet precis som övriga alternativ.
 

snap01

Aktiv medlem
Till halvstora bilder kan stållinjal säkert funka fint, men nu handlar det ju om 430 mm breda ark. Har t ex Ikea skärunderlägg som är så breda?
Den tunna från ikea är 36 cm bred men det är inget problem att ha två samtidigt bredvid varandra. Hade riktigt underlag för skära bilder från mattson men upplver den sämre att skära på. Nackdelen med ikeas är att den är mjuk o den håller inte så länge men ÄR bättre att skära på.
Har skärt massa bilder o testat det mesta.
MIn stora stållinjal är 50 cm lång.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du ska skära papper till eget husbehov och alla sätten fungerar. Välj det som lockar mest av tipsen du fått och spara nojandet till något som är värt att noja över😃. Känner du att skärtrissa verkar bäst så kör på det👍. Den kommer att göra jobbet precis som övriga alternativ.
Tack för det kloka bidraget, Jonas. Du har (säkert) så rätt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har sedan ett antal månader en Olympia TR 6712 som klarar 700 mm i breddd. Köper numera papper i A2 och skär till det format jag behöver. Oftast då delar jag arken före utskrift till A3, A4 eller A5. Blir billigare att köpa dessa stora ark än att köpa ark i mindre storlekar. Olympia finns i flera storlekar. A3 verkar vanligast. Här har du en länk till en leverantör: https://www.kontorsgiganten.se/skarmaskin-olympia-tr-4610-a3-p-25?from=gpla&gclid=Cj0KCQiApKagBhC1ARIsAFc7Mc4h2NKhe_8XSIRG6MK1CkTipgt7twtHGvyvV2IHaC441pqzPVTEUAsaAhyhEALw_wcB
Hej

Den här var inte så dyr, dryga 500kr.
Jag köper A2 som jag sedan precis som du normalt skall skära ner till A4 eller A5.
Hur funkar det med en sådan här?
Att man sätter i A2 i kortsidan förstår jag men hur hittar du/ni mitten på papperet smidigt?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vilken köpte du sen?
Är du nöjd?
Känner du att du skulle valt en annan?
Har inte köpt någon av anledningen att det inte är helt okomplicerat att skära papper I önskad längd från rulle, det finns en del saker att tänka på och då mitt behov av papper i panoramastorlek är tämligen begränsad tänker jag försöka finna färdiga lösningar på den öppna marknaden.

Hittad ett företag som sålde Hahnemuhle - papper i panoramaformat, men ~ 10 lusentappar för en låda (20 blad !?) är långt mer än vad jag är beredd att betala.
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
Jag har en A3 skärmaskin med trissa. Problemet med en sån är att anhållet för att hålla papper rakt är ganska kort, ungefär 15cm. Det gör att det faktiskt är svårt att få till exakt 90˚ i hörnen med lite tjockare papper.
Jag har även en 60x90cm stor skärmatta
Samt en 30cm och en 1m stållinjal
Och använder brytbladskniv för att skära papper.
Enklare och stabilare än skärmaskinen. På arbetsbordet har jag ett anhåll i form av en 60 cm metalllist på långsidan som jag lägger skärmatta och papper mot. Linjerna på skär mattan hjälper till att hålla linjale rakt.
Den lösningen är billigare än en skärmaskin och mer användbar till annat.
Om man är lite pysslig och behöver fasta mått kan man ganska enkelt göra fasta hål i anhållet för linjalen. Då är det bara att lägga pappret, linjalen och skära.
Så mitt råd är köp bra brytbladskniv, skärmatta och stållinjal. Det räcker gott och kan användas till mycket annat än att skära fotopapper.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har inte köpt någon av anledningen att det inte är helt okomplicerat att skära papper I önskad längd från rulle, det finns en del saker att tänka på och då mitt behov av papper i panoramastorlek är tämligen begränsad tänker jag försöka finna färdiga lösningar på den öppna marknaden.

Hittad ett företag som sålde Hahnemuhle - papper i panoramaformat, men ~ 10 lusentappar för en låda (20 blad !?) är långt mer än vad jag är beredd att betala.
skär dem med en tapetlinjal o kniv!
Tapetlinjalen behöver man ändå när man skall tapetsera O kniven som hör till är smidig med tunna fina blad som inte är så dyra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Så mitt råd är köp bra brytbladskniv, skärmatta och stållinjal. Det räcker gott och kan användas till mycket annat än att skära fotopapper.
Det har jag redan men vill ha en smidigare lösning.
Hmmmm kanske skall tillverka ett skärbord i så fall som man fräser ner en sådan med skärtrissa för att göra fasta anhåll för A3, A4 & A5....
Vi får se
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Som nämnts ovan vill även jag ha en smidigare lösning och som även nämnts, är mitt behov av papper i panoramastorlek ganska begränsat, så en färdig lösning ligger närmast till hands.
 
ANNONS