Annons

Finns det även problem med det analoga...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Brummelisa skrev:
Just den långa väntan ser jag som det största bekymmret. Jag har precis tagit en massa studiobilder och då jag är nybörjare inom området så känns det som man "chansar".
/ Marcus

**

Chansningen är ju alltid baserad på ens erfarenhet, så kommer det alltid att vara.

-Kanske måste den "analoga fotografen" tänka efter en gång extra innan exponering? Om ja, är det alltid av ondo? Såklart inte!

-Kanske är det tidsmässiga avståndet i sig själv ett viktigt redskap att skapa det nödvändiga avståndet till sitt kreativa jag? Såklart är det så...

Jag använder mig enbart av analogt idag men kommer om x antal år att använda det som ett komplement till det digitala..

Tiden från exponeringen ÄR INte eeenbart till det negativa,, För mig känns det som att många som startar med digitalt "tar en massa" bilder utan att tänka efter efter varje bild och kanske den största skillnaden är att den analoga fotografen måste tänka på ett annat sätt innan exponeringen, vilket enligt mig är viktigare än att vara efterklok så att säga:)

Kanske är den "slutliga" kunskapen den samma men för mig känns det idag som att det är skillnad mellan analog och digital erfarenhetsmässig fotografering. Den fotograf som tvingas att få ett tidsmässigt avstånd till sina motivsituationer måste vara redo innan exponeringen på ett vidare plan än den som fotar digitalt. Kanske skilljer det sig mest under den grundläggande inlärningsfasen,,,

Givetvis vill jag inte säga att den digitala fotografen automatiskt blir förlatad med sin direkta digitalvisuella feedback eller så utan att man blir olikt tänkande skapande individer till viss del pga mediet man jobbar i/med..

Värt att tänka på....

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
**

Jag använder mig enbart av analogt idag men kommer om x antal år att använda det som ett komplement till det digitala..

Tiden från exponeringen ÄR INte eeenbart till det negativa,, För mig känns det som att många som startar med digitalt "tar en massa" bilder utan att tänka efter efter varje bild och kanske den största skillnaden är att den analoga fotografen måste tänka på ett annat sätt innan exponeringen..

Kanske är den "slutliga" kunskapen den samma men för mig känns det idag som att det är skillnad mellan analog och digital erfarenhetsmässig fotografering. Den fotograf som tvingas att få ett tidsmässigt avstånd till sina motivsituationer måste vara redo innan exponeringen på ett vidare plan än den som fotar digitalt. Kanske skilljer det sig mest under den grundläggande inlärningsfasen,,,

Givetvis vill jag inte säga att den digitala fotografen automatiskt blir förlatad med sin direkta digitalvisuella feedback eller så utan att man blir olikt tänkande skapande individer till viss del pga mediet man jobbar i/med..

Värt att tänka på....

Mvh Niclas.

Jag håller med dig om att väntan kan vara bra. Ibland kan man förhasta sig när man får bilderna för snabbt och då bli färgad av de känslor man hade när man tog bilden. Men som jag skrev ovan så skulle det vara mycket skönt att just ha det för att se så ljuset är bra inställt. Det är ju inte så roligt att ta en massa blixtbilder för att sen märka att ljuset inte blev så som man hade tänkt sig. Visst kommer det genom att man lär sig, men i mitt fall blir det inte så många studio-bilder då jag måste flytta runt i vardagsrummet och jaga bort mina barn så de inte välter blixtarna...

Jag har också provat att tagit en massa bilder och skrivit ner inställningarna, men som sagt det skulle vara så mycket smidigare om jag kunde se att ljuset var riktigt. Med andra ord använda det digitala forumet som ett polaroidbakstycke.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Jag håller med dig om att väntan kan vara bra. Ibland kan man förhasta sig när man får bilderna för snabbt och då bli färgad av de känslor man hade när man tog bilden. Men som jag skrev ovan så skulle det vara mycket skönt att just ha det för att se så ljuset är bra inställt. Det är ju inte så roligt att ta en massa blixtbilder för att sen märka att ljuset inte blev så som man hade tänkt sig. Visst kommer det genom att man lär sig, men i mitt fall blir det inte så många studio-bilder då jag måste flytta runt i vardagsrummet och jaga bort mina barn så de inte välter blixtarna...

Jag har också provat att tagit en massa bilder och skrivit ner inställningarna, men som sagt det skulle vara så mycket smidigare om jag kunde se att ljuset var riktigt. Med andra ord använda det digitala forumet som ett polaroidbakstycke.

/ Marcus

**

Ja visst är det så. Vi förstår varandra helt.

Själv så tror jag att många fotografer som börjar med dslr liksom måste gå omvägen via massexponeringen innan man riktigt lär sig att lita på sina färdigheter. Den som fotar analogt har inget val än att "tänka efter före och snåla med filmen",,, vilket enligt mig är viktigare än att tänka efter efter:)...

Visst beror det också på just situationen! Jag själv skulle knappast ha tid att använda mig av displayen på en dslr mellan exponeringarna...
Regelrätta misstag kan man ju med fördel radera direkt såklart,,,
Titta om bilderna blev bra tar jag mig av hemma där jag INte går miste om en motivsituation.
Jag kommer därför heller aldrig att investera i dslr innan jag har tillräckligt med minne till mina mest krävande turer utan att en gång titta på dispalyen.. Jag hade helt säkert klarat mig utan diplay helt och hållet, men att den också kan vara till hjälp i vissa situationer nekar jag inte till.

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Ett litet stickspår bara...

Jag brukar alltid hävda att den omedelbara feedbacken är en fördel med det digitala. Alltför ofta missade jag exponeringen, skärpeinställningen, kompositionen etc. under mina år med analoga kameror...

Men hur påverkas vi som människor av det omedelbara? Av att inte behöva vänta? Jag menar rent allmänt - inte bara vad feedback på de bilder vi tar gäller...?

När jag var liten tog vår TV säkert upp till en minut på sig innan den fick för sig att den skulle visa sin svartvita bild. (Ja, den var gammal redan då - jag är född 1964!) Idag riskerar mina ungdomar i skolan att få blodstörtning om de får vänta mer än en halv sekund innan bild och ljud kommer när de zappar mellan de digitala TV-kanalerna...

Bidrar modern teknik till att tempot i våra liv dras upp? Hur påverkas vi av det?

Någonstans har jag idealet att kunna sitta tyst på en stubbe ute i skogen och bara andas in omgivningen och naturen i lugn och ro. Så länge jag kan det upplever jag att jag har balans i tillvaron. Mina ungar i skolan kan det normalt inte... I vilken mån beror det på vår moderna teknik, tro ni?

undrar

Janne, f.n. lite filosofisk...

Re: Ett litet stickspår bara...

Loj skrev:
Någonstans har jag idealet att kunna sitta tyst på en stubbe ute i skogen och bara andas in omgivningen och naturen i lugn och ro. Så länge jag kan det upplever jag att jag har balans i tillvaron. Mina ungar i skolan kan det normalt inte... I vilken mån beror det på vår moderna teknik, tro ni?

undrar

Janne, f.n. lite filosofisk...

Helt rätt filosoferat Janne..du borde hänga med mig och kompisen ut någongång :)
mvh/Gunte..som sällan har bråttom..

"Finns det även problem med det Analoga"?

Ja, ETT "problem"...
K-G Stolt kallar Mej "puritan"...

En STORskrattande, Stefan Strandberg, som sänder en kram till Hallstahammar!

Re: Ett litet stickspår bara...

Loj skrev:
Bidrar modern teknik till att tempot i våra liv dras upp?
Det känns som frågan om hönan och ägget. Vi hade inte fått den moderna tekniken om vi inte hade velat att ha den. Det svåra är väl att kunna säga nej.

Du är inte helt fel ute på ditt stickspår. Jag har inget emot det moderna eller det snabba däremot så är jag lite misstänksam mot för stora förenklingar. Det måste finns rum för pryldiskussioner eftersom de är en del av fotograferingen. Tyvärr glider de diskussionerna ofta över i vad som är rätt och fel ur ett, hur ska jag säga, universellt perspektiv. En pryl har egenskaper. De i sig själva är inte bra eller dåliga. Det är till och med svårt att definiera vad som är en kamera; hur ska man då kunna skilja en bra kamera från en dålig? Det som är en fördel i ena stunden är en nackdel i nästa. Frågan vad är dåligt med traditionella kameror kan närmast liknas med frågan vad är dåligt med vidvinkelobjektiv. Jag är glad för digital bildbehandling men det är inte samma glädje som jag känner i mörkrummet. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra bara att det inte är samma sak. Ur många perspektiv är datorn ''bättre'' men ta inte ifrån mig mitt mörkrum :)

Senast ändrad:
Loj skrev:
Nyligen hade vi en intressant tråd om vilka nackdelar man såg med att fota digitalt.

Jag är lite nyfiken på att vända på steken: ni som plåtar övervägande "analogt", vilka hämskor ser ni med den teknik ni har valt kontra det digitala? `Vad skulle ni vilja ändra på om ni hade möjlighet?

1. Jag har inga problem med den "väntan" som många berättat om. Men vid tillfällen då jag bara behövt en bild, och förmodligen heller inte misslyckats på första försöket, då skulle det vara bra med digitalformatet.
2. Skönt att slippa oroa sig för damm och repor på filmen, från laddning i kameran till kopieringen i mörkrummet.
3. Kunna passera röntgenkontroller utan oro för att strålningen ska förstöra bilderna.

- att inte kunna byta ISO under pågående plåtning (eller man behöver inte gardera sig med flera ljuskänsligheter).
- film tar mer plats i ryggsäcken (filmrullar vs lagringsmedia)
- vid extern studioblixt så måste man ha ljusmätare. Med digitalt kan man "jobba" sig fram för att bedömma befintligt vs blixtljus.
- man kan inte använda displayen som polariod vid fotografering för att stämma av med kunder/byrå angående komposition.

Nackdelar....vad är det? Ok om det skulle vara något så är det tyngden av utrustningen då jag har lagt mej till med ovanan att släpa med alldeles för mycket.

Driftspriset...nää inte som jag räknat ut att en system digikamera skulle kosta och den "livslängd" den skulle ha innan det var dags att byta, plus alla tillbehör som är alldeles för dyra och har för kort brukstid.
Då blir inte 30,5 meters rullar, papper och kemi särskilt dyrt. Gratis bilder med digikamera ...tyvärr, håller definitivt inte med.

Sen gillar jag att samla på mej 15-20 rullar innan det är dags för en helkväll med framkallning, kontaktkopiering mm rena julafton. Tycker det är lättare att bedöma bilderna när fotoögonblickets känsla lagt sig.

En annan nackdel är att man måste tråka ut sig med scanning och datatjafs för att kunna ladda upp bilderna!!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto