Annons

Pappersgiljotin

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Men du vill nog inte betala för den.
Utan att veta vad denna maskin kostar, är jag benägen att hålla med dig om att jag vill nog inte betala för den, med detta inlägg leder inte frågan framåt, s a s.

Vad jag i min okunnighet inte riktigt kan greppa är att det är raketforskning att få till ett rakt snitt i ett papper som inte är en dm tjockt med en av de länkade , billiga skärmaskinerna ovan. Den som kan göra det begripligt för mig varför detta skulle vara så svårt, får gärna berätta vad det är jag inte begriper.

Frågan som söker sitt svar är alltså; Vad är det som gör att den enklare, billigare maskinen som det länkats till ovan inte klipper/skär rakt och hur kan man då i så fall eliminera detta problemet (om det nu är ett reellt problem).
 
Senast ändrad:

pemrby

Aktiv medlem
Lite off topic, men när jag jämfört priser på Canson/Hahnemuhle finns ineg att tjäna på att köpa varken rulle eller stora ark. Det man tjänar är (i) slippa ha flera olika storlekar hemma samt (ii) kunna printa tex 40*60 istället för A2 längden 596mm som inte passar så bra i standard passeparouter.
 

pysse

Aktiv medlem
Orkar inte sitta och syssla med trådarkeologi, så jag slänger ut frågan här; Någon som vet med sig var man kan få fatt på en pappersgiljotin (eller liknande), som klarar av att skära papper med en bredd på 17" !? Märke och gärna modell och helst var man kan införskaffa en dylikt. För att (om möjligt) göra det lite enklare är det tänkta användningsområdet att skära ut ark från rulle, så det behövs inte att man kan skära ex-vis 50 blad i hög, på en gång.
du är helt enkelt för lat för att googla själv och låter andra göra det åt dig
 

apersson850

Aktiv medlem
Utan att veta vad denna maskin kostar, är jag benägen att hålla med dig om att jag vill nog inte betala för den, med detta inlägg leder inte frågan framåt, s a s.

Vad jag i min okunnighet inte riktigt kan greppa är att det är raketforskning att få till ett rakt snitt i ett papper som inte är en dm tjockt med en av de länkade , billiga skärmaskinerna ovan.
Några miljoner, beroende på konfiguration.

Förvisso var mitt inlägg främst avsett att vara humoristiskt, men oavsett om det gick bra eller ej leder det ändå till att jag har mycket erfarenhet av just svårigheten att hålla det jädra pappret rakt när det ska klippas av. Mekaniken i själva klippandet påverkar pappret rätt ordentligt, så det är inte alls så lätt som man skulle kunna tro att få det att ligga still.
Vi tillverkar inte bara maskiner som klipper pappret när det rör sig, utan även sådana som matar fram, stannar, klipper och matar fram igen. Även om klippaggregatet i sig självt är rätt dyrt är alla prylarna som ska till för att se till att pappret matas rakt och rätt i samma storleksordning.

En del tillverkare använder vakuum för att hålla pappret stilla när man skär. Det skulle gå utmärkt med en manuell maskin. Där gör det inget att det är långsamt. Men det är dyrt att fixa vakuum också.
Bäst brukar det fungera om man håller i pappret på båda sidor om själva klippet. Ja, fram till klippet är klart, för sen släpper det ju. Så hittar du en sådan manuell skärmaskin, som har hållare på båda sidor, är den nog lättast att skära/klippa rakt med.
 

snap01

Aktiv medlem
Har haft både pappers giljotin o skärtrissa. Trots pappersgiljotinen var av bra modell så skär den snett. Skärtrissan är bra för kapa stora bilder.
Men ska du skära bilder med precision tycker jag att en stållinjal, mattkniv o skärunderlägg är bäst. Har allt på en mdf skiva.
Visst hade jag fotat ett bröllop o kunden skulle ha 300 bilder 10x15 med vit kant så lämnade jag in bilderna på ett labb, dels billigare o enklare.
Däremot bilder till bröllopsalbum osv skar jag alltid för hand eftersom du får inte till det perfekt med giljotinen.
Du kommer lära dig på vägen precis som jag gjorde. Ska du få perfekta snitt med kapare då kostar det rejält.
Jag gick på kurs hur man monterar canvas på ram hos konst ram för många år sedan o hon rekommenderade stållinjal.
Köp inget dyr skärunderlägg för dom är faktiskt sämre att skära mot. Jag kör tunna skärunderlägg från ikea dom fungerar perfekt.
Till det enkel pappperskniv/mattkniv men en konstnärs stålinjal.

Min giljotin o skär trissa har jag sålt bort för länge sedan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Spelar det någon roll vems stållinjal man har? Är det en viss tjocklek som är bäst, kanske?
Jag skulle nog börja med min vanliga stållinjal för verkstadsbruk och se om den fungerar.
 
  • Haha
Reaktioner: PMD

ErlandH

Aktiv medlem
Men ska du skära bilder med precision tycker jag att en stållinjal, mattkniv o skärunderlägg är bäst. Har allt på en mdf skiva.
[…]
Köp inget dyr skärunderlägg för dom är faktiskt sämre att skära mot. Jag kör tunna skärunderlägg från ikea dom fungerar perfekt.
Till halvstora bilder kan stållinjal säkert funka fint, men nu handlar det ju om 430 mm breda ark. Har t ex Ikea skärunderlägg som är så breda?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Min giljotin o skär trissa har jag sålt bort för länge sedan.
Kan inte riktigt begripa hur en linjal och kniv kan generera ett rakare snitt än en dedikerad maskin för ändamålet. Jag menar, det är ju på frihand man skär, till skillnad från en pappersgiljotin eller skärmaskin, s a s.

Men om det fungerar bättre till en lägre kostnad så har jag inga invändningar mot det förfarandet, bara det att jag inte begriper det i ovan beskrivna, hur man kan få ett rakare snitt än med en dedikerad "maskin" för ändamålet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den dedikerade maskinens problem med att få till raka snitt är mer att pappret rör sig än att kniven går snett. Det du behöver göra är alltså att hålla pappret still. Skära kan du göra rakt nog med en mattkniv som har en stållinjal som mothåll.
Så uppfattar jag att det tänkts här.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Den dedikerade maskinens problem med att få till raka snitt är mer att pappret rör sig än att kniven går snett. Det du behöver göra är alltså att hålla pappret still. Skära kan du göra rakt nog med en mattkniv som har en stållinjal som mothåll.
Så uppfattar jag att det tänkts här.
Så tolkar jag det också, men i en skärmaskin så ligger väl pappret an mot något under det att man skär, till skillnad från när man skär på frihand, förvisso mot en linjal, men det förutsätter ju att man skär dikt an mot linjalen hela tiden under det att man lägger snittet. Ente lätt det här. Sedan, om man skall köpa en rulle och tänker (kanske) skriva ut en eller två panoramor, så skall det till att skära ut A2, A3, A4 osv, på frihand av det som återstår av rullen ~28 meter 😉...
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har ingen åsikt kring linjal och kniv vs skärmaskin. Däremot kan jag länka till den skärmaskin jag köpte. Med giljotin gäller det att inte tjoffa ner handtaget för fort utan se att skäret först börjar skära. Brukar pumpa lite lätt på handtaget tills skärljudet kommer. Sen är det inga problem att tjoffa😃

 

gamleJ

Aktiv medlem
Nä, det är bäst att man vet var man har fingrarna innan man tjoffar ner 😮. Men A3 räker väl inte till ett papper som är 17" !?
Jo om man som jag skär a2 i a3. Ett a2 på bredden är ju 420mm. Det går nog även med 17 tum som bara är något större på bredden 431,8mm. Kan kolla när jag kommer hem för säkerhets skull men har för mig att det fanns lite marginal.
 
ANNONS