Annons

Flera lager och montage

Produkter
(logga in för att koppla)

magnor

Ny medlem
Hallå här inne.

Jag är nu på obruten mark, har aldrig deltagit i forum innan, men inser att det kan vara ett bra sätt att få hjälp.
Jag har ett photoshop sc2 och är rätt grön på detta program, eller på datorer i stort till och med. Det jag skulle vilja ha hjälp med är hur jag gör för att skapa flera lager. Vill även ha hjälp med hur jag skapar kollage, alltså där bilden består av flera mindre rutor av olika bilder.

Helst skulle jag vilja ha "steg för steg"-hjälp om någon orkar, alternativt kanske tele eller chattkontakt.

Mvh, Anders.
 
Fler lager skapar du i lagerpaletten. Där finns en symbol nedtill, som ett papper med vikt nederkant. Klicka på den så blir det ett nytt lager. Alterntivt, i samma lagerpalett så finns upp til vänster en liten pil ( trekant ) klicka på den så får du en massa alternativ. Och så finns förstås rubriken Lager ( Layer ), rullgardinsmeny, där du också kan skapa nytt lager ifrån.
Om du är färsk på Photoshop kan det löna sig att studera lite, tex på www.moderskeppet.com så man kan de vanligaste termerna. Finns massor av gratismaterial där.
 
Tack båda två för ert gemensamma tips om Moderskeppet... skall gå in där och kolla...:)
Jag har svårt för att få till detta med lager... har till o med kikat i Scott Kelbys bibel om Ps2, men inte fått till det..

Skall kolla på Moderskeppet..

Mvh, Anders.
 
Personligen så har jag lärt mig Photoshop bäst genom videotutorials (videoträning). Gå steg för steg hur du jobbar i Photoshop. Ha inte bråttom och upprepa gärna det du inte riktigt hänger med. Photoshop, som allt annat kräver träning och upprepning för att det ska sitta. Att förklara lager såhär är omöjligt. Så börja med att köpa en DVD-skiva från Moderskeppet, eller prenumerera på Lynda.com (engelska) så är du i goda händer.

Lycka till/ Irfan
 
ANNONS