Annons

Flytta katalog i LR3

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Hj

Aktiv medlem
Hej!

Vet att det finns info om detta på nätet men frågar ändå eftersom jag uppenbarligen är trög...

Har gjort följande:

Kopierat samtliga bildfiler på dator nr 1 och lagt dom på en extern disk
Kopierat katalogfilen
Installerat LR på dator nr 2
Kopierat katalogfilen till denna
På samtliga bilder finns nu frågetecken, förstår detta pga av att bilderna
tidigare låg på C disken och nu finns på den externa
Högerklickat på en bild i en mapp och letat upp den och visat LR att den nu finns på den externa disken
Den hittar den och de andra bildera i samma mapp

Fråga:
Måste jag göra detta för alla mappar jag har? Dvs visa var första bilden i varje mapp ligger.

Om du pekar ut den nya platsen för en fil så borde LR hitta alla andra filer i den mappen, samt underliggande mappar. Möjligen kan du kanske behöva visa en överliggande gemensam huvudmapp (add parent folder) för att LR ska förstå att alla mappar ligger under en gemensam (om det är så du har det).

Har du testat att hålla nere Alt-tangenten när du startar LR? Om inte så prova det. Då får du möjlighet att välja vilekn katalog LR ska jobba med för tillfället.
Denna möjlighet är väl mest tänkt för dem som vill ha olika typer av bilder i olika kataloger. Typ.

Hej!

Vet att det finns info om detta på nätet men frågar ändå eftersom jag uppenbarligen är trög...

Har gjort följande:

Kopierat samtliga bildfiler på dator nr 1 och lagt dom på en extern disk
Kopierat katalogfilen
Installerat LR på dator nr 2
Kopierat katalogfilen till denna
På samtliga bilder finns nu frågetecken, förstår detta pga av att bilderna
tidigare låg på C disken och nu finns på den externa
Högerklickat på en bild i en mapp och letat upp den och visat LR att den nu finns på den externa disken
Den hittar den och de andra bildera i samma mapp

Fråga:
Måste jag göra detta för alla mappar jag har? Dvs visa var första bilden i varje mapp ligger.

Du skulle ha ställt frågan lite tidigare. Att flytta bilderna innan du flyttat katalogen innebär en del risker.

Jag förstår att mitt råd kommer sent nu, men den generella regeln är att ALLTID flytta bilderna inifrån Lightroom och ALDRIG göra det via datorns eget gränssnitt. Flyttar man inifrån Lightroom tappar programmet aldrig kontakten med bilderna.

Svaret på din fråga är ja. Du måste hjälpa Lightroom att hitta alla de mappar som har frågetecken.

Som jag fattar det så har trådskaparen kvar hela setupen på dator 1. Men nu vill han flytta allt till dator 2. Då kan man inte flytta inifrån LR.

Till trådskaparen:
- Stämmer det?
- Är din tanke att flytta allt från dator 1 till dator 2, för att sedan inte använda dator 1 alls?
- Eller vill du använda LR på båda datorerna? Med samma katalog på båda?

Som jag fattar det så har trådskaparen kvar hela setupen på dator 1. Men nu vill han flytta allt till dator 2. Då kan man inte flytta inifrån LR.

Till trådskaparen:
- Stämmer det?
- Är din tanke att flytta allt från dator 1 till dator 2, för att sedan inte använda dator 1 alls?
- Eller vill du använda LR på båda datorerna? Med samma katalog på båda?

Jodå, det kan han.

Han gör flytten via en extern hårddisk.

Man börjar med att flytta bilderna till den externa hårddisken (från Lightroom), flyttar sedan katalogfilerna till den nya datorn och gör därefter flytten från den externa hårddisken.

Jag skulle dock låta bilderna ligga kvar på den externa disken, beroende på dess storlek. Har själv katalog och alla bilder på extern disk för att enkelt kunna ta med bilder och katalog till annan dator, samt utöka utrymmet om det skulle behövas.

Det beror som sagt på hur trådskaparen vill göra flytte, och hur han avser att använda allting hädanefter.

Om flytten innebär att flytta bilder och katalog från en dators C: till en annan dators C: så borde det enklaste vara att bara flytta allting. Själva flytten görs lämpligen med hjälp av en extern disk.

Om flytten innebär att flytta bilder och katalog från en dators C: till en annan dator men att väl där låta det ligga på en extern disk... ja då kan man förstås göra som du skriver ovan, att först flytta inifrån LR till extern disk på första datorn. Å andra sidan borde det vara lika enkelt att peka om från C: till E: (t.ex.) på nya datorn, under förutsättning att alla bilder ligger samlade under en enda huvudmapp (eller några få huvudmappar).

Men trådskaparen lyser med sin frånvaro, så vi vet ju inte riktigt hur det hela är tänkt.

LR är jättebra på många sätt, men just när det kommer till kopiering/flyttning så är det väldigt bra om man vet vad man gör.

Hej och ursäkta sent svar.

Så här ligger det:
Dator nr 1 ( där bilderna ligger i c:) har jag diverse problem
med och ska därför lämna in den på service, troligt
är att Windows 7 kommer få installeras om.
När datorn sedan kommer tillbaka tom så vill
jag inte lägga in bilderna på c: igen, vill istället ha dom
på en extern.

Jag har även köpt en annan bärbar dator som
jag tänkte ha som backup dator, denna har jag nu
installerat LR på för att "träna" en överflytt av bilder på.

Nu har jag ju gjort en enkel kopiering av Bilder i mina
dokument till den externa men detta var ju kanske
inte så smart, är det bättre att flytta bilderna innefrån
LR?

Tack för alla svar!

Är det från gamla eller nya datorn? Gamla, antar jag, eftersom det verkar stå C: på disken. Om du isåfall flyttar denna LR-setup till en extern disk, kopplar in på en annan dator, och startar från externa disken, så borde det bli frågetecken på alla mappar, eftersom LR inte längre hittar dem på C:. Det enda du då borde behöva göra är att högerklicka på den översta mappen (eftersom du verkar ha en enda topp-mapp?) och välja "Find missing folder" eller "Update folder location" eller vad det nu heter. Allt annat borde sen hittas automatiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto