Annons

Filmformat 7x11 cm

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Scannar gamla negativ från 30-40 talet och har negativ som är 7X11 cm i storlek. Min fråga är vad det kan ha varit för film format.

Annars så är kvalitet mycket bra från negativen och det verkar varit en bättre kamera.

Mvh
Fredrik

Kikade på den sidan men det var nog latmasken i mig som inte orkade räkna om mm till tum.

Det som är intressant är att filmneget är exakt 70mm högt.

Jag tror att 116-film använder operforerad 70-mm-film. Perforerad används på fetrulle till Hasselblads stora magasin, och förmodligen också till det där biografformatet som jag inte kommer ihåg vad det heter.

Men som sagt, ditt negg är säkert från en 6x12-kamera som använder 116-film.

jimh skrev:
Jag tror att 116-film använder operforerad 70-mm-film. Perforerad används på fetrulle till Hasselblads stora magasin, och förmodligen också till det där biografformatet som jag inte kommer ihåg vad det heter.

Operforerad 70mm-film i 30 metersrullar används i Mamiyas motordrivna 6x4,5-magasin för skolfoto om jag inte kommer ihåg fel. Den extra filmytan används för att registrera ett nummer för eleven.

Jag har plåtat mycket med en Photo Controll som kör motordrivna magasin för operforerad 30m-rullar i 135-format. Negativen är 43x32 mm ungefär plus ruta för infotograferat kundkort. Ett sätt att få högre kvalitet utan att gå upp i filmformat.

Kodak ringde varje år och undrade hur många rullar vi skulle göra av med nästa år så de kunde planera produktionen....

ANNONS