Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanPixels

Aktiv medlem
Jag tycker den känns rörig nu och svåranvänd de mesta ligger helt fel för ögonen och man vet inte var man ska kolla, den tidigare hemsidan gillade jag iaf..
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Jag föstår de som blev irriterade ab rullgardinernas eget liv. Men det ursakade mindre krångel än alla dessa tudentals klick nu.
Jag hade varit nöjd om rullgardinerna hade varit kvar men behövt ett klick för att rulla ner. Rullgardinerna i sig var inte irriterande -- det var deras ständiga oönskade nerrullningar som irriterade mig.
 

gatosi

Aktiv medlem
Ja, det skulle visst vara den smidigaste lösningen!

I övrigt är det alltid lite så att nya design i forum brukar orsaka missnöje helt enkelt för att man måste vänja sig om. Ofta vänjer man sig ändå. Om det ena står på höger och det andra på vänster eller tvärtom bryr jag mig inte så mycket om.
Men bredbandets hastighet är bredbandets hastighet och antalet klick är antalet klick...
 

gatsu

Aktiv medlem
Orkade inte läsa igenom hela tråden.

Gillar nya looken, men känns väldigt avigt med menyn till höger? Kan inte vara vanligt på någon hemsida?

Såg bara att under "Citatet" så står texten i svart mot svart bakgrund = svårläst ;)

Annars fint jobbat med layout o grafik!
 

lahoo

Aktiv medlem
Klen respons från fotosidan

Det enda av kritiken, vad jag kan minnas, som man bemött i tråden har varit om adblocker. Detta är i sig intressant för jag antar att om alla kör en adblocker så kan ni ju lika gärna skippa reklamen och därmed slippa behovet. Man skall inte gå över ån efter vatten eller gräva en grop för sig själv. Att rekommendera en adblocker är därför ologiskt och inte ett seriöst svar.

Jag tar gärna emot tips om en bra adblocker för Chrome men jag vill att Fotosidans ansvariga bemödar sig att svara på den massiva och väl underbygda kritiken mot
- navigeringen
- typsnittsvalet
- försvunnen funktionalitet
- att designen inte funkar med 1280 eller mindre i bredd
etc.
 

monica w

Aktiv medlem
Några synpunkter och frågor:
1. Mina album ligger inte i bokstavsordning?!
2. Gillar inte att de (albumen) ligger på en enda lång rad.. ser inte snyggt ut. Mycket scrollande för att se alla. Bättre överblick tidigare. Vill ha mina album före ev favoritbilder.
3. När man går in på grupper så blir det också mycket
scrollande.. Bättre översikt tidigare.
4. Mer omständigt/fler kanpptryck för att komma vidare. Upplevs inte så modernt och förbättrat...
Hälsar Monica
 

JohanPixels

Aktiv medlem
En grej som ni kan testa är att köra den gamla hemsidan tills vidare och bygga på med dem förslag som har skrivits här, då jag antar folk var nöjda med den gamla hemsidan?
 

gorse

Aktiv medlem
Jag vet inte vad som hänt mer, men i dag när jag loggade in så går sidan supersnabbt; en musklick och responsen är ögonblicklig. Så här snabbt har det aldig gått förut.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Kan man få bort "mina album" från profilbilden? Hade inte dom där innan och vill inte ha dom där nu heller. Annars är det snyggt
 

lahoo

Aktiv medlem
RSS-problem

Jag hade en gammal RSS på en bildpool men numera fungerar den inte selektivt utan jag får in en massa bilder som inte har med den poolen att göra.

Kommer gamla RSSer funka igen?
Hur skapar man en RSS för en bildpool numera?

Via sniffern Fiddler kollade jag vad det var Outlook 2007:s RSS-läsare fick vid request av http://www.fotosidan.se/newsfeeds/photos.xml?pool=71 gav och den hämtar inte RSS för pålen fine-art nude utan Bildkritik sen ni ändrade sajten.

<channel>
<title>Fotosidan.se - Bildkritik</title>
<link>http://www.fotosidan.se/pools/view/10.htm</link>
<description>Senaste bilderna inlagda i denna pool</description>

---------
Ett annat problem är länkarna till grupper (länklista i högerspaletn) från http://www.fotosidan.se/gallery/index.htm då de går till t.ex. http://www.fotosidan.se/membergroup/view.htm?ID=29 som inte funkar.
 
Senast ändrad:

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
skulle vilja påpeka som många andra att jag saknar dropdown menyerna.
De hade många bra fördelar bla att man snabbt kunde ta sig dit man ville, man lätt kunde hitta vad man sökte och få sig en bra överblick över sidans uppbyggnad.
nu vet jag ju var det mesta ligger men känner att det tar mycket längre tid att ta sig dit.
vill alltså gärna ha dem tillbaka.

Gillar den nya fonten och på min stora skärm är den mycket lättare att läsa än forumtexten som känns lite för liten.

vad gäller reklamen så har jag faktiskt aldrig tänkt på att den är speciellt rörlig.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag skulle också vilja veta tanken med de två horisontella menyerna. Varför är de synliga samtidigt? Finns någon struktur, i så fall vilken?
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
skulle även vilja tillägga nu när jag kollat igen.

även om ni säger att ni breddat sidan så tycker jag faktiskt att den känns smalare nu med det stora tomma utrymmet på högersidan.
tycker ni borde kunna göra själva "innehållet" bredare och luftigare istället för att ha det större utrymmet för reklam... som just nu inte andvänds.
 

lumor_

Aktiv medlem
Förstasidan ser verkligen konstig ut med den "svarta spalten", bildspalten, som en fet mur mitt i. Den ser ut som en typisk sidospalt men har hamnat i mitten.

Känns som förändringarna är gjorda för förändringens skull, inte för att något av det nya efterfrågats. Kanske vanesak men den nya "designen" och bytet av typsnitt bidrar inte till varken tydlighet eller trevnad. Nej, tyvärr infinner sig ingen känsla av nyhetens fräschör. Hur många typsnitt är det egentligen? Bara rutan "Citatet" rymmer ju ensam fyra olika utseenden på bokstäverna! Fanns det någon form av missnöje med hur sidan såg ut tidigare?

Om jag skulle efterfråga någon förändring vore det ökad anpassningsbarhet, att man själv i högre grad kunde välja hur sidan ser ut och vad som är viktigt. Det skulle kännas mer modernt, relevant och givande än att försöka efterlikna New York Times (eller någon annan sida som inte ens har till huvuduppgift att visa och samtala kring bilder).
En bättre redaktionell spalt får man för övrigt genom att hålla hög kvalitet på innehållet snarare än att ge den något optimerat antal pixlars bredd.

Mitt inlägg kan säkert upplevas som generellt gnäll på nymodigheter och lätt viftas bort bland alla gnällinlägg som självfallet följer på varje förändring.
Nu är det ju så att jag egentligen inte tycker att sidan verkar ha förändrats särskilt mycket. Det är bara lite omflyttningar och yta som bytts ut. Det vore väldigt välkommet om man ägnade samma iver vad gäller att förnya sidans innehåll, där det i långa perioder verkat som att cut and pejstade pressmeddelanden från företag och återanvändande av gamla artiklar prioriteras framför redaktionellt arbete och riktiga nyheter.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag upplever det som att sidan är designad för en mycket större skärm än vad jag har (1440x900). Det blir mycket scrollande när man tittar på bilder i poolerna.

Vad gäller de horisontella menyerna så fattar jag nu hur de fungerar men det hade varit tydligare om den valda kategorin i översta menyn fick samma grå färg som den undre menyn. Hoppas ni förstod vad jag menade.

De har gjort det tydligt på : http://www.gp.se

Sedan när man redigerar inlägg så kommer edit fältet väldigt långt ner på sidan. med min skärm måste jag scrolla ned för att överhuvudtaget se det. Jag tycker att radera inlägget knapparna borde placeras under redigera inlägg.
M
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Nja ... det var bättre förr, gillar inte den nya navigeringen ...

Jag saknar rullgardinerna, det är riktigt störande att behöva bläddra och leta efter t.ex grupper som man förut nådde direkt på ett klick, och man tappar den snabba översikten över vad som finns att välja på. Det blir också rörigare på sidan med flera nivåer menyer under varann.

För mig är det också mer naturligt att ha menyer till vänster.

Det är för många spalter som konkurrerar om uppmärksamheten, dom svarta ramarna kring "veckans bild" m.m. är för dominerande och tränger ut det som till vänster ska vara huvudtexterna. Det känns väldigt oroligt på förstasidan. Enda fördelen med annonser ute till höger är att man kan ha ett smalare webfönster och slippa se dom överhuvudtaget på det sättet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Melker Humala

Aktiv medlem
Tyvärr har ett stort misstag begåtts. Det är väl känt att viktig information och bilder syns bäst till höger,och höger hörn, eftersom blicken dras naturligt upp till höger hörn, på en sida.. Som nu är finner vi där text, bloggar,och poler på den absolut viktigaste platsen,och bilder nyheter och information till vänster där blicken har svårare att stanna. För övrigt ser det väldigt snyggt ut
Mvh Bengt
Det där gäller väl mest pappersbaserade medier då höger hörn på uppslaget är det som syns först när man bläddrar.

Finns det föressten någon undersökning på hur det fungerar i digitala medier? Själv har jag blivit så vad att läsa online att jag märker att jag inte läser smalare spalter i högerkant på tidningen längre. Det är ju där reklamen brukar vara på webben

M
 

Anders Östberg

Guest
Håller med, en papperstidning fungerar annorlunda. För mig är "uppe till vänster" den viktigaste ytan på en websida, det är dit min blick går först.
 
ANNONS