Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Finns det plug-ins som gör bra filmkorn?
- Trådstartare MrT
- Start datum
ph0tech
Aktiv medlem
Borde man inte kunna exponera en svartvitfilm med önskat korn mot exempelvis ett vitt papper för att sedan scanna av denna bild och lägga kornen som ett lager ovanför bilden?
Jag är dålig på det där med analoga korn men om jag fattat det rätt har dessa även olika karaktär i skuggor/mellantoner/högdagrar.
Då borde man kunna ta bilder med lite olika exponering mot det vita pappret. Scanna dessa individuellt och sedan lägga dem som lager på bilden.
På dessa lager skapar man sedan masker utifrån selekteringar man gör med "select color range" och där går det ju att välja att selektera enbart skuggor, mellantoner eller högdagrar...
Kan juh vara ett sätt att testa iaf... för jag känner inte till några plug-ins.
Jag är dålig på det där med analoga korn men om jag fattat det rätt har dessa även olika karaktär i skuggor/mellantoner/högdagrar.
Då borde man kunna ta bilder med lite olika exponering mot det vita pappret. Scanna dessa individuellt och sedan lägga dem som lager på bilden.
På dessa lager skapar man sedan masker utifrån selekteringar man gör med "select color range" och där går det ju att välja att selektera enbart skuggor, mellantoner eller högdagrar...
Kan juh vara ett sätt att testa iaf... för jag känner inte till några plug-ins.
kreatören
Aktiv medlem
Här kanske för PC: http://www.optikvervelabs.com/default.asp
Med viss träning kan du göra det direkt i PS, fast det blir naturligtvis ett antal steg.
Bernt
Med viss träning kan du göra det direkt i PS, fast det blir naturligtvis ett antal steg.
Bernt
Jest
Avslutat medlemskap
Om du är intresserad av tester av olika program för brusreducering/kornapplicering så rekommenderar jag Cap Designs specialnummer Proffsfoto där de just tar upp ett par sådana program. Den finns i alla välsorterade kiosker.
Jag tror att Grain Surgeon var ett populärt sådant (har tappat bort min tidning så jag kan inte dubbelkolla)
Jag tror att Grain Surgeon var ett populärt sådant (har tappat bort min tidning så jag kan inte dubbelkolla)
Jern
Aktiv medlem
Hej,
ta en titt på denna hemsida där hittar du nog det du är ute efter. http://www.visinf.com/
/ Janne
Detta som Joakim menar...
ta en titt på denna hemsida där hittar du nog det du är ute efter. http://www.visinf.com/
/ Janne
Detta som Joakim menar...
Damocles
Aktiv medlem
Grain surgury heter programmet, och det är riktigt bra.Jag tror att Grain Surgeon var ett populärt sådant (har tappat bort min tidning så jag kan inte dubbelkolla)
Tror att det borde finnas demo på grain surgury 2 att tanka hem så kan du testa.
stefohl
Aktiv medlem
MrT skrev:
Tycker oftast en färgad digital bild kräver så mkt jobb i photoshop för att den ska efterlikna en speciell svartvit film. Vet ni om det finns någon proffesionellt plug-in tex till PS som är bra för att "konvertera" en digital färgbild till en schysst svart-vit?
Tack
Men tänker du på valörer eller korn? Om jag ska konvertera en färgbild till svartvitt använder jag ett funktionsmakro som jag har gjort. Den skapar en rad olika kanalblandningslager, som jag sedan kan välja mellan. Vill jag göra något som är svårt att få fram använder jag ofta masker på de olika lagren, så att jag kan välja en konvertering på en del av bilden och en annan på en annan del.
Du kan ladda hem makrot från min hemsida, www.profiler.nu/kursdok.html
MVH/Stefan
kreatören
Aktiv medlem
Re: Re: Finns det plug-ins som gör bra filmkorn?
Syveränt makro Stefan, jag har kört det på flera bilder och spart massor av tid.
Man tackar!
Bernt
Syveränt makro Stefan, jag har kört det på flera bilder och spart massor av tid.
Man tackar!
Bernt
stefohl
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Finns det plug-ins som gör bra filmkorn?
Kul att du gillade det, har hjälpt mig många gånger också. Makron är överhuvudtaget roliga saker, mycket man kan göra med dem som sparar massor av tid.
Stefan
kreatören skrev:
Man tackar!
Bernt
Kul att du gillade det, har hjälpt mig många gånger också. Makron är överhuvudtaget roliga saker, mycket man kan göra med dem som sparar massor av tid.
Stefan