Annons

Firewire 800

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Aktiv medlem
Jag har läst att Firewire 800 är det nya som gäller för kommunikation med externa hårddiskar.

Jag håller på och beställer en ny dator och undrar:

- Vad finns det för moderkort som stöder detta (och USB 2)
- Vad heter sandarden för Firewire 800

Kan inget om moderkort, men ett löst FireWire 8000 kort ligger på strax under 800:- + moms idag. Beror ju lite på vad man väljer för låda hur mycket kort man har plats med.

Niklas du får gärna berätta vart du hittade ett firewire 800kort för 800 spänn. Själv kan jag inte hitta något sådant kort överhuvud taget!

Vad jag erfar så är firewire 800 eller IEEE1394b som det också heter inte speciellt vanligt på de moderkort som säljs idag. Har sett att man planerar att stoppa in ett sådant firewirestöd på framtida Athlon64 moderkort och jag kan tänka mig att intelmoderkorten hänger på strax därefter. http://www.sweclockers.com/ har en artikel om ett sådant moderkort som kommer i produktion inom kort. http://www.sweclockers.com/html/sok...l)&newsfrom=(All)&resultnumber=(All)&x=43&y=7

Annars finns det mig veterligen inte på marknaden ännu, iaf inte integrerat i morderkort.

mvh

Erik

Ska man nöja sig med 400 på moderkortet, eller satsa på separat kort och strunta helt i firewire på moderkortet?

Vad jag vet så är det bara framtida Athlon64moderkort som änsålänge planeras stödja Firewire800, om man då ser till att Athlon64prollarna och framförallt Athlon64 FX-51 är svindyra i dagsläget så skulle jag köpa en dator och därefter komplettera med ett firewire800kort om jag har behov av det. Detta förutsätter ju att du inte vill vänta med att köpa dator, fast i datorvärlden gäller ju alltid regeln att om du väntar ett halvår kan du få det som är det bästa idag men vid tiden för köpet finns det något som är precis lika mycket bättre!

Reservationen i de här uttalandet ligger i att jag inte har full koll på vilka moderkort som kommer att produceras med firewire800 och när de kommer, så en god idé är att kolla med en kunnig datorförsäljare som jobbar med detta på heltid och fråga, i många fall är de ändå rätt kassa på sånt här så det säkraste kortet är att ringa runt till några olika moderkortsföretag och fråga, ex Abit, Asus osv osv!

Vanligt firewirestöd finns oftast inbygt på nya morderkort som säljs idag så det är svårt att välja bort! =)

Ska man nöja sig med 400 på moderkortet, eller satsa på separat kort och strunta helt i firewire på moderkortet?

Köp ett separat Firewire 800-kort om och när du behöver det. Idag finns det ändå inga lagringsmedia som ens klarar av att skyffla 400 Mb/s.

Om och när det finns sådana hårddiskar som klarar detta, kommer det med all säkerhet att finnas ännu snabbare gränssnitt...

Både PowerBook G4 (ej minstingen) och PowerMac G5 har inbyggd FW 800. Och så finns det andra fördelar också.

Kika på: www.apple.se

Senast ändrad:
xdork skrev:
Niklas du får gärna berätta vart du hittade ett firewire 800kort för 800 spänn. Själv kan jag inte hitta något sådant kort överhuvud taget!

Hos min hovleverantör... Dustin:

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010053644

och

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010054419

Men som jag skrev, priser exkl. moms.

Det är ju ett svårt val, själv köpte jag min dator med FireWire men inte USB2, det fick man ju ångra ganska snart.... så nu har jag ett FireWire/USB2 kort i istället eftersom det var fullt med kortplatser.

Men det är klart, en Apple bör ju som sagt ha nya 800 inbyggt, det är ändå ett av deras patent.

boris.bonasin skrev:
Idag finns det ändå inga lagringsmedia som ens klarar av att skyffla 400 Mb/s.

Hmm..det är väl ändå 800 mega bit och inte mega byte vi pratar om..en väldig skillnad i fart.
1 byte är 8 bit.

Så nog finns det en anledning att ha det tycker jag (som är nöjd utan).

wikman skrev:
Hos min hovleverantör... Dustin:

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010053644

och

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010054419

Men som jag skrev, priser exkl. moms.

Det är ju ett svårt val, själv köpte jag min dator med FireWire men inte USB2, det fick man ju ångra ganska snart.... så nu har jag ett FireWire/USB2 kort i istället eftersom det var fullt med kortplatser.

Men det är klart, en Apple bör ju som sagt ha nya 800 inbyggt, det är ändå ett av deras patent.

Apple hänger väl jämt på senaste med pc brukar vara lite efter :)

400 Mb/s = 50 MB/s vilket är mer än vad en vanlig ide hd klarar ändå, du får ut ungefär 40 MB/s från en ide hd.

Har du scsi diskar eller kör med raid så kan du ha nytta av firewire 800, men du måste ju då även ha ett media som kan läsa/skriva i denna hastighet, vad finns det för apparater som använder fw 800?

USB2 däremot med upp till 480 Mb/s finns det mängder av apparater som använder.

Konfucius skrev:

Men det finns inte en enda pinal som kör USB2 i 480Mb/s (eller ens i närheten). Å andra sidan är det gott om apparater som överskrider USB1.1:s 16Mb/s.
Just nu kanske FW800-kort (IEEE1394b heter det väl "på riktigt", har jag för mig) är lite för dyra för att det ska vara mödan värt, men snart kommer alla kort att vara såna. Hur många USB1.1-kort säljs idag?

Sen ska ju Firewire enligt utsago (redan för ett par år sedan) gå att trimma ett par steg till, men det märker vi väl då.

stäck skrev:
Men det finns inte en enda pinal som kör USB2 i 480Mb/s (eller ens i närheten). Å andra sidan är det gott om apparater som överskrider USB1.1:s 16Mb/s.

Om du tex kopplar flera externa diskar till en usb kanal så kan du komma upp i den hastigheten och då kan det ju även vara bättrte med ett fw 800 kort.

Konfucius skrev:
400 Mb/s = 50 MB/s vilket är mer än vad en vanlig ide hd klarar ändå, du får ut ungefär 40 MB/s från en ide hd.

Har du scsi diskar eller kör med raid så kan du ha nytta av firewire 800, men du måste ju då även ha ett media som kan läsa/skriva i denna hastighet, vad finns det för apparater som använder fw 800?

Att använda Scsi till bilder är inte något jag skulle rekommendera. Scsi är väldigt dyrt och är främst tänkt för serverar. Där man vill ha snabbuppdatering, oftasat på små filer. Vet att bilder tar mkt plats, men är du väldigt rik och vill lägga ut det så varför inte. Tänk bara på att du måste ha ett såkallat kontroller kort för att kunna använda scsi.

Jag har iofs en 18,2gb scsi hemma, intresserad? ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto