Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

gustavmårtensson

Aktiv medlem
Hejåhå!

Jag har precis köpt mig en skrivare, vänta på att den skall komma hem till dörren. HP 1220C A3+. Skrivaren kommer framför allt användas till att skriva ut fotografier. För att få ut det bästa av skrivaren måste man ha bra papper, så klart.
Därför vill jag höra mig för lite.
Jag har tittat på div. A3 ark. Canons Pro-serie och Epson verkar ha bra papper.

Kan ni ge mig några konkreta tips? Ska man ha matt eller blankt papper? Finns det andra alternativ? mm. mm.
Vad har ni för erfarenheter?

Jag jobbar som frilans fotograf. Framför allt som pressfotograf, men gör också jobb som kräver utskrivna blider, framför allt när man precenterar bliderna för kunden, bröllop och så där.

Jag använder visserligen Epson, men svaret på alla frågor om papper är Tetenal.
De högblanka 264 och 290 g är mycket bra.
För enklare utskrifter och sådana jag ska
plasta in använder jag Tetenal Duo print 130 g.

Tetenals 290g papper kan man dessutom köpa billigt i 50 pack från Scandinavian photo. 395 spänn.. (mot ca 200 för 10 pack).

okej, tack så mycket! Ska kolla in Tetenal papperna... :)

Hur funkar ICC-profiler?
Ska jag skriva ut via nått speciellt program, förutom photoshop för att få bäst kvallité?

Laminera är det samma som "plasta in"?
Jag har hört att det finns nån spray som man kan spraya på de utskrivna fotografierna för att skydda. Stämmer de? Är det nått att ha?

Tacksam för hjälp!

Förlåt om jag är dryg, men frågar man inget får man inget veta :)

ANNONS
Götaplatsens Foto