Vad jag vet så är det bara framtida Athlon64moderkort som änsålänge planeras stödja Firewire800, om man då ser till att Athlon64prollarna och framförallt Athlon64 FX-51 är svindyra i dagsläget så skulle jag köpa en dator och därefter komplettera med ett firewire800kort om jag har behov av det. Detta förutsätter ju att du inte vill vänta med att köpa dator, fast i datorvärlden gäller ju alltid regeln att om du väntar ett halvår kan du få det som är det bästa idag men vid tiden för köpet finns det något som är precis lika mycket bättre!
Reservationen i de här uttalandet ligger i att jag inte har full koll på vilka moderkort som kommer att produceras med firewire800 och när de kommer, så en god idé är att kolla med en kunnig datorförsäljare som jobbar med detta på heltid och fråga, i många fall är de ändå rätt kassa på sånt här så det säkraste kortet är att ringa runt till några olika moderkortsföretag och fråga, ex Abit, Asus osv osv!
Vanligt firewirestöd finns oftast inbygt på nya morderkort som säljs idag så det är svårt att välja bort! =)