Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filmscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

floyd

Aktiv medlem
Vad tror ni om denna scannern då?
Canon CanoScan LiDE 600F

Har 4800dpi och infraröd rep/dammborttagning och ca pris 1300kr.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=L600F

Är det någon hör som har testat de nya flatbäddsscannrarna (stavning?) nyligen eller är åsikten baserad på tester för massa år sen?

Nackdelen med denna scanner är att det inte går att skanna dia i ram, men det är inte alla som har det behovet...
 

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Är också nyfiken på Canon CanoScan LiDE 600F med tanke på priset. Jag har för avsikt att enbart skanna in mina existerande negativ så att jag får dem digitaliserade. Den skall inte användas för något annat eftersom jag fotar enbart digitalt nu.
Det är helt vanliga fotografier på dessa negativ, blir inga förstoringar etc. Enbart för att få dem i digitalt format.
 
Senast ändrad:

plf66

Aktiv medlem
fredrikru skrev:
Skulle avråda dig att köpa scanner som inte har ICE om du har tänkt att scanna Dia eller negativ. Tyvärr så fungerar inte ICE på SV eller Kodachrome i denna prisklass.

Om du har minimal budjet kan du titta på begagnat eller på Epson 4490 Photo som har ICE. Har ingen koll på Canons scanners.

// Fredrik
Fungerar ICE på SV eller Kodachrome i någon prisklass?? (Jag har massor av SV och Kodachrome, så jag kanske ska byta min Nikon 50 ED i så fall...)
 

fredrikru

Aktiv medlem
plf66 skrev:
Fungerar ICE på SV eller Kodachrome i någon prisklass?? (Jag har massor av SV och Kodachrome, så jag kanske ska byta min Nikon 50 ED i så fall...)
Vad jag vet så är det Nikon SUPER COOLSCAN 9000 ED som klarar av ICE för Kodachrome film.

Sitter själv med massa Kodachrome bilder från slutet av 40 talet och framåt och det är lite meck att få bort damm.

// Fredrik
 

RG

Avslutat medlemskap
Robin Gyllander skrev:
Jag beställde kodakfoto cd en gång men då vart bildkvaliteten skit.
är verklige kodak ultra iso 400 så här dålig.
100% zoom
Jag har kollat igenom massor av bilder och album det är jag som blivit kinkigare inte bruset som ökat.
 

RG

Avslutat medlemskap
Är det brus på all film och vilken är det mindre på?

Är det som med digitalkameror att högre isotal ger mer brus?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det heter korn på film. Och ja, i regel är det mer korn på snabb film.

Men korn är snyggt om det är väldefinierat. Dina bilder tycker jag ser mer ut som underexponerade negativ som lyfts vid kopieringen, det ger skitfult korn.

På filmtiden var vi många som aldrig använde snabbare film än ISO 50 eller 100 när vi ville ha lite korn. På digitalare kan man gå högre utan att få motsvarande mängd brus. Men tyvärr har vi samtidigt gått miste om det vackra naturliga kornet i traditionell svartvit film.
 

plf66

Aktiv medlem
fredrikru skrev:
Vad jag vet så är det Nikon SUPER COOLSCAN 9000 ED som klarar av ICE för Kodachrome film.

Sitter själv med massa Kodachrome bilder från slutet av 40 talet och framåt och det är lite meck att få bort damm.

// Fredrik
Tack, mycket intressant info. Enligt info om den scannern verkar det ju som ICE fungerar med den precis som du säger.
 

meLf

Aktiv medlem
jimh skrev:
Det heter korn på film. Och ja, i regel är det mer korn på snabb film.

Men korn är snyggt om det är väldefinierat. Dina bilder tycker jag ser mer ut som underexponerade negativ som lyfts vid kopieringen, det ger skitfult korn.

På filmtiden var vi många som aldrig använde snabbare film än ISO 50 eller 100 när vi ville ha lite korn. På digitalare kan man gå högre utan att få motsvarande mängd brus. Men tyvärr har vi samtidigt gått miste om det vackra naturliga kornet i traditionell svartvit film.
lite sugen på att gå över till film igen pga kornet.
Digitalt ser för "slick" ut.
 

RG

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Det heter korn på film. Och ja, i regel är det mer korn på snabb film.

Men korn är snyggt om det är väldefinierat. Dina bilder tycker jag ser mer ut som underexponerade negativ som lyfts vid kopieringen, det ger skitfult korn.

På filmtiden var vi många som aldrig använde snabbare film än ISO 50 eller 100 när vi ville ha lite korn. På digitalare kan man gå högre utan att få motsvarande mängd brus. Men tyvärr har vi samtidigt gått miste om det vackra naturliga kornet i traditionell svartvit film.
Finns det någon film som inte är så jättekornig?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Färgneg, dia eller svartvitt?

T.ex. Reala, Provia resp PanF/T-max100/Acros i respektive klass. Lägsta möjliga känslighet är det som gäller.

Med svartvit film kan du påverka kornigheten ganska mycket genom valet av framkallare, t.ex. HC110/Xtol för fint korn eller Rodinal för grövre, skarpare korn.
 

dJb

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Finns det någon film som inte är så jättekornig?
Gamla Kodak Technical Pan var extremt finkornig. Den har dock tyvärr slutat att tillverkas. Gigabit är också väldigt finkornig och levereras med särskild framkallare: http://www.silverprint.co.uk/bwf12.html
En finkornig film jag använder en del är Efke 25 som dessutom har en, enligt mig mycket vacker tonalitet. Det här fjällmotivet är fotat med Efke R35 och skannat på Epson 4990:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=462548&target=_blank
 

fredrikru

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Negativ färgfilm.
Att välja film är ofta en smaksak. Dessa negativa färgfilmer kör jag med:

För normal fotografering så kör jag med Fuji Reala.

Bröllop mm så kör jag Kodak VC 160 för den ger bättre hud toner än Reala. Lite mera konrnig men fantastiska hudtoner. Har inte provat Fuji motsvarnade filmtyp.

När jag behöver lite känsligare film så är det Fuji Superia 400 som gäller. Även Fuji Superia 800 är bra men den måste vara färsk om den ska ge bra resultat.

Negativ film jag undviker är Kodak Ultra.

Om negativ film under exponeras så blir den korning och när jag kör blixten på med Eos30V/580EX så överexponerar jag 1 steg för jag tycker att jag får bättre resultat av detta.

// Fredrik
 

fredrikru

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Så film blir kornigare om den legat ett tag?
Det kan vara så ibland. Olika filmer reagerar olika på att bli gammal. Men jag hoppas att du förvarar filmen i kylskåpet så åldras filmen långsammare.


// Fredrik
 

meLf

Aktiv medlem
Jag framkallade en rulle TX från 1994 förra våren. Den har legat i kylen sen dess, verkar det som i, allafall hittade jag de där.
Den blev rätt bra.
Har inte så mkt att jämför med. Men hittar inget att anmärka på.
 

RG

Avslutat medlemskap
Film vet jag att man ska ha i kylskåpet men batterier ska man inte ha i kylskåpet.
 
ANNONS