Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har vi någonstans konstaterat att det INTE rådde fotoförbud?

Hej Martin.

Jag arbetar i huset, och har pratat med vakten ifråga. Som tidigare sagts har inget förbud utfärdats av Länsstyrelsen.

En ambassad skall flytta in och därför ville inte vakten att några foton skulle tas på den våningen.

Enligt mig är största utmaningen att undvika störande element i förgrunden och lutande linjer i byggnaden när man använder vidvinkel.

Dags gör en fototävling av Stockholms nya prestigebyggnad? :)

Och vad har det med saken att göra? Fotograferingen skedde i Sverige.

Fotograferingen gjordes från stratosfären och publiceras på servrar som inte finns inom Sverige. Jämför med t.ex. TV3 som sänder reklam riktad till barn i anslutning till barnprogram. De kan inte fällas (något tv4 skulle bli) då programmen sänds från London (inte sverige) via satellit till Sverige.

Fotograferingen gjordes från stratosfären och publiceras på servrar som inte finns inom Sverige.

Jag visste inte att "Googlebilen", en Opel, kunde flyga 10-15 km upp i luften med en kamera som är monterad på taket och fotar nedåt, genom bilen, och sedan i nittio graders vinkel strax ovanför marken, här snackar vi bildvinkel.

Jag visste inte att "Googlebilen", en Opel, kunde flyga 10-15 km upp i luften med en kamera som är monterad på taket och fotar nedåt, genom bilen, och sedan i nittio graders vinkel strax ovanför marken, här snackar vi bildvinkel.

Har de bilder på skyddade objekt tagna med den då?

[Edit] Skyddsobjektet Saab i Järfälla (Nettovägen 6) har bara satellitbilder för att ta ett exempel.

Senast ändrad:
Hej Martin.

Jag arbetar i huset, och har pratat med vakten ifråga. Som tidigare sagts har inget förbud utfärdats av Länsstyrelsen.

En ambassad skall flytta in och därför ville inte vakten att några foton skulle tas på den våningen.

Enligt mig är största utmaningen att undvika störande element i förgrunden och lutande linjer i byggnaden när man använder vidvinkel.

Dags gör en fototävling av Stockholms nya prestigebyggnad? :)

om detta stämmer som du säger så handlar vakten helt felaktigt och lagstridigt vilket många av oss har påpekat tidigt i tråden,Jag upprepar en Ambassad kan aldrig bli ett skyddsobjekt enligt länstyrelsens jurist som jag talade med.
Tillkalla polis om vakten skulle fåna sig ytterliggare, vakter utan kunskap om vad som gäller och som tar på sig uppdrag att förhindra fotografering skall inte ha ett vaktjobb.

.

Där har DU fel.
Ett lands ambassad räknas som det landets territorium.
Alltså gäller det landets lagar på dess ambassader.

överbevisa mig då,

A: och tala om exakt vad som händer i mitt tidigare exempel, vi skruvar till de förresten, Svenska Ulla jobbar på Sudanesiska ambassaden där utsätts hon för ett sexuellt övergrepp av en svensk gift man, hon döms då till hor,
straffet är stening och piskrapp.. efter som sharilagarna gäller i Sudan.

B: eller döms mannen för sexuellt ofredande enligt svensk lag?

svensk lag gäller utom för de som har diplomatisk imunitet, artikel 29

Ambassader är inte utländskt territorium, vilket många tror. Däremot omfattas ambassader och diplomater av statsimmunitet – de kan alltså inte straffas för brott och myndigheter kan inte göra något mot deras vilja.

Senast ändrad:
Artikel 22. Förutsättningar för en diplomatisk beskickning, t.ex. en ambassad är okränkbara och får inte tas upp av värdlandet, utom med tillstånd av chefen för uppdraget. Dessutom måste värdlandet skydda uppdraget från intrång eller skador. Värdlandet får aldrig husrannsakan eller beslagta dess handlingar eller egendom. Artikel 30 omfattar denna bestämmelse till den privata hemvist diplomater.
Artikel 27. Värdlandet bör tillåta och skydda fri kommunikation mellan diplomater av uppdraget och sitt hemland. En diplomatpost får aldrig vara öppen även på misstanke om missbruk. En diplomatisk kurir får aldrig bli arresterad eller frihetsberövas.
Artikel 29. Diplomater får inte underkastas någon form av anhållande eller annat frihetsberövande. De är immuna mot civil-eller åtal, även om den sändande land kan avstå från denna rätt enligt artikel 32. Enligt artikel 34, de är befriade från de flesta skatter och enligt artikel 36 de är befriade från de flesta tullar.
Artikel 37. Familjemedlemmar till en diplomat som bor i värdlandet åtnjuta de flesta av samma skydd som diplomaterna själva.
Artikel 9. Värdnationen kan när som helst och oavsett anledning förklara en viss medlem av den diplomatiska personalen att persona non grata . Den sändande staten måste påminna om denna person inom en rimlig tid, eller på annat sätt denna person kan förlora sin diplomatiska immunitet.

Vilken utomordentlig fånig tråd detta har blivit
En vakt försöker förhindra en fotografering och saknar all rätt att göra så till mord på en ambassad
Vad är nästa scenario?

ANNONS
Götaplatsens Foto