Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format på fil för att få text i CS???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har gjort en logga som jag vill placera in på min bild i CS......
Jag har en transparent logga, alltså text utan någon färg på bakgrunden.
Problemet när jag ska föra över den på min bild i CS är att jag får en vit bakgrund. Har provat eps. & png.
Men det funkar inte..
Har gjort den i ett program som heter Inkscape....

Mvh

Jag antar att loggan blir ett eget lager i PS? Då är det väl bara att markera det vita och radera det? Alternativet är nog att du måste spara loggan i nåt format som hanterar "alfamasker" för att få med transparensen.

Jag antar att loggan blir ett eget lager i PS? Då är det väl bara att markera det vita och radera det? Alternativet är nog att du måste spara loggan i nåt format som hanterar "alfamasker" för att få med transparensen.

???
Alfamasker, utförligare förklaring tack :O)

Jag har gjort en logga som jag vill placera in på min bild i CS......
Jag har en transparent logga, alltså text utan någon färg på bakgrunden.
Problemet när jag ska föra över den på min bild i CS är att jag får en vit bakgrund. Har provat eps. & png.
Men det funkar inte..

Mvh

Vad menar du med CS? Är det Photoshop, Illustrator eller Indesign?
Om det bara är för skärmvisning brukar png24 funka. Annars om det är för tryck så är eps smidigast, alltså vektorgrafik från Illustrator.

/ Kalle

Men det funkar inte..

Vad jag förstår ska Inkscape kunna spara i .ai, alltså Adobe Illustrators filformat. Då borde det inte vara några problem att klistra in loggan i en Photoshopbild.

Vad jag förstår ska Inkscape kunna spara i .ai, alltså Adobe Illustrators filformat. Då borde det inte vara några problem att klistra in loggan i en Photoshopbild.

Njea, tror inte .ai hanterar transparenta bakgrunder. Du måste nog spara den i .eps med transparent bakgrund. Det borde du kunna ställa in i Inkscape när du sparar filen.

Njea, tror inte .ai hanterar transparenta bakgrunder. Du måste nog spara den i .eps med transparent bakgrund. Det borde du kunna ställa in i Inkscape när du sparar filen.

Tvärtom, om jag inte blivit helt förvirrad. EPS kan inte hantera genomskinlighet (även om det finns trix för att få det att verka så). Däremot kan .ai givetvis hantera genomskinlighet om bilden du skapat innehåller det.

Självklart kan man få transparens i en eps. Det beror bara på hur man sparar den. Är det i Photoshop gör man en maskbana och är det i Illustrator blir det liksom automatiskt. Eps från Illustrator är i stort sett samma sak som .ai.

Självklart kan man få transparens i en eps. Det beror bara på hur man sparar den. Är det i Photoshop gör man en maskbana och är det i Illustrator blir det liksom automatiskt.

Det är ju precis det jag skrev. EPS kan inte hantera genomskinlighet, däremot kan man med hjälp av olika trix (t ex banor) ibland få det att se ut så. Det innebär i praktiken att om du har bokstäver med skugga i din logga så kommer det inte att funka i en EPS. Skuggan blir inte genomskinlig. Det ska den däremot bli om du sparar i .ai

Bara för att inte blanda ihop äpple och päron så blir det lite skillnad om trådskaparen vill ha objekt som är "genomskinliga" eller bara frilagda så man inte får med hela bounding boxen. Det blir ju lite trixigare om det ska vara objekt som verkligen ska vara transparenta. I så fall missade jag poängen.

ANNONS
Götaplatsens Foto