Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filsystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars S

Aktiv medlem
Vilket filsystem bör jag välja för en extern hårddisk med mina bildfiler (SSD, 4 TB) ansluten till en Windows laptop, exFAT eller NTFS?

Jag kör med NTFS på alla mina externa diskar. Tveklöst. Det är ett modernare filsystem där man hittar filer snabbare och blir det strömavbrott eller motsvarande under körning sabbas inte filer totalt.
Notera: Jag är ingen Mac-person och vet inte om NTFS kan köras på en Macbook.

MacOS kan läsa NTFS. Med Paragon NTFS kan man även skriva till NTFS.
exFAT stöds av både Windows och macOS.
Behöver du inte stöd för macOS så använd NTFS.

MacOS kan läsa NTFS. Med Paragon NTFS kan man även skriva till NTFS.
exFAT stöds av både Windows och macOS.
Behöver du inte stöd för macOS så använd NTFS.
Min hårddisk (ansluten till en PC) använder nu exFAT, men behöver inte stöd för macos. Finns det någon nackdel med att använda den konfigurationen? Upplever att processerna i Lightroom och Photoshop blivit långsammare nu än hur de var med NTFS.

Intressant!
Allt började när jag bytte från Win 10/intern roterande HD/NTFS; till Win 11/extern SSD/exFAT. Tyckte det lät bra med Win/Mac-kompabilitet, som jag inte behöver.
Även Utforskaren verkar vara långsammare.
Ska nog formatera om till NTFS.

Senast ändrad:
Jag kör själv en 5TB disk med exFAT. Har märkt av lite strul med responstid i Windows 11.
Hitta denna tråd på Reddit och funderar därefter om jag skall formatera om disken till NTFS i stället.

"exFAT is optimised for solid state, not spinning disks."
En liten rapport - formaterade om till NTFS, problemen med långsamma processer verkar helt borta! Allt normalt igen. Tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto