Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filmscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

sarnor

Avslutat medlemskap
Robin Gyllander skrev:
Jag beställde kodakfoto cd en gång men då vart bildkvaliteten skit.
är verklige kodak ultra iso 400 så här dålig.
100% zoom
Min erfarenhet av Kodaks konsumentfilmer är att det är ett ganska typiskt resultat för att vara ISO 400, det blir tyvär sällan mycket bättre.

/Daniel
 

fredrikru

Aktiv medlem
Kodak Ultra 400 är ingen vidare film och del labb har även svårt att framkalla filmen. Vad var det för labb som framkallade rullen?

// Fredrik
 

RG

Avslutat medlemskap
Det var foto menyn.
Men aldrig annars har papperskopiorna vart så dåliga som då super brusiga annars märks knappt bruset på alla andra filmrullar jag lämnat in.
Har ni något annat filmtips vid iso 200 iso 400 i färg?
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Robin Gyllander skrev:
vilken är den bästa flatbäddsscannern under 1200 kr?
Ingen flatbäddsscanner under 1200 kr är bäst. Innan jag skaffade min filmscanner, gjorde jag några försök att scanna dia i en flatbäddsscanner, och sedan försökte jag med negativ i svartvitt och färg. Resultatet blev förfärligt. Om man inte har behov en flatbäddsscanner, skulle jag hellre göra som jag redan har gjort, skaffa en filmscanner. En sådan tar mindre plats på skrivbordet än en flatbäddsscanner.
 

RG

Avslutat medlemskap
Jag har en massa gamla bilder som jag inte har några negativ till så därför vill jag ha en flatbäddsscanner.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Jag har en massa gamla bilder som jag inte har några negativ till så därför vill jag ha en flatbäddsscanner.
Själv kör jag en Epson 4990 och den scannar bra till 2400dpi och det blir ungefär 6 mpixel på 135 film.

Har tidigare provat scanna negativ med billiga scanners men det var inget vidare resultat men det var typ 6 års sedan.

// Fredrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Alla skannrar utom det värsta rustajunket funkar bra att skanna påsiktsbilder med. Så köper du en för 1200 kr och håller dig undan från multimaskiner med massa funktioner som kostar pengar så kan du nog välja vad som helst. Epson och Canon är duktiga tillverkare.

Men för film är det en helt annan historia.
 

RG

Avslutat medlemskap
vilken av dessa är bäst?
CanoScan 4400F
CanoScan 4200F
epson Perfection 3490 Photo
Epson Perfection V100
Epson Perfection V350
 

fredrikru

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
vilken av dessa är bäst?
CanoScan 4400F
CanoScan 4200F
epson Perfection 3490 Photo
Epson Perfection V100
Epson Perfection V350
Skulle avråda dig att köpa scanner som inte har ICE om du har tänkt att scanna Dia eller negativ. Tyvärr så fungerar inte ICE på SV eller Kodachrome i denna prisklass.

Om du har minimal budjet kan du titta på begagnat eller på Epson 4490 Photo som har ICE. Har ingen koll på Canons scanners.

// Fredrik
 

RG

Avslutat medlemskap
Vad ska man skanna bilder i för format jag skannade papperskopier hos en kompis igår och då använda jag Tiff vilket format är bäst att skanna i ?
 

Martin F

Aktiv medlem
Negfilm är tyvärr rätt svårt att få bra vid scanning med enklare scanners enligt min erfarenhet. Blir betydligt grynigare/brusigare än dia.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Vad ska man skanna bilder i för format jag skannade papperskopier hos en kompis igår och då använda jag Tiff vilket format är bäst att skanna i ?
TIFF fungar oftast bäst. Fixa sen till bilderna så kan du spara dom i JPG om du inte har massa ledigt utrymme på hårdisken.

// Fredrik
 
ANNONS