Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera nytt minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny fly

Aktiv medlem
Jag har köpt ett nytt SanDisk CompactFlash Extreme III 4 GB.
Fråga 1. Ska/bör det formateras innan jag använder det första gången i kameran?
Fråga 2. I vilka intervaller ska/bör det formateras därefter?

Mvh/Bengt - Åke

Ja, formatera det i kameran innan du använder det första gången.
Det finns inga särskilda intervaller som man ska formatera det efter sen. Jag gör det varje gång jag ska tömma kortet istället för att radera bilderna.

Det absolut säkraste är att göra formateringen i kameran. Då får kortet det filsystem som kameran föredrar, och det minimerar risken för problem senare.

Jag formaterar alltid kortet istället för att radera bilderna när jag vill tömma det. På så sätt vet jag att kortet är helt tomt och att allt är OK till nästa fototillfälle.

/Fredrik

EDIT - Oops, Lars hann visst före med samma svar.

Formatera i din kamera innan du börjar fota!

Jag glömde att formatera ett kort som varit i en annan kamera och det blev krångel med bilderna. Jag fick fram dom i datorn men det blev ett svart band (som en ram) på ovan- och undersidan bilden. Som tur var så var det inga viktiga bilder och problemen försvann direkt efter att jag formaterat kortet.

ANNONS
Götaplatsens Foto