Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoreportage "Förundran före vuxendom"

Produkter
(logga in för att koppla)

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Har nyligen fått publicera mitt första fotoreportage i en nättidning som heter Anti, www.tidningen-Anti.se, och det skulle vara roligt om jag kunde få lite kritik till reportaget eller tips över fotoreportage allmänt.

Mvh Matilda

Har nyligen fått publicera mitt första fotoreportage i en nättidning som heter Anti, www.tidningen-Anti.se, och det skulle vara roligt om jag kunde få lite kritik till reportaget eller tips över fotoreportage allmänt.

Mvh Matilda

Hej Matilda,

Kul och många fantastiskt fina bilder. Som indivduella bilder funkar det helt lysande, men jag finner inte en tillräckligt starkt tråd (förutom att det är barn) mellan bilderna. När man skall göra ett bildreportage så brukar det funka bäst om man på håller sig till samma "grundplåt" i bilderna, ex. enbart svartvitt, enbart färg... Här hoppar det rejält. Du får ta det här på rätt sätt, det är ingen personlig kritik. Jag tycker att bilderna är fantastiska! Men, för att återgå till det du efterfrågade (användbar kritik) och bildreportaget. Titeln säger en sak, men bilderna säger inte samma sak, i vart fall inte hela vägen. "På gränsen till vuxenvärlden"... Vet inte om en tandlös "6-år-någonting-grabb" kan anses vara på gränsen till vuxenvärlden? Försök sätta titel och se till att du eller den som lägger den inledande texten bättre knyter samman dessa. Hade titeln bara varit "Barnen", så kanske det hela hade upplevts som bättre sammansatt.

Än en gång - fantastiskt fina bilder!

NPA

En serie fina porträtt men inget bildreportage direkt. Det kan underlätta att tänka såhär. Vad säger de här bilderna utan text och rubrik? Bilderna måste kunna stå för sig själva också, inte som nått grafisk lull-lull till texten.

Här kan du hitta massor av bildreportage på olika nivåer för att se lite vad som krävs.

http://www.outoffocusmag.com/hem.html

Mvh
Maverick

Det är inte mycket jag kan tillägga de som redan har gett sina synpunkter.

Bilderna är mycket bra och tilltalande när man tittar på dem individuellt. Men som sagt jag ser inte någon direkt röd tråd.

Jag undrar om du fick chansen att sätta ihop ett reportage och då tittade vad du har för bilder och efter det hittade på titeln?

Jag har aldrig gjort ett reportage av den här sorten, men det känns mer som man först hittar på vad man vill skildra (i ditt fall barn som är på väg in i vuxenlivet) och därefter tänker man vad som utgör dessa bilder och fotar dessa och låter inga andra ingå i just det projektet.

/ Marcus

Jag och tidningen bestämde först att det skulle handla om barn och ungdomar. Jag valde ut fotona men titeln valde tidningen ut.
Tack för kritiken!

ANNONS
Götaplatsens Foto