Annons

Fotoutskrifter med datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

nv02migu

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar om det finns ett idealmått på bildfilerna som skrivs ut på A4 papper. Hur man pixlar kan de minst ha för att ändå skriva ut foton av bra kvalitet?

/ Min Guan

Normalt behövs ca 300 pixlar per tum. Ett A4 är ungefär 12 tum långt, alltså behövs 12 x 300 = 3600 pixlar i längsta sidan. Den korta sidan är ju ca 8 tum lång och behöver därmed vara ca 2400 pixlar. Det här är lämpligt vid utskrift på en fotoskrivare och för tryck i hög kvalite. För tryck i dagstidning kan det räcka med ´kanske 200 pixlar per tum (200 ppi) eller t.o.m. lägre.

I en annan diskussion framfördes åsikten att A- formatet skulle vara baserat på tumsystemet, men så är det inte. A-formatet utgår från ett ark som är 1 kvadratmeter, kallat A0 och har sidoförhållandet 1: roten ur 2 dvs 1:1,414. Övriga storlekar får man sedan genom halvering av arken. Ett A4 är ju 210 x 297 mm vilket ju är ungefär 8 x 12 tum.

Jag menade mera så här: Om man har en tiff/jpeg - fil som har precis samma mått som ett A4-papper, hur kommer utskriften på A4-storlek att se ut? Blir det bra kvalitet då?

Vilka skrivare klarar 300 dpi? Har just nu tillgång till en Canon IP2000, som ar på 4800x1200 punkter/tum. Duger den tro?

ANNONS
Götaplatsens Foto