Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Festivalfotograf eller ej...!

Produkter
(logga in för att koppla)

Photosession

Aktiv medlem
Ni som funderar på att hoppa på tåget och bli festivalfotografer bör vara väldigt noga med att läsa igenom det avtal som ni blir presenterade för.

Det är inte alla där ute som är schyssta och har bra avtal med fotografen. En del är mer intresserade av att sko sig själv på fotografens bekostnad.

Så mitt råd är att noga läsa igenom dom avtal ni blir tillsända/presenterade för. Tycker ni sedan att avtalet är schysst så är det bara att plåta på.

Tycker ni avtalet är lite skumt så försök omförhandla, går inte det så avstå då ifrån att ta bilder.

Vill någon beröva er på era bildrättigheter så fundera allvarligt på om det är värt det.

De avtal jag har läst så kräver de att man som fotograf ger bort sina bildrättigheter. Vid försäljning delas det 60/40. 60 till bildbyrån och 40 till fotografen.

Kan ju vara en idé att som fotograf hoppa på det tåget om man har svårt att skaffa egen ackreditering till evenemangen. Kan ju vara bra övning om inte annat. Så, får man ju även en chans att bygga upp en porfolio. Har man svårt att på egen hand sälja sina egna bilder så kanske man har större chans att göra det med hjälp av ifrågavarande bildbyrå. De vet oftast vilka som ska kontaktas och hur det ska ske.

Photosession skrev:
Ni som funderar på att hoppa på tåget och bli festivalfotografer bör vara väldigt noga med att läsa igenom det avtal som ni blir presenterade för.

Det är inte alla där ute som är schyssta och har bra avtal med fotografen. En del är mer intresserade av att sko sig själv på fotografens bekostnad.

Så mitt råd är att noga läsa igenom dom avtal ni blir tillsända/presenterade för. Tycker ni sedan att avtalet är schysst så är det bara att plåta på.

Tycker ni avtalet är lite skumt så försök omförhandla, går inte det så avstå då ifrån att ta bilder.

Vill någon beröva er på era bildrättigheter så fundera allvarligt på om det är värt det.

Jag antar att du menar att vara *Festivalens* fotograf, inte ackrediterad fotograf. Skillnad serru! :)

Jag har som ackrediterad fotograf aldrig råkat ut för några konstiga kontrakt, utan tagits emot med öppna armar och ben.

Men ja, som med alla andra anställningar så gäller det att läsa kontraktet innan man accepterar! Oavsett om det gäller ett toppjobb i Pentagon eller som fotograf på en festival.

Re: Re: Festivalfotograf eller ej...!

vox2000 skrev:
Jag antar att du menar att vara *Festivalens* fotograf, inte ackrediterad fotograf. Skillnad serru! :)

Avsåg ackrediterad fotograf i mitt inlägg. Inte att vara festivalens fotograf.

Vore kul om du kunde specificera lite hur dina avtal sett ut eftersom du inte drabbats av några konstiga avtal/kontrakt.

Re: Re: Re: Festivalfotograf eller ej...!

Photosession skrev:
Avsåg ackrediterad fotograf i mitt inlägg. Inte att vara festivalens fotograf.

Vore kul om du kunde specificera lite hur dina avtal sett ut eftersom du inte drabbats av några konstiga avtal/kontrakt.

Menar du avtal med festivalerna? Det finns inga. Jag har aldrig sett eller skrivit på några i alla fall. Det finns oskrivna lagar som säger att självklart får festivalerna använda bilderna på sin hemsida om de vill (brukar underlätta för godkänd ackreditering nästa år), men i övrigt är det precis som vanligt. Det är min bild, jag äger den.

Kan du ta ett exempel på festival som kräver kontraktsskrivning?

Re: Re: Re: Re: Festivalfotograf eller ej...!

vox2000 skrev:

Kan du ta ett exempel på festival som kräver kontraktsskrivning?
Har inte heller mött en festival som kräver kontraksskrivning.

Men du skrev i ditt tidigare inlägg om att du aldrig sett konstiga avtal som ackrediterad fotograf.

Jag undrade då om du kunde specificera hur dina avtal sett ut vid ackreditering...

Det förutsätter ju att du haft någon bakom dig som ordnat med denna ackreditering då för att få ett avtal/kontrakt.

Re: Re: Re: Re: Re: Festivalfotograf eller ej...!

Photosession skrev:
Har inte heller mött en festival som kräver kontraksskrivning.

Men du skrev i ditt tidigare inlägg om att du aldrig sett konstiga avtal som ackrediterad fotograf.

Jag undrade då om du kunde specificera hur dina avtal sett ut vid ackreditering...

Det förutsätter ju att du haft någon bakom dig som ordnat med denna ackreditering då för att få ett avtal/kontrakt.

Jaha, jag tror det blev ett missförstånd.

Men du skrev i ditt tidigare inlägg om att du aldrig sett konstiga avtal som ackrediterad fotograf. På *festival* har jag aldrig gjort det. På vanliga konserter - utanför festivalerna - händer det då och då, dock väldigt sällan som tur är. Jag kan räkna på högra handens fingrar de gånger det har hänt det senaste året.

Ämnet handlade om FESTIVALFOTOGRAFER så jag antog att det var på FESTIVALER som de konstiga kontrakten dök upp.

Ok då pratar vi samma språk *S*

Har också hört att det kan förekomma kontrakt på konserter som jag aldrig skulle skriva på.

Har personligen svårt att skriva på eller på annat sätt gå med på att avskriva mig mina bildrättigheter.

Har jag tagit bilden så är det min bild och jag äger den, punkt slut.

Photosession skrev:
Ok då pratar vi samma språk *S*

Har också hört att det kan förekomma kontrakt på konserter som jag aldrig skulle skriva på.

Har personligen svårt att skriva på eller på annat sätt gå med på att avskriva mig mina bildrättigheter.

Har jag tagit bilden så är det min bild och jag äger den, punkt slut.

Amen.

vox2000 skrev:
Ämnet handlade om FESTIVALFOTOGRAFER så jag antog att det var på FESTIVALER som de konstiga kontrakten dök upp.
Kanske en dåligt vald rubrik, men tyvärr är den redan skriven så att säga.

Vi kan kalla det Festival/Konsertfotografering istället så applicerar det ju på det mesta.

vox2000 skrev:
Amen.
Skulle göra en plåtning för en websajt och vi var väl ganska överrens tills jag såg avtalet.

Där blev jag av med bildrättigheterna när mina bilder laddats upp på hemsidan. Bilderna skulle plötsligt vara denna sites egendom!

Försökte omförhandla villkoren men då var jag plötsligt inte intressant längre.

Siten vill alltså sko sig på fotografer som kanske inte läser avtalet eller som kanske inte riktigt förstår vad det innebär.

Jag tycker ju att detta är lite oetiskt. Vet ju inte om fler delar denna åsikt!

Photosession skrev:
Skulle göra en plåtning för en websajt och vi var väl ganska överrens tills jag såg avtalet.

Där blev jag av med bildrättigheterna när mina bilder laddats upp på hemsidan. Bilderna skulle plötsligt vara denna sites egendom!

Försökte omförhandla villkoren men då var jag plötsligt inte intressant längre.

Siten vill alltså sko sig på fotografer som kanske inte läser avtalet eller som kanske inte riktigt förstår vad det innebär.

Jag tycker ju att detta är lite oetiskt. Vet ju inte om fler delar denna åsikt!

Vilken site var det?

Director skrev:
Skulle aldrig ge bort min upphovsrätt. Bättre att avstå. Det finns gott om fototillfällen.
Du har så rätt så.
Jag avstod från att ta bilder åt denna website och har fortsatt ackreditering på dom festivaler som jag vill ta bilder på.

Så för min del har det ju ordnat sig bra ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto