Annons

Felmeddelande

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathalielindh

Aktiv medlem
Jag äger en D300 och jag köpte ett beg. 28-80mm tamron objektiv. När jag provade objektivet så kom Felmeddelande F33 upp på displayen. Tänkte mest att jag blivit lurad och satte på orginalobjektivet igen som passade och allt fungerade! Idag åkte jag till El giganten och köpte mig ett nikon 50mm 1.8, och samma jävla Felmeddelande kom upp igen. El giganten sa något om att uppgradera mjukvaran på kameran? Hjälp!

Jag sätter en femma på att Tamron-objektivet precis som Nikkor 50/1,8 har bländarring och att du inte ställt dessa på minsta bländare (och låst fast den där). I så fall står det förvisso Fee och inte F33.

Nu känner jag inte till Elgiganten som experter på kameror men jag kan ju ha fel.
Är det AF/AF-S objektiv?
Kolla så att bländaren är satt på det högsta talet..

Testa annars att rengöra kontakterna mellan objektivet och kamerahuset.

/Peter

Glöm inte att Du även måste låsa bländarringen med en knapp.
Annars är det nog en rengöring av kontaktytorna som behövs.

/Peter

Saxat ur Instruktionsbok till en D80:

===============
Indikator: "FEE".
Problem: Objektivets bländarring är inte låst på minsta bländare.
Lösning: Lås bländarringen på den minsta bländaren (Det högsta f/-talet).
==============

Vad står det för problem och lösning i din instruktionsbok till D300?

Saxat ur Instruktionsbok till en D80:

===============
Indikator: "FEE".
Problem: Objektivets bländarring är inte låst på minsta bländare.
Lösning: Lås bländarringen på den minsta bländaren (Det högsta f/-talet).
==============

Vad står det för problem och lösning i din instruktionsbok till D300?

Det står likadant i instruktionsboken för en D300.

Nej, kör helst torrt.
Hjälper inte det så testa med någon droppe ren, vattenfri alkohol. (etanol eller isopropanol) på topsen innan Du gnuggar. Rengör både kamerans- och objektivens kontakter.

Lycka till.

/Peter

Köpte isopropylalkohol idag och rengjorde. Fortfarande samma felmeddelande *suck*

Dessvärre är det nog i det fallet så att ditt kamerahus är defekt. Bägge de objektiv du har provat (28-80 och 50/1,8) har mekaniska bländarlänkage.

Har någon i din närhet ett "elektroniskt" objektiv som du kan testa med? m det fungerar så har vi 'bevisat' att du har problem med bländarlänkaget i ditt hus.

Dessvärre är det nog i det fallet så att ditt kamerahus är defekt. Bägge de objektiv du har provat (28-80 och 50/1,8) har mekaniska bländarlänkage.

Har någon i din närhet ett "elektroniskt" objektiv som du kan testa med? m det fungerar så har vi 'bevisat' att du har problem med bländarlänkaget i ditt hus.

I och för sig har alla Nikonobjektiv mekaniska bländarlänkage utom PC-E, fast du menar förmodligen bländarringen, som i och för sig också är mekanisk... Att det skulle vara elektronisk glappkontakt tror inte jag heller på. Då borde det bli F-- har jag för mig, men dessutom så går mer avancerade kamerahus över i läge för manuella objektiv om det inte får kontakt alls.

Om objektivet verkligen står på minsta bländare/högsta siffra och objektivet verkligen sitter ordentligt på kameran så är det nog något lurt.

Man kan möjligen trycka den lilla avkännaren försiktigt bort från klacken på objektivet och se om den då börjar fungera. I så fall kan man vara rätt övertygad om att det är någon mekanisk missmatch/felkalibrering. Avkännaren på modeller som D300 sitter på ovansidan av bajonetten. (Enklare modeller som inte tar manuella objektiv har en liten av/på-avkännare nere till vänster sett framifrån.)

En annan variant är att ställa om kamerahuset till att använda bländarringen istället. Rapporterar den då något annat än minsta bländare när objektivet står på densamma så är det något som inte stämmer.

ANNONS
Götaplatsens Foto