Annons

Fota laser

Produkter
(logga in för att koppla)

emde

Medlem
Ska ta några bilder på när någon behandlas med laser. Både grön och röd laser. Tänkte få tips på hur man får bäst bilder och om det kan vara farligt för kameran. Det är alltså ingen vanlig laserpekare, utan rejäla saker.
Det blir ganska starka blixtljus när lasern arbetar, så man vill få med det men samtidigt ska det se stämningsfullt ut, då det är skönhetslaser det ska symbolisera.

Ta med ett par cigarrer och bolma som en borstbindare hela tiden. Fråga dock om det är ok först, om det inte är ok kanske det finns något annat som skapar rök som är ok.

Om lasern träffar sensorn så dör den pixeln ganska omedelbums.

/Karl

Tror jag får leta annat som skapar rök i sådana fall.

Men är det farligt att fota själva "blixten" som kommer. Den är ju inte riktad direkt mot kameran utan mot kroppen, men det blixtrar ju till i hela rummet. Är det farligt för kameran?

Tror jag får leta annat som skapar rök i sådana fall.

Men är det farligt att fota själva "blixten" som kommer. Den är ju inte riktad direkt mot kameran utan mot kroppen, men det blixtrar ju till i hela rummet. Är det farligt för kameran?

Det vet jag inte, men utan rök ser du inte själva laserstrålen utan bara en punkt där den träffar.

/Karl

Fast det är nog inget bekymmer då lasern skjuter från ca ett par cm från kroppen. Då behöver man inte fånga själva strålen dit.
Mest orolig är jag ju för kameran, finns det något filter som skyddar mot laser?

Ja, visst finns det om du bara vet vad det är för våglängd så finns det bra filter. Annars att felfocusera lite hjälper också om man kan accaptera det - det är dock alltid små smålfarligt med laser och bildsensensorer - det är tämligen lätt att få en brännskada på sensorn.
http://www.edmundoptics.com/onlinecatalog/browse.cfm?categoryid=41

En bra orientering som dock är skriven med en annan bakgrund:
http://www2.foi.se/rapp/foir0266.pdf

Var försiktig så skall det nog gå bra, men var medveten om att det finns risker att skada sensorer.

Jag har sett tips om att helt enkelt rita in strålarna i efterhand på bilden. Fejk blir det ju, men det kan bli rätt snyggt.

Per.

Mest orolig är jag ju för kameran, finns det något filter som skyddar mot laser?
Javisst. Det är ju sånt man har i skyddsglasögonen när man t ex behandlar med laser. Fast färgerna kan ju inte bli rätt då och du kan ju nästan lika gärna fota utan att lasern är igång.

Problemet med de youtube-klippen är ju att de filmar och lasern kommer rakt in i censorn.
Om någon laserbehandlas så är lasern oftast stationär eller på en arm som rör den.
Då vet man ju var lasern kommer så man kan ställa sig bakom den eller från sidan.
På så sätt borde man slippa krasch av sensorn.
Eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto