Annons

Fota cykel-SM. Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
I morgon, 31/7, går kortbane-SM i cykel av stapeln här i Åstorp.

Jag har tänkt ge mig ut för att försöka få några(bra?) bilder på detta.

Någon som har lite bra tips att komma med, jag tar tacksamt emot alla idéer.

Min tanke är att försöka få en bra plats i någon kurva. Kortbana är ju ganska fartfyllt, så där bör man kunna få lite häftiga vinklar tycker jag.

Övrigt att tänka på? Brännvidder? Hur panorera? Var lägga fokus osv. Som sagt, jag vill gärna ha tips.

/Arne
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmm.. Man kanske skule ta en tur till Åstorp i morgon.. Får se hur vädret är vid 10-tiden i morgon.

Jag mailar dig i morgon bittig Arne. Så kan vi bestämma.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag har ingen större erfrenhet av cykelfoto, men jag gjorde ett tappert försök i Paris den gågna helgen när jag plåtade sista etappen av Tour de France.

Att stå i en kurva är säkert en god idé, jag stod längs en raksträcka (Champs Elysées) och det är svårt att få intressanta vinklar då. Speciellt om man inte har kommit i tid för att stå i främsta ledet.

Om du vet sträckningen kan det vara en god idé att kolla banan i förväg för att hitta en bra plats.

När det gäller utrustning så hade jag en Canon 350D och 100-300 mm zoom (x 1.5). Det var mer än tillräckligt för att plåta på 20-80 m avstånd. Att kameran klarar serietagning är naturligtvis en fördel, men även med en kamera utan motor kan man säkert få bra bilder om man planerar noga.

Glöm inte att några bilder även på publik och funktionärer kan vara trevligt.

Lycka till. Hoppas att vi får se dina bilder här.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=84600
 

Benganbus

Aktiv medlem
Cykel...suck! :)

Fotografera cykel e kul!!!!

Har själv en del bilder på Prim, Segersäll, Gösta.......
Fast det här är ju för måååånga år sedan.. ;-)
Tror inte många här vet vem Gösta är...;-)
Tränade faktiskt med Gösta några gånger,
inte speciellt kul! ;-)

Men,
nu vare bilder!
* Jag tycker att närbilder ofta blir bra.
Också från depån,
och då mycket nära, ansikten, ben, växlar...

* Låg tagna bilder framifrån i snäv kurva..
Men man får se upp för funktionärerna, då man är ofta för nära...! ;-)

* Lååååånga backar med krön är bra, farten låg, alla är trötta, svettiga! (Visuellt bra)

* Bland det bästa för att fotografera cykel är att få åka med på motorcykel,
sitta bak, bakåtvänd! :)
(Fast det funkar ofta bara i linjelopp)

Hur som helst, lycka till! :)
 

Arne S

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hmm.. Man kanske skule ta en tur till Åstorp i morgon.. Får se hur vädret är vid 10-tiden i morgon.

Jag mailar dig i morgon bittig Arne. Så kan vi bestämma.
Vore jättetrevligt, Jeppe. Maila gärna tidigare...tävlingarna börjar kl.10
 

RolandM

Aktiv medlem
Denna bild är tagen under ett tempolopp under förra årets veteran-SM på cykel. Lång slutartid och bändare därefter. Man kan ta till med bländare 22 därför att den långa slutartiden gör ändå bakgrunden suddig. Givetvis beror slutartiden även på cyklisten hastighet, ju fortare ju kortare i och med kameran sveper snabbare.

Andra idéer är att plåta med blixt på passerande cyklister där blixten slår på andra ridån, vilket bör låsa fast cyklisten. Bör kunna funka under både panorering och fotografering utan panorering men med för lång slutartid.
 

Bilagor

Arne S

Aktiv medlem
Tack för era svar. Eftersom det är kortbane-SM körs hela loppet inom Åstorps tätort, bland villakvarter och torg. Jag har redan varit ute och kollat ut ett par bra platser (kurvor). Fördelen är ju att man hela tiden kan vandra iväg till en ny plats om man vill, banan är bara några km lång. Och där ska de trampa runt mil efter mil, tror att herrarna kör 60km.

Vill ni läsa mer om det kan ni göra det här

http://www.astorpsck.se/

bara att klicka vidare om ni vill se banstäckning med mera.
 

Arne S

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Denna bild är tagen under ett tempolopp under förra årets veteran-SM på cykel. Lång slutartid och bändare därefter. Man kan ta till med bländare 22 därför att den långa slutartiden gör ändå bakgrunden suddig. Givetvis beror slutartiden även på cyklisten hastighet, ju fortare ju kortare i och med kameran sveper snabbare.

Andra idéer är att plåta med blixt på passerande cyklister där blixten slår på andra ridån, vilket bör låsa fast cyklisten. Bör kunna funka under både panorering och fotografering utan panorering men med för lång slutartid.
Tack Roland. Har inte själv tänkt på det med blixt på 2:a ridån. *Måste provas* Ska försöka att inte slå den i ögonen på cyklisterna, vore fint mitt i en 90-graders sväng...
 

Anderzon

Aktiv medlem
Arne S skrev:
I morgon, 31/7, går kortbane-SM i cykel av stapeln här i Åstorp.

Jag har tänkt ge mig ut för att försöka få några(bra?) bilder på detta.

Någon som har lite bra tips att komma med, jag tar tacksamt emot alla idéer.

Min tanke är att försöka få en bra plats i någon kurva. Kortbana är ju ganska fartfyllt, så där bör man kunna få lite häftiga vinklar tycker jag.

Övrigt att tänka på? Brännvidder? Hur panorera? Var lägga fokus osv. Som sagt, jag vill gärna ha tips.

/Arne

Jag har några bilder ifrån SM i Värnamo, kolla gärna på min websida www.figjam.se.

Mvh // Martin
 

KjellF

Aktiv medlem
Re: Cykel...suck! :)

Benganbus skrev:

Tror inte många här vet vem Gösta är...;-)
Tränade faktiskt med Gösta några gånger,
inte speciellt kul! ;-)
Klart man vet vem Pettersson är. Skulle nog bara hängt med i typ 50m ;)

Finns det någon uppförsbacke på banan kanske det kan vara nåt, går ju lite långsammare då så man hinner med :)
 

Arne S

Aktiv medlem
Jodå, bröderna Fåglum är ju legendriska. Liksom Bernt Johansson, som fortfarande är rejält vältrimmad.
 

Arne S

Aktiv medlem
Har översatt teorier till praktik...

Hade med mig alla era tips ut idag, dessutom kom Jeppe dit (tack för sällskapet!) och gav ytterliggare råd. Började med att prova detta med panorering, funkade väl hyfsat för att vara första gången. Är det något mer jag bör tänka på framöver, tycker ni? Tamron 28-75/2.8, 1/160, f/8, ISO 200
 

Bilagor

Arne S

Aktiv medlem
Jespers omedelbara råd var: Centrera inte objektet, tänk på gyllene snittet så löser sig allting!

Vet inte om detta är GS, men lite bättre blev det.
 

Bilagor

Arne S

Aktiv medlem
Tja, sen var det ju bara att fortsätta. Långt ifrån fullärd, men några erfarenheter rikare blev jag i alla fall. En av de erfarenheterna är att cykel går fort i kurvorna. F***nat fort...

Tack för era råd. Jeppe, har du också någon bild att lägga upp?
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Godkänt angående panoreringen och Jeppes råd är guld värda. Upplevde ungefär samma sak vid plåtning av cykel och galopp. När det tekniska sitter är det dags att jobba med innehållet i bilden och komposition.
 
ANNONS