Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Brummelisa skrev:
Just den långa väntan ser jag som det största bekymmret. Jag har precis tagit en massa studiobilder och då jag är nybörjare inom området så känns det som man "chansar".
/ Marcus
**
Chansningen är ju alltid baserad på ens erfarenhet, så kommer det alltid att vara.
-Kanske måste den "analoga fotografen" tänka efter en gång extra innan exponering? Om ja, är det alltid av ondo? Såklart inte!
-Kanske är det tidsmässiga avståndet i sig själv ett viktigt redskap att skapa det nödvändiga avståndet till sitt kreativa jag? Såklart är det så...
Jag använder mig enbart av analogt idag men kommer om x antal år att använda det som ett komplement till det digitala..
Tiden från exponeringen ÄR INte eeenbart till det negativa,, För mig känns det som att många som startar med digitalt "tar en massa" bilder utan att tänka efter efter varje bild och kanske den största skillnaden är att den analoga fotografen måste tänka på ett annat sätt innan exponeringen, vilket enligt mig är viktigare än att vara efterklok så att säga
Kanske är den "slutliga" kunskapen den samma men för mig känns det idag som att det är skillnad mellan analog och digital erfarenhetsmässig fotografering. Den fotograf som tvingas att få ett tidsmässigt avstånd till sina motivsituationer måste vara redo innan exponeringen på ett vidare plan än den som fotar digitalt. Kanske skilljer det sig mest under den grundläggande inlärningsfasen,,,
Givetvis vill jag inte säga att den digitala fotografen automatiskt blir förlatad med sin direkta digitalvisuella feedback eller så utan att man blir olikt tänkande skapande individer till viss del pga mediet man jobbar i/med..
Värt att tänka på....
Mvh Niclas.
Senast ändrad: