Annons

foto hjälp ang D40X (utrustning)

Produkter
(logga in för att koppla)

BertilCesar

Medlem
Hej!

Jag har köpt mig en D40X och har inte så jätte stor erfarenhet av system kameror, dock tycke rjag det är sjukt kul att fota och vill lära mig mera för att bli en bättre fotograf.

Jag undrar om ni som är betydligt bättre än jag kunde ge mig lite tips på följande?

1: När jag fotar när det är mörkt så som nattetid eller bara att det är mörkare så blir bilden kornig.
Är det en bättre blixt som gäller att införskaffa då eller finns det någon bra och finurlig iställning. Vet att man kan använda de färdiga funktionerna för att fota under nattetid men då behöver man verkligen ett stativ och/eller att objektet står helt still. Är fallet så att jag behöver en bättre blixt, skulle isf gärna behöva veta vilka NI rekommenderar, gärna pris också.

2: Jag skulle även behöva ett bättre objektiv så att jag kan fota på ett längre avstånd, har ni några tips även där? (helst objektiv med inbyggt AF)

Många frågor blev det men jag uppskattar verkligen om ni skulle dela med er av era tips och erfarenheter.

// Tommy

Antagligen så är din kamera inställd på auto-iso, det gör att den ställer in ett högt iso när det blir mörkt och det gör att det blir brusigt, lås det på ett lägre värde tex 100 eller 200 så skall du se att det blir bättre, men är det för mörkt så räcker inte den inbyggda blixten till i allfall.

Den inbyggda blixten duger igentligen inte till annat än upplättning av skuggor i motljus, skall du ta mer normala blixtbilder behöver du en riktig extern blixt, SB-600'an är väldigt bra, har en själv, sen finns det ju en mindre billigare blixt, kommer inte ihåg vad den heter, men den funkar säkert också bra om man inte har stora krav.

Skall du fota nattetid utan blixt så behöver du ett stabilt stativ till att börja med, det behöver du för att slutartiderna blir väldigt långa, speciellt om du bländar ner kraftigt på tex landskapsobjekt mm.

Aktivera också spegeluppfällning, se till att brusredusering på långa tider är aktiverat.
och ta slutligen bilden med fjärrutlösare.

Det finns en bra fotoskola här på fotosidan där det finns mycket matnyttigt att läsa om....
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

/kent

Senast ändrad:
Tack Kent!

Nästa lön kommer att spenderas på en SB 600, tänkte först lägga ut en 1000 lapp extra för en Sb 800 men jag väntar med det tills jag "växt ikapp" kameran jag har nu och byter upp mig.

Hoppas snart kunna lägga upp lite bilder inom en snar framtid.

/ Tommy

BertilCesar skrev:
Nästa lön kommer att spenderas på en SB 600, tänkte först lägga ut en 1000 lapp extra för en Sb 800 men jag väntar med det tills jag "växt ikapp" kameran jag har nu och byter upp mig.

SB-600 tycker inte jag är en blixt som behöver uppgraderas, det är en mycket kompetent blixt som räcker gott och väl. Jag har använt min mycket och ser ingen anledning att byta upp mig till SB-800. Enda anledningen att jag skulle vilja ha en SB-800 är om jag vill äga två blixtar för att kunna använda min SB-600 trådlöst, då man kan styra andra blixtar trådlöst med en SB-800 på kameran. Det kan hända att ditt kamerahus har den funktionen inbyggd, att man kan använda interna blixten för att styra en SB-600 trådlöst. Kolla manualen.

Fotokungen i Stockholm säljer SB-600 för 2195 kr (billigast i Sverige vad jag vet). För den som inte bor i närheten kan det vara intressant att veta att den skickas fraktfritt:
http://fotokungen.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=350

BertilCesar skrev:

2: Jag skulle även behöva ett bättre objektiv så att jag kan fota på ett längre avstånd, har ni några tips även där? (helst objektiv med inbyggt AF)

Vilken prisklass hade du tänkt dig på objektivet? Om du vill komma hyfsat billigt undan så finns ju Nikons AF-S 55-200/4-5,6 som verkar ge rätt bra bilder. Det är byggt ungefär som 18-55 (som du kanske fick med när du köpte kameran). Fotokungen tar 1495 för det.

För ca 1000 kr kan man få Nikons 55-200 med VR. VR (Vibration Reduction) stabiliserar bilden, och hjälper en att få bilder fria från skakningsokärpa då slutartiderna blir längre (som när du fotar då ljuset är sämre men behåller lågt ISO för att slippa brus). Eftersom VR märks av mest då slutartiderna blir längre betyder det att det passar bäst för att fota saker som inte rör sig.

Vill du lägga lite mer pengar (5-6000 kr) finns Nikons 70-300/4,5-5,6 VR (lite mer rejält byggt och längre brännvidder) och Sigmas 50-150/2,8. Sigmat är mer ljusstarkt, vilket innebär att det finns möjlighet till snabbare slutartider och kortare skärpedjup.

Alla objektiv jag nämnt har inbyggd fokusmotor (AF fungerar med D40X) och har fått rätt bra omdömen vad jag läst.

Det kan ju vara en idé att börja billigast möjligt med 55-200 utan VR och se om det duger för dig. Om du tröttnar efter några månader kan du ju sälja det begagnat och inte förlora många hundra, det blir en billig månadshyra för att testa ett objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto