Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

fokusteknik på 1dmkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en nybliven ägare av en 1dMKIII.
Jag undrar om någon har tips på hur man bäst använder autofukus för att fotografera flygande fåglar. Använder ni custom AF inställningar?

Jag tycker man skall köra af på långsam respons så inte kameran focuserar om direkt ifall man tappar objektet någon tiondel sekund. Sen kör jag af med vald focuspunkt och omgivander punkter som assisterar. Rätt individuellt hur man väljer att använda custom-inställningarna. Oavsett så har en fungerande Mark III tillsammans med USM-optik kanske den snabbaste autofocusen under normala ljusförhållanden utav alla modeller, alla märken inkluderat.

Gjorde ett första test med Servo-AF häromdagen.
Jag hade läst så mycket negativt om funktionen (mest i diverse forum) att jag hade inga större förväntningar. Men den fungerade klockrent jag tog 164 bilder på mest måsar med hav,himmel eller träd som bakgrund.
efter sortering så var 122 st kvar i godkända mappen. Jag har som kriterie att bilden ska vara skarp i 50% förstoring för att vara OK. Jag använde ett 400L 5,6 handhållet och AF standard inställningar.
Några bilder finns här:
http://www.flickr.com/photos/nick_74/

Jag har tidigare gjort samma test med 5D, 400D och 40D och MarkIII är klart den bästa jag testat.
Även om särskilt 40D gjort riktigt bra i från sig.

Vad jag ville komma till är att det är sjukt svårt att få en riktig bild av hur bra en kamera eller ett objektiv är genom att läsa på internet.
Handhavande fel, orimliga förväntningar, "tester" av personer som inte ens har användt kameran entaka måndags exemplar. Allt blir till en soppa som är näst intill omöjlig attt reda ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto