Annons

Fler exponeringar ur en Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Hej!

Har börjat leka lite med HDR och tonemapping. Har hittills bara kört 3 olika exponeringar i jpeg och vill nu pröva att ta 1 raw och ta ut flera exponeringar ur den, hur göra? Använder CS3 och Photomatix.

Har funnit i PS att det finns en "stapel" som heter Exposure...är det då bara att ändra den till tex. -2, spara ny, och sedan göra en +2 av orginal bilden och sen spara ny igen. Då har jag ju 3 exponeringar av en och samma bild, är jag nära?

Mvh
Johan

Fast enklast är ju att låta Photomatix göra de tre fuskexponeringarna, vilken den gör automatiskt om den bara får en enda RAW fil.

Har provat

Fast enklast är ju att låta Photomatix göra de tre fuskexponeringarna, vilken den gör automatiskt om den bara får en enda RAW fil.

Har provat det men Photomatix är ingen höjdare på att läsa rawfiler. Bäst resultat (fantastiskt) fick i alla fall jag då jag lät Rawprogrammet (Canons eget DPP) lät göra tre exponeringar sparade i 16 bitarsläge (med lätt krominansbrusreducering). Sedan var det bara att köra i Photomatix och jag kunde styra bilden i princip hur jag ville med ett resultat som var kanon.

ANNONS
Götaplatsens Foto