Annons

Fotobok i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag sitter och försöker göra en fotobok i Lightroom och är nästan klar. har ett problem. Jag kan inte få till texten på bokryggen. Den är "på fel ledd". Hur jag än gör kan jag inte få titeln att gå längs bokryggen utan det blir en bokstav per rad på bredden. Hur kan man ändra detta?
 
Ingen som stött på detta problem? Boken är klar men jag kan inte skicka iväg den utan att få ordning på texten på bokryggen.
 
Har ännu inte gjort en bok direkt i LR 4 (har gjort dem separat i InDesign), men jag gick in i bokmodulen och kollade. Hos mig så lägger sig texten 90 grd till höger, dvs man får luta huvudet åt höger för att läsa. Jag hittade ingenstans att man kunde välja rotering av texten (vilket är konstigt), så hur du lyckats få stående bokstäver som faller ut nedåt förstår jag inte. Sorry, ingen hjälp, men en liten tröst kanske ;)
 
Jag sitter och försöker göra en fotobok i Lightroom och är nästan klar. har ett problem. Jag kan inte få till texten på bokryggen. Den är "på fel ledd". Hur jag än gör kan jag inte få titeln att gå längs bokryggen utan det blir en bokstav per rad på bredden. Hur kan man ändra detta?

Du hittar kanske svaret på frågan här.
 
Perfekt, råkade ut för samma sak och nu är det löst (även om metoden inte känns lite okonventionell).
Jag har en annan fråga och det gäller den streckade ruta som finns på varje sida. Vad fyller den för funktion? Vill egentligen bara försäkra mig om att det inte är så att det som är innanför den kommer med i den färdiga boken utan hoppas att det bara är någon form av stödlinje.
 
Vad är nyheterna i LR 5? Jag gillar när bilderna är så stora som möjligt på varje sida och jag har nu det alternativ som gör att det är två bilder per sida utan någon som helst ram. På vissa sidor ser det bra ut men på vissa sidor blir det inte riktigt bra. Problemet är att det alternativ med "minst" ram runt faktiskt gör bilderna betydligt mycket mindre och har ganska mycket vitt mellan och runt bilderna. Jag hade gärna sett ett alternativ med en ganska tunn ram vilket jag kunnat göra med de fotoprogram jag använt med Fujifilm, CEWE mm.
Det är möjligt att det finns som möjlighet i Blurbs egen programvara men nu har jag gjort två böcker i LR och tycker dessutom att arbetsflödet blir bra om man gör allt i LR och plötsligt ser att man behöver göra någon justering av en bild.'
Finns det fler möjligheter till detta i LR 5 och om man uppgraderar till LR5 kan man föra över de böcker jag gjort redan och slutföra dem i LR 5?
 
ANNONS