Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Har den sista tiden haft problem med mitt 11-22mm objektiv. Det har inte fokuserat på rätt ställe och ändå indikerat att fokus var rätt. Det var inte alls kul att vara ute och jobba och sen komma hem och se att på den bästa bilden var huvdobjektet inte i fokus. Det blev inte lättare av att E-1ans display är så liten att det är svårt att bedömma skärpan på bilden.

Jag skickade i alla fall iväg det till Olympus Sverige för en koll och fick tillbaka det idag, efter ca 2 veckor hemifrån. Har bara hunnit testa det lite snabbt men nu verkar fokusen vara på rätt ställe igen. Enligt servicepappret så har det varit "fel vid zoom", vad det nu kan innebära. Sen står det att andra saker är fixade, bla "Olympus VE628100", "Olympus VJ660100" och "Class 5". Någon som vet vad detta innebär?

Otroligt skönt nu att jag kan lita på objektivet igen.

Har du haft gluggen sen den var ny?

Om du har köpt den begagnad, känner du till användarhistoriken för den? Kanske har den fått ett slag, eller blivit tappad? Det du räknar upp, verkar vara några reservdelsnummer för utbytta delar, (i zoom- eller fokus-mekanismen kanske)?

Det är inte omöjligt att när de ändå har öppnat gluggen, att de gör en del ytterligare standardmässiga uppdateringar av objektivet.

Varför inte fråga Olympus-supporten om vilka åtgärder de utfört.

Servicen gick ju snabbt, det låter bra. Var det ett garantijobb?

Kul att du är nöjd med vidvinkelzoomen igen!

Ref:

Jag har haft objektivet sen det var nytt. Köpte det i september förra året så det var ett garantijobb som utfördes. Det är mycket möjligt att det kan vara något slag eller liknande som orsakat problemet, men då det inte kostade något för mig så måste de ju räknat det som ett icke användar-relaterat problem, annars borde jag få stå för kostnaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto